بررسی علل مشاجره بیان والدین و نوجوانان

یک روانشناس گفت:تفاوت نسلی، کنترل بیش از حد والدین و آزادی بیش از حد نوجوانان از علل اصلی بروز چالشی میان والدین و نوجوان شده است.

 سید مرتضی نوربخش روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  در رابطه با علل اختلافات میان والدین و نوجوانان گفت: هر گونه مانع در راه رسیدن به انواع کانون‌های رضامندی سبب پرخاشگری نوجوان می شود که با توجه به پیشرفت اخیر تکنولوژی، مرزبندی میزان این آزادی از دیدگاه والدین و نوجوان متفاوت شده است.
 
وی در ادامه به تضاد شدید نسلی اشاره کرد و گفت: تفاوتهای ایجاد شده میان ارزش ها، به نوجوان القا می کند که والدین در صدد کنترل کنندگی هستند در صورتی که والدین صرفا خود را یک نگاهبان می‌دانند.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه امروز به گونه‌ای شده که اغلب جوانان برای علل ناکامی‌هایشان به دنبال عوامل بیرونی هستند و طبیعتا اولین کسانی که شکست نوجوان را به او یادآور می شوند والدین او هستند که در نتیجه آن چالش میان والدین و نوجوان آغاز می شود.
 
این کارشناس به یادگیری و الگوبرداری از نمونه‌های بیرونی نیس اشاره کرد و گفت: با توجه به ظهور این الگوها گاها نوجوانان به صورت حیرت آوری به سمت آنان کشیده می شوند در صورتی که والدین تمایل دارند فرزندشان به فرهنگ و آئین سنتی  خانواده پای بند باشد که ملسما با تمایل نوجوان  سازگار نیست.
 
وی در ادامه به بررسی جریان مدرنیته پرداخت و گفت:  در سالهای اخیر عواملی چون مصرف مواد به  خصوص grass، بلوغ زودرس و ازدواج دیرهنگام و افزایش ارتباط با جنس مخالف باعث شده که جوانان صرفا به دنبال رفاه و آسایش باشند و هر گونه دخالت پدر و مادر را به منزله کنترل بهره جویانه تلقی کنند.
 
نوربخش در ادامه با اشاره به چگونگی رفتار والدین گفت: در صورتی که والدین با تغییرات نوجوانشان با بدبینی روبرو شوند، نتیجه آن دوری گزینی، احساس گناه، شرمندگی و التهاب نوجوان می شود و زمانی که پدر و مادر متوجه مخفی کاری فرزند خود می شوند با عدم انعطاف پذیری او مواجه می شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: بهتر است والدین تفاوت نسلی میان خود و نوجوانشان را درک کنند و توجه شان را به ساله ماندن ذات و شخصیت نوجوانشان معطوف کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار