یزد؛

آثار هزاره چهارم پیش از میلاد توران‎‎پشت در يزد

توران‎‎پشت، منطقه‎‎ای تاریخی در يزد است که آثار آن به هزاره چهارم پیش از میلاد بازمی‎‎گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد؛ ناصر بابایی' کارشناس ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره ارزش این آثار تاریخی و طبیعی روستای توران‎‎پشت، گفت: توران‎‎پشت، منطقه‎‎ای تاریخی است که آثار آن به هزاره چهارم پیش از میلاد بازمی‎‎گردد.

وی ادامه می‎‎دهد: چشمه‎‎های آهکی این روستا بیش از چهار میلیارد سال قدمت دارند که بر اثر فعالیت معادن، تخت رستم این روستا و این چشمه‎‎های آهکی در معرض تخریب قرار گرفته است.

وی عنوان می‎‎کند: تخت رستم، تختگاهی طبیعی و زیبایی است که ارزش تاریخی دارد و در آن آثار هزاران سال قبل از میلاد شناسایی شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چشمه ‎‎های آهکی توران‏‏پشت در استان یزد بدون شک یکی از زیباترین چشمه های جوشان کشور به شمار می‎‎رود که قابلیت پذیرایی از طبیعت دوستان، علاقه مندان به موضوعات زمین شناسی و چشمه های آب گرم را دارد ولی در سال‎‎های اخیر توسعه بی‎‎رویه معادن در مجاورت این چشمه‎‎ها، این منطقه را به سمت نابودی سوق داده است.

شیخ جنید، پیرمراد، بقعه سید گل سرخ، قدمگاه منسوب به علی ابن موسی الرضا(ع)، چهل دختران، بقایای آسیاب آبی و قلعه بزگ از جمله آثار و اماکن تاریخی این روستاست.

قبرستان چندهزار ساله با سنگ نوشته‏‏های قدیمی، چشمه‎‎های آب گازدار، قلعه جن، محل سکونت میراب 120 ساله و غارهای تاریخی از دیگر آثار تاریخی این روستا بشمار می‎‎رود.

آب گرمی که در چشمه‎‎های منطقه خیلی آرام به همراه املاح گچی و آهکی می‎‎جوشد، به مرور زمان در محل جوشش آب، تپه ای از املاح به صورت ورقه ورقه و به شکل پوست های پیاز و لایه ای به وجود می آید.

روستای تاریخی توران پشت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرق شهرستان تفت در ادامه سلسله جبال شیرکوه واقع شده و منابع تاریخی، بنای این روستای تاریخ یو دیدنی را به توران دخت ساسانی نسبت داده است.

انتهاي پيام/ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.