یزد؛

ارزش گونه های جانوری استان یزد

گونه های جانوری استان یزد در کشور ارزش بسیار بالایی دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد

مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: وجود گونه های بومی و دارای ارزش حفاظت ویژه در بین فون و فلور توانسته محیط زیست استان را نسبت به بسیاری از زیستگاه های کشور ارزشمند بسازد.

در استان یزد تعداد 15 منطقه تحت مديريت محيط زيست قرار دارد که شامل یک(1) اثر طبيعي ملي، یک(1) پارك ملي ، دو(2) پناهگاه حيات وحش، چهار(4) منطقه حفاظت شده، و هفت(7) منطقه شكار ممنوع می باشد. مساحت مناطق چهارگانه استان برابر 786832 هکتار است که 8/6 درصد مساحت کل استان را در بر می گیرد.

موسوی بیان کرد: با همه اين مشخصات استان در برگيرنده تنوع مطلوبي از زيستمندان مي باشد به طوري كه تا کنون تعداد . 165 گونه پرنده، بيش از 60 گونه پستاندار، بيش از 40 گونه خزنده و بيش از 800 گونه گياهي در استان يزد شناسايي شده است

وی در ادامه افزود: علاوه بر اين تنوع، آنچه که محيط زيست يزد را نسبت به بسياري از زيستگاههاي کشور ارزشمند تر ساخته، وجود گونه هاي بومي و يا داراي ارزش حفاظت ويژه در بين اين فون وفلور است. نظیر: یوزپلنگ آسیایی ، زاغ بور ، هوبره همين طور گونه های باارزش دیگری همچون گربه پالاس، گربه شنی، پلنگ، شاه روباه و روباه شنی

که علاوه بر نقش آنها در سطوح زنجیره غذایی اکوسیستم ها و تعادل اکولوژیکی ، اهمیت زیادی در استفاده های تفرجی ، بیولوژیکی ، اقتصادی ، علمی و پژوهشی و اکوتوریسم دارند به طوریکه جایگاه استان در صنعت اکوتوریسم به علت تنوع زیستگاهی و آب و هوایی و گستردگی مناطق مختلف و ارزشمند حائز اهمیت می باشد بطور قطع این ارقام کل فون و فلور استان را در بر نمی گیرد و هنوز گونه های معرفی نشده قابل توجهی در استان وجود دارد.

علیرغم تصور رایج در خصوص زیستگاههای مناطق خشک ، در استان یزد 7 گونه از 8 گونه گربه سان و 5 گونه از 6 گونه سگ سان موجود در کشور زندگی میکنند .

علاوه بر آن سایر گونه های حائز اهمیت در فون طبیعت ایران ، مانند جبیر ، آهو ، قوچ و میش ، کل و بز ، کفتار ، تشی ، خرگوش و هوبره نیز در اغلب مناطق استان وجود دارد که نشانه تنوع زیستی خوب یزد میباشد .

هوبره نماد حیات وحش استان است که پتانسیل های متعدد استان دراین انتخاب موثر بوده است شامل: وجود بهترين زیستگاههای هوبره در استان، وجود بيشترين جمعیت های بومی و مهاجر گونه د راستان و احداث اولین مرکز تحقیقاتی هوبره در شهرستان خاتم همچنین مشارکت مردمی بسیار مطلوب در زمینه حفاظت از زیستگاههای گونه که ضرورت دارد زمینه های لازم بمنظورگسترش بسترتحقیقات و پژوهش در استان یزد پایه ریزی گردد.

تاکنون از طرف این اداره کل تعداد قریب به 1500 شکارچی مجاز تحت نظارت قرار دارند و برآورد می گردد تعداد شکارچیان غیر مجاز از این رقم بیشتر باشد.

برگزاری کلاس های آموزش شکارچیان و توجیهی برای کسانی که به تازگی متقاضی دفترچه شکار هستند همچنین مکاتبه و هماهنگی با مسوولین ذیربط استان در زمینه عدم صدور مجوز حمل سلاح قبل از آموزش و کنترل و ساماندهی سلاح های غیر مجاز از فعالیت های این اداره کل در زمینه ساماندهی شکار در استان بوده است. همچنین تهیه فیلم مستند تخلفات و اکران آن در جمع شکارچیان و سایر گروه های هدف تاثیر به سزایی در جلوگیری از شکار کشی و بی رحمی در حق حیات وحش گردیده است.

برگزاری جلسات محدودی با شکارچیان قدیمی که به نسبت برخورد بهتری با مقوله شکار داشته اند و بر اساس اصول سنتی اکولوژی جانوری به شکار می پرداختند جهت انتقال تجربیات و بهره گیری از پتانسیل تاثیر گفتار ایشان برای نسل جدید شکارچی از دیگر اقدامات بوده است. همچنین استفاده از سیاست تشویقی و عفو در مواردی با صلاحدید مسولین و نیز بهره گیری از مشارکت مردمی در حفاظت نیز اجرا گردیده است.

استان يزد با وسعتي معادل 7451440 کيلومترمربع،در بخش مرکزي فلات ايران واقع است.اين فلات برروي کمربند خشک نيمکره شمالي زمين قرار دارد و به همين علت، استان يزد نيز محصور ميان کويرهاي اين فلات جاي گرفته­است.

قلمرو وسيعي از استان يزد از نظر تقسيمات اقليمي، زير پوشش اقاليم خشک و فراخشک قرار گرفته ­است. دور بودن منطقه از سفره آب­هاي وسيع، کمي مقدار بارندگي و بالابودن ظرفيت تبخير، عامل اصلي اين خشکي به شمار مي­آيد. ش


برچسب ها: محیط ، زیست ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.