ارومیه؛

92 هکتار از عرصه‌های طبیعی آذربایجان‌غربی طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: میزان آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان 25 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، «علی پیرمرادی»، با بیان اینکه در 6 ماهه‌ی نخست پارسال 33 فقره در 489 هکتار آتش‌سوزی در مراتع طبیعی رخ داد، افزود: در 6 ماهه‌ی نخست امسال 19 فقره آتش‌سوزی در سطح عرصه‌های طبیعی استان اتفاق افتاد که براثر این حادثه 92 هکتار از عرصه‌های طبیعی طعمه حریق شدند.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه‌ی نخست سال، 15 هکتار مرتع مشجر در سردشت، ارومیه و شاهین‌دژ و 71 هکتار مرتع در ارومیه، نقده، شاهین‌دژ، ماکو، تکاب، اشنویه و مهاباد طعمه طریق شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه عامل انسانی علت عمده‌ی آتش‌سوزی مراتع طبیعی و جنگل است، تصریح کرد: سهل‌انگاری گردشگران، چوپانان، پرت کردن ته سیگار، رها کردن مواد اشتعالزا در عرصه‌های طبیعی از علل آتش‌سوزی بشمار می‌آید.

پیرمرادی باورهای غلط کشاورزان را از عوامل اصلی دیگر آتش‌سوزی در مراتع برشمرد و افزود: برخی کشاورزان براساس باورهای غلط پس از برداشت محصول گندم و جو، نسبت به آتش‌سوزی مزارع خود اقدام کرده که علاوه‌بر آتش‌سوزی مراتع، آسیب جدی به خاک وارد می‌کنند.

وی اظهار کرد: آگاهی بخشی و فرهنگسازی از طریق رسانه و مشارکت مردمی برای حفظ و احیای منابع طبیعی نقش موثری در جلوگیری از تخریب و آتش‌سوزی مراتع دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اقدام سریع نیروها در رسیدن به محل حادثه ضروریست اظهار کرد: این اقدام از گستردگی دامنه‌ی آتش در مراتع جلوگیری می‌کند اما متأسفانه با کمبود خودرو، نیروی انسانی و حتی کمبود لباس ضد حریق مواجهیم.

پیرمردای شمار قرقبان در آذربایجان‌غربی را 12 نفر دانست و گفت: برای حفاظت و نگهداری از اراضی جنگلی باکمبود قرقبان مواجهیم.

وی با بیان اینکه نباید حفاظت و توسعه‌ی منابع طبیعی قربانی کمبود اعتبار شود، افزود: برای نظارت هرچه بیشتر از عرصه‌های جنگلی نیازمند افزایش قرقبان در استان هستیم اما به‌علت مشکلات مادی و بیمه نمی‌توان این تعداد را افزایش داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با ابراز گلایه از کمبود اعتبار، نیروی انسانی و تجهیزات تصریح کرد: کمبود اعتبار می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری بوجود آورد، انتظار می‌رود مسئولان بسترهای لازم برای اخذ اعتبار و تجهیز کردن یگان حفاظتی را فراهم کنند.

انتهای پیام/م
منبع: ایسنا
برچسب ها: ارومیه ، جنگل ، مراتع ، حریق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.