زندگی دشوار آوارگان غزه با شروع فصل سرما

با آغاز فصل سرما، زندگی برای آوارگان فلسطینی ساکن در غزه دشوارتر شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، «حمدان النجار» یکی از فلسطینیان ساکن نوار غزه است که خانه سه طبقه او در جنگ اخیر اسرائیل و حماس ویران شد. اکنون حمدان و خانواده اش داخل آلونک ساخته شده از چوب و پلاستیک زندگی می‌کنند. چند روز پیش، این خانواده اهل شهر خزاعه نزدیک مرزهای اسرائیل، کمک های بشردوستانه دریافت کرد و آنها داخل خانه‌های فلزی پیش ساخته نزدیک محل زندگی خود اسکان داده شدند. البته این خانه پیش ساخته برای اسکان همه اعضای خانواده نجار کافی نیست و برخی از آنها هنوز داخل آلونک زندگی می کنند.

حمدان پنجاه و پنج ساله می گوید با نزدیک شدن فصل زمستان و آغاز بارندگی ها از بابت دریافت خانه پیش ساخته قدردان است، اما امیدوار است که برای مدت طولانی در اینجا اقامت نداشته باشد. این مرد فلسطینی در روز تحویل گرفتن خانه های پیش ساخته با حضور دو نفر از وزرا و دیگر مقامات فلسطینی، گفت: « امیدواریم که برای مدت طولانی در خانه های پیش ساخته نباشیم و آنها خانه های ما را بازسازی کنند».

حمدان نجار، یکی از هزاران فلسطینی ساکن نوار غزه است که بر اثر جنگ پنجاه روزه در این باریکه بی خانمان شده اند و اکنون داخل کلاس های درس، مقابل مغازه ها، داخل چادر یا در خانه های اقوام خود زندگی می کنند.

هفته آینده همایش کشورهای اهداء کننده کمک مالی به غزه در شهر قاهره مصر برگزار می شود تا چهار میلیارد دلار برای کمک به بازسازی شصت هزار منزل مسکونی، پنج هزار ساختمان اداری و ده ها مسجد، درمانگاه و مدرسه جمع آوری کند. با وجود این، بسیاری درباره بازسازی سریع مناطق آسیب دیده در غزه تردید دارند. موفقیت در عملیات بازسازی غزه مستلزم همکاری بین دو اردوگاه رقیب سیاسی در فلسطین یعنی حماس و تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس است. روابط دو گروه نیز از سال 2007 میلادی تاکنون تیره شده است.

نکته دیگری که عملیات بازسازی غزه را پیچیده می‌کند، این است که پیمان آتش بس با میانجی گری سازمان ملل بعد از جنگ غزه، گام های تدریجی را برای اسرائیل و همچنین سنجش عملکرد و رفتار فلسطینیان تعیین کرده است؛ اما چنین اقداماتی در گذشته شکست خورده اند. اسرائیل به همراه مصر باید محدودیت های شدید را در نقاط مرزی خود با غزه لغو کند و به تدریج اجازه ورود مصالح ساختمانی بیشتر به غزه را بدهد. البته برداشتن محدودیت ها منوط به این است که بازرسان سازمان ملل و نیروهای وفادار به محمود عباس، محموله های فولاد و سیمان را در غزه زیر نظر داشته باشند و اجازه ندهند این مصالح در اختیار حماس قرار بگیرد.

اسرائیل در طول جنگ اخیر، سی تونل را زیر نقاط مرزی غزه شناسایی و نابود کرد.اکنون نیز مقامات تل آویو از آن بیم دارند که از مصالح ساختمانی در غزه برای اهداف نظامی استفاده شود.

رابرت تِرنر، مقام سازمان ملل در غزه می‌گوید: « نگرانی های اسرائیل درباره انحراف در استفاده از مصالح بجا است. برای آغاز سازوکار (بازسازی غزه) لازم است که دولت وحدت ملی حضور داشته باشد و این عملیات باید هر چه زودتر آغاز شود. بارندگی ها از هم اکنون آغاز شده است. این مردم خسته و عصبانی هستند و باید پیشرفت را ببینند. بنابراین امیدواریم بزودی در منطقه شاهد پیشرفت ملموس و قابل ملاحظه ای باشیم». 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار