ثبت رکورد جدید در تعداد مبتلایان به فلج اطفال در" پاکستان "

اسلام آباد - وقتی در پاکستان صحبت از ثبت رکورد جدید یا شکسته شدن یک رکورد قدیمی می شود، ذهن ها معمولا به سمت رکورد ناکامی ها و مشکلات این کشور می رود، ابتلای 200 نفر در این کشور به بیماری فلج اطفان از جمله این رکوردها است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،روز شنبه در رسانه های پاکستان خبرداده شده نرخ ابتلا به بیماری فلج اطفال در پاکستان بعد از 14 سال در این کشور رکورد زد و با وجود اینکه هنوز سه ماه تا پایان سال جاری میلادی باقی است، بیش از 200 مورد ابتلا به فلج اطفال در نقاط مختلف پاکستان ثبت شد و به احتمال زیاد، شمار مبتلایان به این بیماری تا پایان سال جاری باز هم افزایش خواهد یافت.
 
در 14 سال گذشته هرگز چنین رقمی برای شمار مبتلایان به این بیماری ویروسی در پاکستان ثبت نشده بود و بیشترین رقم در سال های گذشته، مربوط به سال 2000 میلادی است که 199 نفر به این بیماری مبتلا شدند.
 
در هفته های اخیر، منابع رسمی پاکستان تقریبا هر هفته آمار جدیدی از ابتلای کودکان به فلج اطفال منتشر کرده اند و این روزها منحنی مربوط به شمار افراد مبتلا به این بیماری، با شیب نسبتا زیادی سیر صعودی دارد.
 
حدود یک ماه پیش، شمار مبتلایان به این بیماری در پاکستان حدود 160 نفر اعلام شده بود.
 
به استناد گزارش های سازمان جهانی بهداشت، فقط سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه هستند که بیماری فلج اطفال هنوز در آنها شایع است و این بیماری تقریبا در تمام دیگر کشورهای جهان ریشه کن شده است.
 
علاوه بر ضعف اقتصادی، ضعف مدیریتی و حملات تروریستی به مراکز و گروه های واکسیناسیون، فقر فرهنگی مردم پاکستان نیز به مانعی بزرگ بر سر راه تلاش ها برای ریشه کن کردن این بیماری در این کشور تبدیل شده است.
 
بعد از مدت نسبتا طولانی که فعالیت مراکز و تیم های واکسیناسیون فلج اطفال در پاکستان به دلیل کمبود واکسن و اعتبار متوقف شده بود، این مراکز از هفته گذشته طرح گسترده ای را برای واکسیناسیون بیش از 34 میلیون کودک آغاز کردند.
 
اما در همان روز نخست اجرای این طرح، خانواده های بیش از 16 هزار کودک از واکسینه شدن آنها خودداری کردند.
 
همکاری نکردن بسیاری از خانواده ها موجب شده تا آینده چندان روشنی برای این طرح قابل پیش بینی نباشد.
 
فقر فرهنگی و گاهی تعصبات افراطی به ویژه در مناطق روستایی موجب شده تا برخی خانواده ها تمایلی به واکسینه کردن فرزندانشان در برابر ویروس فلج اطفال نداشته باشند./انتهای پیام

منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار