مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱۵ مهر؛

اطلاعات جالبی از فعالیت اینترنتی و وایبری ایرانی‌ها/ سرقت اطلاعات ۱۶۰۰ مشتری شرکت مخابراتی آمریکا/ شهرداری تهران اجازه نصب آنتن موبایل را نمی‌دهد

آخرین اخبار و حاشیه‌های تلکام ۲۰۱۴، حمله ناکام هکرها به سرورهای یاهو، دستبند کاهش استرس ساخته شد، اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی خارجی امنیت ندارند، مسدود کردن راه حل نهایی نیست، جریمه 600 هزار دلاری هتل آمریکایی به علت مختل کردن وای – فای و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان و علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






اطلاعات جالبی از فعالیت اینترنتی و وایبری ایرانی‌ها/ هموطنان در بالای لیست وایبر جهان
فارس/ مرکز الکسا (Alexa) یکی از معتبرترین مراکز امتیازدهی به سایت های اینترنتی توضیح داده است که ایرانی ها بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می دهند و به عبارت دیگر، بزرگترین گروه اعضای وایبر ایرانی هستند. مرکز الکسا (Alexa) یکی از معتبرترین مراکز امتیازدهی به سایت های اینترنتی توضیح داده است که ایرانی ها بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می دهند و به عبارت دیگر، بزرگترین گروه اعضای وایبر ایرانی هستند.

صفحه شخصی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در فیس بوک بیش از 900 هزار بار لایک شده است و این درحالی است که صفحه «دیوید کامرون» نخست وزیر بریتانیا در فیس بوک تنها 2500 کاربر آن را لایک کرده اند. مرکز Alexa اعلام کرده است که هم اکنون 5 میلیون ایرانی در WhatsApp عضو هستند و البته با توجه به اینکه روزانه یک میلیون کاربر جهانی به مجموع مشترکان این ابزار اضافه می شود،پیش بینی شده است که به همین نسبت بر تعداد ایرانی های فعال در WhatsApp هم افزوده شود.

مرکز Annenberg بر اساس مطالعه خود دریافته است که از هر 10 ایرانی عضو فیس بوک 8 نفر به کمک سرویس VPN وارد این شبکه اجتماعی می شوند. مرکز ارتباطات Annenberg وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا مطالعه ای را درباره حضور شبکه های اجتماعی در ایران انجام داد که بر اساس آن گفته می شود پیچیدگی و پویایی در شبکه های اجتماعی در کنار سیاست های ارتباطی و فرهنگ ایرانی باعث شده است جوانان برای حضور در این فضاها الگوهای متفاوتی را در اختیار بگیرند.در این مطالعه 188 کاربر ایرانی عضو فیس بوک بین سنین 18 تا 64 سال حضور داشتند که 85 درصد آنها اعلام کردند بیش از دو سال است از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند.

گروه سنی 30 تا 39 سال مخاطبان اصلی این بررسی بودند که 38 درصد آن را تشکیل می دادند و البته بخش اعظم این افراد با درصد مشابه صاحب مدرک لیسانس بودند.در پایان این نظرسنجی مشخص شد 63 درصد کاربران ایرانی مبتنی بر خدمات اینترنتی پهن باند با سرعت بالاتر از 128 کیلوبیت برثانیه وارد شبکه های اجتماعی می شوند،20 درصد از وایمکس استفاده می کنند و 17 درصد با سرعت کمتر از 128 کیلوبیت برثانیه شبکه های اجتماعی را در اختیار می گیرند.

همچنین گفته شد 97 درصد کاربران ایرانی با رایانه شخصی،33 درصد با تلفن همراه و 16 درصد هم به کمک رایانه لوحی وارد فیس بوک می شوند. بیشتر این افراد در منزل خود خدمات شبکه های اجتماعی را مورد استفاده قرار می دهند و 42 درصد هم در محل کار در این فضا حضور می یابند، اما آنچه که بیش از این یافته ها مورد توجه قرار گرفت،افزایش حضور کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی طی چند سال اخیر بود.

محققان مرکز Annenberg به این نتیجه رسیدند که با وجود مسدود بودن بسیاری ازشبکه های اجتماعی،حضور ایرانی ها در فضاهایی از جمله فیس بوک،توئیتر،اینستاگرام و البته شبکه های ارتباطی اینترنتی مانند Viber،WhatsApp و...بوضوح دیده می شود و حتی در برخی موارد کاربران ایرانی مخاطبان اصلی این شبکه ها را تشکیل می دهند.

مرکز Annenberg بر اساس مطالعه خود دریافته است که از هر 10 ایرانی عضو فیس بوک 8 نفر به کمک سرویس VPN وارد این شبکه اجتماعی می شوند و البته یک سوم آنها از ناامن بودن این ابزارهای فیلترشکن آگاهی دارند.طبق آمارهای منتشر شده از سوی این مرکز تحقیقاتی، 59 درصد کاربران ایرانی روزانه چند بار سراغ صفحه شخصی خود در فیس بوک می روند،27 درصد روزی یک بار این کار را انجام می دهند و 6 درصد هم در طول هفته 3 تا 5 بار به این شبکه اجتماعی سر می زنند.همچنین گفته شد 32 درصد این افراد در طول هفته بیش از 10 ساعت را به حضور در فیس بوک اختصاص می دهند،19 درصد هفته ای 5 تا 10 ساعت در فیس بوک حضور می یابند و 18 درصد هم یک تا 3 ساعت از هفته خود را صرف گشت وگذار در فیس بوک می کنند.

الکسا(Alexa) به عنوان یکی از معتبرترین مراکز امتیازدهی به سایت های اینترنتی جهان فیس بوک را صدوشصت و پنجمین سایت محبوب برای کاربران ایرانی می داند و مرکز Innovation Is Everywhere نیز اعلام کرده است 2/83 میلیون مشترک تلفن همراه در ایران وجود دارد،ضریب نفوذ اینترنت در کشور 55 درصد است،58 درصد کاربران اینترنتی ایران عضو فیس بوک هستند و ایران بزرگترین بازار اینترنتی خاورمیانه را در اختیار دارد.این مرکز همچنین می گوید،در حالی که صفحه شخصی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در فیس بوک بیش از 900 هزار بار لایک شده است،تنها 250 هزار کاربر صفحه «دیوید کامرون» نخست وزیر بریتانیــا در فیس بـوک را لایـک کرده اند.

از آنجایی که فیس بوک در ایران فیلتر است،سیستم تبلیغات هوشمند این شبکه اجتماعی کاربران ایرانی را مورد هدف قرار نمی دهد.با این وجود گفته می شود 4 میلیون ایرانی در فیس بوک عضو هستند.از دیگر آمارهای منتشر شده در این زمینه،گفته می شود 2 درصد از تمام هواداران صفحه شخصی اتومبیل های لامبورگینی در فیس بوک معادل 135 هزار نفر ایرانی هستند، 5/1 درصد از هواداران برند Gucci در فیس بوک را ایرانی ها تشکیل می دهند و 3 درصد از هواداران برند Versace هم ایرانی هستند.

وایبر یکی از چند ابزار موبایلی محبوب است که امکان ارسال پیامک و تماس های رایگان اینترنتی را برای کاربران فراهم می کند.مرکز عرضه کننده خدمات اینترنتی وایبر سال گذشته به قیمت 900 میلیون دلار به شرکت ژاپنی Rakuten فروخته شد و هم اکنون گفته می شود که ابزار مربوطه 280 میلیون مشترک را در سراسر جهان پوشش می دهد که بیش از 100 میلیون نفر از آنها به صورت ماهانه از خدمات وایبر بهره می برند.

این ابزار که هنوز فیلتر نشده است بین کاربران ایرانی محبوبیت فراوانی دارد و از آنجایی که استفاده از اینترنت همراه و گوشی های هوشمند در ایران رونق گرفته است،تعداد مشترکان ایرانی که از وایبر استفاده می کنند هم طی چند ماه گذشته افزایش یافته است.

مرکز Alexa رتبه پایگاه اینترنتی ارائه دهنده خدمات وایبر بین سایت های محبوب ایرانی را 764 و رتبه جهانی آن را 5 هزار و 631 معرفی کرده است.با همین رتبه Alexa توضیح داده است که ایرانی ها بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می دهند و به عبارت دیگر، بزرگترین گروه اعضای وایبر ایرانی هستند.در بررسی های این مرکز امتیازدهی اینترنتی اعلام شده است که 1/11 درصد از تمام مشترکان سرویس پیام رسان وایبر ایرانی هستند و پس از آن امریکایی ها با 2/7 درصد قرار گرفته اند.

شرکت فیس بوک اوایل سال 2014 میلادی اعلام کرد مرکز ارائه خدمات ارتباطی WhatsApp را 19 میلیارد دلار خریداری کرده است و همچنان قصد دارد امکانات آن را با همان نام در اختیار کاربران بگذارد.ابزار WhatsApp به عنوان محبوب ترین سیستم پیام رسان اینترنتی جهان 600 میلیون مشترک دارد و تنها 5 سال از زمان تولد آن می گذرد.

این طــور که آمارهـــا نشان می دهند،WhatsApp در ایران به اندازه وایبر محبوبیت ندارد و آفریقای جنوبی به نسبت جمعیت خود بزرگترین گروه مخاطبان آن را در جهان تشکیل می دهد. از بین همه ساکنان کشور آفریقای جنوبی 79 درصد عضو WhatsApp هستند و پس از آن آرژانتینی ها،مالزیایی ها و هنگ کنگی ها بزرگترین گروه مخاطبان را تشکیل می دهند. البته از نظر تعداد کاربر، هندی ها بیش از دیگر اقوام در WhatsApp حضور دارند.

مرکز Alexa اعلام کرده است که هم اکنون 5 میلیون ایرانی در WhatsApp عضو هستند و البته با توجه به اینکه روزانه یک میلیون کاربر جهانی به مجموع مشترکان این ابزار اضافه می شود، پیش بینی شده است که به همین نسبت بر تعداد ایرانی های فعال در WhatsApp هم افزوده شود.

شبکه اجتماعی توئیتر که از مارس 2006 فعالیت خود را آغاز کرده است 274 میلیون مشترک فعال دارد و از سال گذشته نام خود را در لیست 10 سایت اینترنتی محبوب جهان قرار داده است.تعداد مشترکان توئیتر در سال 2014 میلادی 4/24 درصد افزایش یافته است و بیشتر مخاطبان آن در بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه قرار دارند.

*توئیتر هیچ آمار دقیقی از تعداد مشترکان ایرانی خود اعلام نکرده است والبته Alexa نیز Twitter. com را در لیست 500 سایت اینترنتی محبوب ایرانی ها قرار نداده است و به همین خاطر می توان نتیجه گرفت محبوبیت این شبکه اجتماعی نسبت به رقبا برای ایرانی ها کمتر است. به هر حال، باید به این مسأله توجه داشت که خوب یا بد،کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی حضور دارند و فیلتر کردن آنها باعث کاهش حضور ایرانی ها در این قبیل فضاها نشده است.


در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۴
اولین درگاه پرداخت اینترنتی کیف پول رونمایی شد
تسنیم/ طرح جدید "خرید اینترنتی از درگاه جیرینگ" به عنوان سرویس تکمیل کننده خدمات کیف پول همراه رونمایی شد. علیرضا طلوع در مراسم رونمایی از درگاه پرداخت اینترنتی کیف پول همراه گفت: تلاش خواهیم کرد با ارایه این خدمت بتوانیم مسیری جدیدی را در ارایه سرویس های به روز در عرصه بانکداری همراه ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر 60 تا 70 درصد از تراکنش‌های تلفن همراه شبکه شاپرک از طریق زیرساخت همراه اول انجام می‌شود، بیان کرد: عمده‌ترین خریدهای مشترکان از طریق این شبکه مربوط به خرید شارژ و پرداخت قبوض است.

او ابراز کرد: رقم تراکنش های بانکی در شبکه شاپرک که از طریق زیرساخت فنی جیرینگ انجام می شود نشان می دهد که مردم به این شبکه اعتماد دارند و عملا زیرساخت آماده شده توسط جیرینگ از ثبات ارایه سرویس و امنیت لازم برخوردار است.

وی افزود: در موضوع همکاری با هایپر مارکت فینال نیز تست های فنی انجام شده و مشکلی در زمینه ارایه سرویس وجود ندارد و امروز تمامی ایرانیان می توانند از هر نقطه از کشور کالای خود را از طریق سایت فینال سفارش دهند و در مرحله نهایی، پرداخت خود را از طریق کیف پول همراه انجام دهند.

طلوع با بیان اینکه در حال حاضر این امکان ارایه این سرویس به تمامی فروشگاه های اینترنتی وجود دارد گفت: هیچ مشکلی در زمینه همکاری با شرکت های قانونی و دارای مجوز نداریم و متقاضیان می توانند در صورت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به غرفه های جیرینگ در نمایشگاه تلکام مراجعه یا از طریق سایت اینترنتی ما اقدام به مکاتبه کنند.

وی افزود: با توجه به افزایش ضریب نفود اینترنت در کشور و ارایه سرویس نسل سوم و چهارم موبایل توسط همراه اول، شرکت پرداخت اول کیش به منظور تکمیل سبد خدماتی خود امکان خرید جیرینگی از طریق فروشگاه‌های اینترنتی را در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی رونمایی کرد.

طلوع گفت: جیرینگ برای توسعه فرهنگ استفاده از فناوری های نوین در زمینه بانکداری همراه با همکاری فروشگاه اینترنتی فینال اولین تجربه خرید اینترنتی از طریق کیف پول همراه را در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه ایران تلکام با ارایه یک هدیه ویژه قرار داد. وی افزود: بازدیدکنندگان نمایشگاه تلکام در صورت خرید 100 هزار تومانی از فروشگاه اینترنتی هایپر مارکت فینال به آدرس  Http://Final.Ir یک مودم Adsl Wi Fi از جیرینگ هدیه خواهند گرفت.


معاون تجاری شرکت ارتباطات ثابت:
۳۰ میلیون مشترک ثابت و دیتا در کشور داریم
تسنیم/ معاون تجاری شرکت ارتباطات ثابت گفت: مخابرات ایران در شهر ها و استان های مختلف کشور بیش از ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و دیتا دارد. عبدالمجید امامی معاون تجاری شرکت ارتباطات ثابت در نشستی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت مخابرات ایران در شهر ها و استان های مختلف کشور بیش از 30 میلیون مشترک تلفن ثابت و دیتا دارد، اظهار کرد: برای خدمت رسانی مناسب به این مشترکان لازم است بتوانیم از تمام پتانسیل هایی که برای فروش بهتر و راحت تر وجود دارد استفاده کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد:در این راستا معاونت تجاری شرکت ارتباطات ثابت برنامه ریزی های مختلفی صورت داده و طرح های متعددی را اجرایی کرده است.به عنوان مثال برای سهولت در دسترسی مردم به خدمات مخابراتی 600 فروشگاه برند در نظر گرفته ایم که با مراجعه به آنها مشترکان می توانند به طور همزمان به گروه های مختلف خدماتی شرکت مخابرات مانند تلفن ثابت و سرویس های ارزش افزوده آن،خدمات اینترنت پرسرعت(ADSL) و تمام خدمات مربوط به سیم کارت های همراه اول دسترسی پیدا کنند.این فروشگاه ها در نقاط پرتردد شهر طراحی شده و جانمایی آنها به گونهای است که به راحتی در معرض دید مشترکان قرار می گیرند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود به ایجاد نمایندگی های فروش مختلف اشاره کرد و گفت :با توجه به تنوع خدمات مخابراتی به منظور تسهیل روند ارائه این خدمات نسبت به ایجاد نمایندگی های فروش مختلف در استان های کشور برنامه ریزی هایی صورت گرفته و امور مربوط به پیاده سازی این طرح در دست انجام است.

امامی همچنین راهکارهایی مانند فروش ویژه خدمات (به طور مناسبتی) و فروش آنلاین را نیز از دیگر برنامه های جدید شرکت ارتباطات ثابت برای ارائه خدمات و محصول های خود دانست و افزود: با توجه به این که در کشور حدود 700 سازمان بزرگ و دولتی وجود دارد و این گروه از مشتریان مهم خدمات مخابراتی به شمار می روند ما در برنامه ریزی خای خود این مسئله را مورد توجه قرار داده و برای ارائه خدمات مناسب به این ارگانها شیوه ای جدید و متفاوت را به کار گرفتیم .بدین ترتیب اکنون بخش های مختلف از یکدیگر تفکیک شده و ما برای هر یک از آنها نمایندگان خاصی را در نظر گرفته ایم تا این افراد با مراجعه حضوری به این سازمانها نیازمندی های آنها را برآورده کرده و اطلاعات فنی مناسب در خصوص سرویس هایی که می تواند به این بخش ها کمک کند را در اختیار این ارگانها قرار دهند.

معاون شرکت ارتباطات ثابت ابراز کرد: به این ترتیب برای ارگانها و سازمانهای بزرگ نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات مخابراتی و انجام امور مربوط به این بخش وجود ندارد و نمایندگان ما با مراجعه به این سازمانها در جریان نیازهای ارتباطی آنها قرار گرفته و سرویس های مناسب جهت رفع این نیازها را به شرکت ها معرفی و ارائه می کنند که برای اجرای این امور اداره کل طراحی خدمات و مشاوره (پیش از فروش) مدتی است آغاز به کار کرده است.

به گفته معاون تجاری شرکت ارتباطات ثابت علاوه بر سازمانهای بزرگ دولتی،بیش از دو میلیون شرکت متوسط نیز در سطح کشور مشغول فعالیت هستند که مخابرات برای تسهیل روند ارائه خدمات به این شرکت ها نسبت به راه اندازی اداره کل فروش شرکت های کوچک و متوسط اقدام کرده و بدین ترتیب به ارائه خدمات مختلف به شرکت هایی که بیش از 100 نیروی کار دارند می پردازد.

امامی در ادامه عنوان کرد: بخش دیگری نیز در قالب یک اداره کل در حوزه مشتریان عمده فعالیت دارد و ارائه خدمات به سایر اپراتورهای تلفن همراه یا ارتباطی کشور را برعهده دارد چرا که ما به این شرکت ها به دید رقیب نگاه نکرده و آنها را همکارانی می دانیم که لازم است خدمات خوب و با کیفیت با شرایط مناسب در اختیار آنها قرار گیرد.بر همین اساس کارشناسانی ویژه را برای پیگیری نیازها و امور هر یک از اپراتورهای اینترنتی،ارتباطی و یا تلفن همراه در نظر گرفته ایم.

وی در ادامه صحبت های خود بخش پشتیبانی از مشترکان را هم از دیگر بخش هایی دانست که به منظور راحتی کاربران مشغول به کار است. وی یادآور شد:در حال حاضر مرکز پشتیبانی از مشترکان دیتا با شماره 2020 برای بخش های خانگی و با شماره 2010 برای بخش های تجاری مشغول فعالیت است.

معاون تجاری شرکت ارتباطات ثابت همچنین به بحث خدمات ارزش افزوده اشاره کرد و گفت:در این حوزه نیز شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت های مختلف به ارائه خدمات متنوعی پرداخته و طبق برنامه ریزی ها قرار بر آن است که اداره کلی نیز با این عنوان ایجاد شود تا با تمرکز مضاعف، بر روی سرویس های ارزش افزوده کار شود.


معاون مخابرات تهران:
تمامی روستاهای استان تهران دارای تلفن ثابت شدند/ ۲۵ هزار متقاضی تلفن ثابت داریم
تسنیم/ معاون مخابرات استان تهران گفت: تقریبا تمامی روستاهای استان تهران را خدمات دهی کرده ایم و تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای تلفن ثابت دارند. محمدرضا بیدخام معاون بازاریابی و فروش مخابرات استان تهران در ارتباط با بحث واگذاری خطوط تلفن ثابت نیز اظهار کرد: اکنون 25 هزار تعهد در استان های تهران و البرز داریم که عدد درشتی نیست و بیشترین آن مربوط به منطقه البرز و منطقه 4 مخابراتی تهران است.

معاون مخابرات استان تهران همچنین در ارتباط با اینکه مخابرات تهران برای واگذاری خطوط ثابت به روستاها چه کاری را انجام داده است، عنوان کرد: تقریبا تمامی روستاهای استان تهران را خدمات دهی کرده ایم و تمامی روستاهای بالای 20 خانوار دارای تلفن ثابت دارند.

وی در ارتباط با اینکه گفته می شود برخی شرکت های ارائه کننذگان خدمات اینترنتی (PAP) با مصوبات جدید رگولاتوری به انزوا کشیده می شوند زیرا قرار است انحصاری در این زمینه شکل گیرد، گفت: سیاست ما این است که از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی حمایت کنیم و تمامی خدمات و امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.

او افزود: یکسری محدودیت ها در کار ما وجود دارد که اجازه نمی دهد سایر بازیگران حوزه از زیرساخت ما استفاده کنند اما همکاران ما درصدد رفع مشکلات هستند. بیدخام خاطر نشان کرد: این موضوعات قابل بحث و گفتگو است و ما برای آنها پیشنهادات ویژه ای داریم و اکنون نیز با برخی شرکت ها وارد بحث شده ایم.


رایتل ۱۰۰۰ روزه شد
تسنیم/ اولین اپراتور نسل سوم کشور (رایتل) هزار روزه شد و جشنی را در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۴ گرفت.



رایتل اولین اپراتور خدمات دهنده نسل سوم است که در کنار سایر سرویس دهندگان این نسل چون همراه اول و ایرانسل هرچند در ابعادی کوچکتر در نمایشگاه تلکام 2014 حضور یافته است.


این اپراتور که در سالن 8-9 نمایشگاه بین المللی حاضر است، امروز هزار روزه شد و از این جهت اقدام به جشن گرفتن کرد.


مدیر عامل همراه اول:
سیم کارت‌های دائمی همراه اول اقساطی می‌شود/ اختلالات مقطعی است
تسنیم/ همراه اول گفت: سیم کارت های اعتباری همراه اول با قیمت ۵۰۰۰ تومان روانه بازار می شود و سیم کارت های دائمی هم در آینده نزدیک اقساطی می شود. وحید صدوقی در نشست خبری با اشاره به اینکه حدود 68 میلیون مشترک ثبت شده داریم، اظهار کرد: 45 میلیون مشترک فعال هستند و در آمار ماهانه از سیم کارت خود استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه سیم کارت های اعتباری همراه اول با قیمت 5000 تومان روانه بازار می شود، گفت: 5 هزار تومان شارژ هدیه نیز برای این سیم کارت ها در نظر گرفته شده است. برای سیم کارت های دائمی هم برنامه هایی داریم که قرار است در آینده نزدیک این سیم کارت ها به صورت اقساط واگذار شود.

او درباره سرویس OTT ساینا عنوان کرد: چنین سرویسی در حال حاضر برای گوشی های اندروید است و از هفته آینده می توان آن را برای گوشی‌های IOS نیز فعال کرد. چنانچه دو مشترک این طرح را فعال کرده باشند می توانند از مکالمه رایگان بهره مند گردند. صدوقی افزود: هزینه مکالمات فردی که این سرویس را فعال کرده در مکالمه با سایر مشترکان همراه اول نیز با تخفیف همراه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار درباره اجرای رومینگ ملی نیز تصریح کرد: تاکنون به بیش از 200 هزار مشترک اپراتورهای ایرانسل و رایتل رومینگ ملی ارائه شده است و بخش عمده ای از کشور تحت پوشش شبکه ما قرار دارد. وی در ارتباط با اختلالات هم گفت: برای ارتقای شبکه به نسل های بالاتر به ناچار باید تغییراتی در آن ایجاد کنیم و گاه در برخی موارد لازم است که سایت‌های ما به طور کامل نوسازی شوند.

وی ادامه داد: این تغییرات گاهی موجب اختلالاتی کوتاه مدت می شود. در تهران هم زمان با ارتقای شبکه بحث نوسازی را هم در دستور کار قرار دادیم. امیدواریم هر چه زودتر شبکه ما پایدار شود و اختلالات منطقه ای رفع شود.

او با تأکید بر اینکه بسته های نسل سوم (3G) همراه اول هم اکنون آزمایشی است، گفت: فعلا همان بسته های قدیمی را داریم اما به زودی بسته‌های جدید را ارائه می کنیم. مدیر عامل همراه اول درباره شبکه وای فای این شرکت نیز عنوان کرد:این شبکه با بهره گیری از شبکه ثابت و همکاری مبین نت در حال پیگیری است.

صدوقی درباره ارسال صورت حساب مشترکان از طریق پست الکترونیکی گفت: در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون کاربر هزینه های خود را از طریق ایمیل دریافت می کنند. مدیر عامل همراه اول درباره بدهی این اپراتور به مردم گفت: کلیه بدهی ها به مشترکان پرداخت شده و اکنون این شرکت هیچ بدهی به مردم ندارد.


معاون فنی آی سیما عنوان کرد
منتظر مجوز برای تجاری سازی تلویزیون تعاملی هستیم/ ۱۰۰ مشترک VIP داریم
تسنیم/ معاون فنی و سرپرست بازاریابی و فروش آی سیما گفت: تا زمانیکه وزارت ارتباطات پروانه مورد نیاز را ندهد، خدمات تلویزیون تعاملی را تجاری سازی نمی کنیم. حسن جند معاون فنی و سرپرست بازاریابی و فروش آی سیما، با بیان اینکه هنوز مجوز تلویزیون تعاملی به ما داده نشده است، اظهار کرد: تا زمانیکه مجوز را از وزارت ارتباطات دریافت نکنیم، تجاری سازی نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هفت استان تهران، مشهد، تبریز، یزد، اصفهان، گرگان و قزوین در حال استفاده آزمایشی از بستر تلویزیون تعاملی به شکل VIP هستند. او خاطر نشان کرد: در این مرحله، عملیات تجاری صورت نمی گیرد. بحثی که اکنون سر مجوز وجود دارد به دلیل این است که ما از بستر فنی مخابرات برای ارائه سرویس استفاده می کنیم و از این جهت وزارت ارتباطات باید مفاد مورد نظر را در نظر داشته باشد.

جند با اشاره به اینکه پروانه ای که وزارت ارتباطات قرار است به آی سیما بدهد بین صدا و سیما (سروش رسانه) و مخابرات است، گفت: ما به عنوان پیمانکار بخش خصوصی به هیچ عنوان وارد موضوعات کلان از این دست نمی شویم. معاون فنی و سرپرست بازاریابی و فروش آی سیما با بیان اینکه مخابرات تعامل سازنده ای با ما داشته است، تصریح کرد: در یک سال گذشته تست های بسیاری روی سیستم خود انجام دادیم.

وی درباره تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری از تلویزیون تعاملی در سمت مشترک گفت: تمام محتوای ما اعم از شبکه های زنده تلویزیونی، دو شبکه اختصاصی سروش رسانه و آرشیو 30 ساله صدا و سیما از طریق دو راه که یکی نرم افزاری و دیگری از طریق ستاپ باکس است ارائه می دهیم.

جند خاطر نشان کرد: برای دریافت تلویزیون تعاملی، کابران باید حدودا حق اشتراک 15 هزار تومانی داشته باشند. مشترکان برای دریافت این سرویس نیاز است که خط اینترنت پرسرعتی را از مخابرات دریافت کنند. او خاطر نشان کرد: اگر کاربران نیاز به اینترنت پرسرعت داشته باشند، باید هزینه های مخابرات را هم بپردازند. جند در پایان درباره تعداد سیستم های واگذار شده در مرحله پایلوت گفت: اکنون این سیستم به 100 مشترک که سازمانی هستند واگذار شده است.


وزیر ارتباطات:
مشکلات قانونی کیف پول همراه حل می‌شود
تسنیم/ وزیر ارتباطات گفت: جیرینگ به منظور تسریع در انجام امور مورد نظرش باید با رگولاتوری جلساتی را داشته باشد، تا بسته پیشنهادی حاصل و در هیات دولت مطرح شود. محمود واعظی در حاشیه نمایشگاه تله‌کام2014 در خصوص پیگیری مشکلات تدوین قوانین در حوزه کیف پول الکترونیکی اظهار کرد: شرکت جیرینگ با توجه به فعالیت‌‌هایی که در این زمینه انجام داده، جهت تدوین قوانین جلساتی را با رگولاتوری برگزار کند.

وی افزود: بعد از آن، موضوع را به عنوان یک بسته پیشنهادی در هیات دولت مطرح می‌کنیم. او همچنین عنوان کرد: به منظور تسریع در انجام امور مورد نظر جیرینگ، باید جلساتی را با سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشته باشد.

واعظی گفت: برای این موضوع باید هماهنگی‌های لازم در حوزه تدوین قوانین با رگولاتوری انجام شود تا پس از مشخص شدن تمامی موضوعات قانونی، بنده بتوانم در هیات دولت موضوع را طرح و مشکلات پیش رو را حل کنم.


مرکز پاسخگویی به مشتریان سامسونگ در ایران راه‌اندازی شد
تسنیم/ سامسونگ الکترونیکس، از گشایش اولین مرکز تماس اختصاصی موبایل سامسونگ در تهران خبر داد. از این پس کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ می‌توانند با شماره  42132-021  تماس و از متخصصان این مرکز راهنمایی بگیرند. مرکز تماس مشتریان موبایل سامسونگ با هدف تحت پوشش قرار دادن مخاطبان و ارتقای سطح کیفی پشتیبانی، به صورت اختصاصی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است.

الهه طاهری مدیر این مرکز در این باره گفت: این مرکز به طور اختصاصی برای کاربران دستگاه‌های موبایل سامسونگ و مطابق با استانداردها و شاخص‌های کیفی جهانی سامسونگ راه‌اندازی شده است؛ متخصصان این مرکز در دوره‌های آموزشی پیشرفته‌ای‌ شرکت کرده‌اند و علاوه بر دارا بودن دانش و تخصص حرفه‌ای به‌روز، با احترام، دقت و آرامش هر چه تمام‌ به سؤالات کاربران پاسخ خواهند داد و آن‌ها را راهنمایی خواهند کرد.

وی گفت: راهنمایی‌های کارشناسان تنها به مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری احتمالی محدود نمی‌شود؛ بلکه کاربران دستگاه‌های موبایل سامسونگ می‌توانند هرگونه سؤال درباره انواع گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌‌های سامسونگ را از مشاوران مجرب این مرکز بپرسند، تعمیرات خود را پیگیری یا انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

او ادامه داد: این مرکز از سیستم پیشرفته و اختصاصی مدیریت دانش سامسونگ بهره می‌گیرد و کارشناسان آن به طور مرتب آموزش می‌بینند و اطلاعات بروز فنی و نرم‌افزاری مورد نیاز را فرا می‌‌گیرند.

مرکز اختصاصی تماس مشتریان موبایل سامسونگ با شماره 42132-021 از شنبه تا چهارشنبه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8:00 تا 17:00 و پنجشنبه‌ها از ساعت 8:00 تا 12:30 آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی تلفنی است.


مدیرعامل همراه اول خبر داد
مجوز نسل‌های سوم و بالاتر را امروز و فردا می‌گیریم/اختلالات اخیر ناشی از باند ۲۱۰۰ بود
تسنیم/ مدیر عامل همراه اول با اشاره به نهایی شدن مذاکرات با رگولاتوری برای ارائه خدمات نسل‌های سوم و بالاتر گفت: در تمامی بخش‌ها به توافق رسیدیم و منتشر دریافت مجوز نهایی که امروز یا فردا واگذار می‌شود، هستیم. درباره اینکه چرا همراه اول موفق به اخذ مجوز نهایی ارائه خدمات نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی تاکنون نشده است؟، گفت: تمام بحث‌های مربوط به الحاقیه پروانه سوم شهریور ماه به اتمام رسید و بعد از آن اجازه راه‌اندازی پایلوت شبکه در این نسل‌ها داده شد.

وی گفت: اکنون در تمامی بخش‌ها به توافق نهایی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسیده‌ایم و منتظر دریافت مجوز نهایی که ممکن است ظرف امروز و فردا انجام شود، هستیم. او درباره احتمال دریافت این مجوز ظرف هفته جاری گفت: کارهای مربوط به پروانه انجام شده و تنها منتظر دریافت آن هستیم.

مدیر عامل همراه اول درباره اختلالات بخشی موجود در شبکه این اپراتور از یک ماه گذشته تاکنون گفت: در باند اول فرکانسی 2100 تداخل داشیم اما سازمان تنظیم مقررات با شنیدن این مشکل قبول کرد تا باند ما جابجا شود. با تغییری که روی باند صورت گرفت، کیفیت شبکه ارتقا یافت و بسیاری از اختلالات رفع شد.

صدوقی خاطر نشان کرد: هرچند که اختلالات تا حد گسترده‌ای حل شده اما با توجه به تغییر سایت‌های ارتباطی، بروز اختلالات مقطعی امری طبیعی است و تمامی اپراتورها با آن مواجه می‌شوند اما به مرور و گسترده‌تر شدن شبکه، اختلالات رفع می‌گردد.


رگولاتور ارتباطی خبر داد
پست، ۳۶ میلیارد تومان برای بازسازی دفاتر ICT روستایی گرفت
تسنیم/ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: به منظور حمایت از دفاتر ICT روستایی ۳۶ میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز این دفاتر در اختیار شرکت پست قرار گرفت. علی اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه گسترش ارتباطات و استفاده از فناوری اطلاعات در روستاها گام بزرگی برای رفع مشکلات روستائیان است، گفت: به منظور ساماندهی این دفاتر امسال 36 میلیارد تومان بودجه به دفاتر ICT روستایی، اختصاص دادیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از همکاری با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تدوین مدل و اجرای پایلوت ارایه خدمات ارزش افزوده به روستاییان بر بستر ایجاد شده خبر داد و گفت: به منظور تحقق هر چه بیشتر دولت الکترونیکی، در نظر داریم با تعامل با دستگاه‌های ذیربط، محتوای مورد نیاز پروژه‌هایی همچون سلامت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی، وب آگهی را در بستر ایجاد شده فراهم کنیم.

وی درباره هماهنگی وزارت ارتباطات با وزارت جهاد کشاورزی برای راه‌اندازی شبکه ICT کشاورزی تصریح کرد: در کشورهای دیگر، دولت‌ها درصدد ارائه اینترنت پرسرعت به روستاها هستند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که به کمک فناوری اطلاعات تولید افزایش یافته و باعث تسهیل در بازاریابی محصول خواهد شد.

او با اشاره به انجام مطالعات پروژه سلامت الکترونیکی با همکاری نهادهای مرتبط و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، از زمینه‌سازی جهت اجرای پایلوت این پروژه خبر داد و افزود: باید با ارایه فواید و مزایای این خدمات نظر مثبت مسوولان و مردم جلب شود.

معاون وزیر ارتباطات، در ادامه ارتباط‌دهی به 200 روستای زیر 20 خانوار فاقد هرگونه ارتباط مخابراتی و تبدیل ارتباط عمومی برخی از روستاهای پر جمعیت به تلفن خانگی را از برنامه‌های سال جاری این سازمان برشمرد و گفت: براساس مصوبه 156 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، رگولاتوری به عنوان نهاد مسوول و مجری USO تعیین شده که در این راستا با جدیت به دنبال اجرای وظایف خود است.

عمیدیان درباره اجرای طرح USO در سال 93 نیز به ارائه اینترنت پرسرعت (ADSL) در چهار هزار نقطه روستایی بالای 70 خانوار خبر داد و افزود: ارایه اینترنت پرسرعت بی‌سیم در 8 هزار روستای دارای ارتباط تلفنی WLL و GSM روستایی و حمایت از دفاتر ICT روستایی از دیگر برنامه‌های سال جاری است که در حال اجراست.

او در عین حال با اشاره به برخورداری یک هزار و 630 روستا از امکان تلفن خانگی از محل اجرای طرح USO در سه سال گذشته، از واگذاری، یک ارتباط  (تلفن) عمومی با اجرای طرح USO به هزار و 200 روستا خبر داد. معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 200 روستای بالای 20 خانوار فاقد ارتباط تلفن ثابت هستند که با برنامه پیش‌بینی شده تا پایان سال جاری، به تمام این روستاها، تلفن خانگی با پوشش تلفن همراه و اینترنت در حد GPRS واگذار خواهد شد.


چهارمین مرکز میانی صدور گواهی الکترونیکی آغاز به کار کرد/ نفت مجوز گرفت
تسنیم/ رییس مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه گفت: با صدور گواهی مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی دولتی نفت، چهارمین مرکز میانی صدور گواهی الکترونیکی شروع به کار کرد. فرانک رازقی اسکویی با اعلام این خبر اظهار کرد: فرآیند راه‌اندازی مرکز میانی نفت از اردیبهشت ماه سال 1390 با ارائه درخواست تاسیس مرکز میانی وزارت نفت از طرف نماینده این وزارتخانه (شرکت فاوانفت صباکیش) کلید خورد.

وی افزود: این مرکز پس از طی مراحل ممیزی توسط مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه، در تیرماه 1391 موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی از شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور شد و  با اِعمال سیاست‌های فرآیندی، تجهیزاتی و مدیریتی مصوب شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور، در شهریور ماه 1393 گواهی‌ الکترونیکی خود را از مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه دریافت کرد.

او یادآور شد: این گواهی‌ها در سه سطح اطمینان (سطوح 1، 2 و 3) برای مرکز میانی نفت صادر و در تاریخ 93/7/2 ضمن امضای موافقتنامه فی‌مابین معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت - رییس شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور و  معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و رییس شورای فاوای وزارت نفت، به مرکز میانی نفت اعطا شد.

رییس مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه تصریح کرد: مطابق آیین‌نامه اجرایی ماده 32 قانون تجارت الکترونیکی، شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی کشور مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه را به عنوان نقطه اعتماد در سلسله‌ مراتب مراکز صدور گواهی الکترونیکی کشور تعیین کرده است. این مرکز، عملیات ممیزی و صدور گواهی الکترونیکی برای مراکز متقاضی صدور گواهی الکترونیکی در کشور را برعهده دارد.

وی افزود: مراکز متقاضی ضمن ارائه مستندات لازم به مرکز ریشه، می‌بایست نسبت به اخذ تاییدیه آزمایشگاه‌ مرکز دولتی ریشه جهت تایید «سامانه صدور و مدیریت گواهی الکترونیکی» خود اقدام کنند. او همچنین از طی مراحل درخواست و راه‌اندازی دو مرکز خصوصی دیگر خبر داد.


دستبند کاهش استرس ساخته شد/ تنظیم دمای بدن و تسهیل تنفس
مهر/ بسیاری از افراد در محیط داخل یا بیرون از منزل با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند و به سختی می‌توانند نفس بکشند اما دستبندی برای کمک به این اشخاص ساخته شده تا نفس کشیدن آنها را تسهیل کند. در سال های اخیر، تکنولوژی شاخه های مختلف علوم را دستخوش تغییرات شگرفی کرده اما این تغییرات در حوزه پزشکی بیش از پیش با زندگی انسان ها در ارتباط است و توانسته انسان های بسیاری را از مشکلات و بیماری های متعددی که با آن دست به گریبان بوده اند، نجات دهد. مخترعان دستبند جدیدی را در خانواده تکنولوژی های پوشیدنی Wearable tech اختراع کرده اند که می تواند نفس کشیدن و همینطور میزان استرس را کنترل کند.



زمانی که این دستبند به دور مچ دست مصرف کننده بسته می شود و در مواجه با استرس، علائمی مانند افزایش ضربان قلب، نبض، میزان دمای بدن و ... دچار تغییرات متعددی می شوند؛ دستبند به تغییرات و علائم فیزیولوژی بدن پاسخ داده و به کنترل تغییرات می پردازد تا میزان استرس هر چه سریعتر کاهش پیدا کرده و شخص مدت زمان زیادی با این حس روبرو نباشد. محققان معتقدند این اختراع می تواند برای زندگی امروز که سرشار از استرس است، بسیار کاربردی و مفید باشد.

از سوی دیگر، این گجت پوشیدنی می تواند برای افرادی که با مشکلات تنفسی روبرو هستند نیز سودمند باشد. زیرا با تنظیم دمای بدن، نبض و ... تنفس و عمل اکسیژن رسانی به سلول های بدن را تسهیل می کند. این دستبند را می توان با کمک USB شارژ کرده و قابلیت به روز رسانی داشته و در رنگ های مختلفی مانند مشکی، سفید و قرمز با قیمتی در حدود 150 دلار  از تاریخ 9 نوامبر سال جاری عرضه خواهد شد.


تا سال 94؛
20 میلیون ایرانی ایمیل ملی می‌گیرند
مهر/ مدیر عامل شرکت پست از ارائه سرویس ایمیل ملی به 20 میلیون ایرانی در سال 94 خبر داد و گفت: تمامی اطلاعات سازمان ها و دستگاه های اجرایی از طریق این سرویس پستی به شهروندان ارائه خواهد شد. حسین مهری در نشست خبری که در آستانه 17 مهر روز جهانی پست برگزار شد با اعلام این خبر گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با امضای تفاهم نامه با استانداری ها و سازمان فناوری اطلاعات قرار است در فاز نخست در سال 94 تعداد20 میلیون، در سال 95 تعداد 35 میلیون و در سال 96 تعداد 57 میلیون نفر از ایرانیان بالای 15 سال دارای ایمیل ملی شوند.

وی با اشاره به اقدامات شرکت پست در 6 ماهه اول سال جاری از توزیع 310 میلیون مرسوله پستی شامل پست پیشتاز، پست سفارشی و سرویس های الکترونیکی و خدمات فروشگاهی خبر داد و گفت: از این تعداد 36 میلیون ترافیک مربوط به مرسولات پست پیشتاز و 18 میلیون ترافیک مربوط به سرویس های الکترونیکی و نیز 114 میلیون سرویس خدمات فروشگاهی بوده است که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 19 درصدی داشته است.

مهری با بیان اینکه در 6 ماهه اول امسال چهار سرویس و 80 خدمت جدید وارد شبکه پستی شده است، گفت: سرویس های مالی، اینترنتی و توزیع زمان مرسولات با درخواست متقاضی و نیز سرویس پس کرایه از جمله این سرویس ها بوده است. در همین حال در آستانه روز جهانی پست قرار است پنج سرویس جدید و چهار پروژه عمرانی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت پست از توزیع بار و وسایل حجاج و زائران بیت الله الحرام خبر داد و گفت: از 17 مهرماه همزمان با اولین پرواز حجاج در فرودگاه امام خمینی و بنا بر توافقات سازمان حج و زیارت و مدیریت فرودگاه امام خمینی تمامی بارهای زائران مکه مکرمه در هشت استان از طریق شرکت پست توزیع می شود.

وی ادامه داد: این وسایل از روز پنجشنبه و حداکثر ظرف 48 ساعت به مکان هایی که حجاج از قبل اعلام کرده بودند ارسال خواهد شد. وی این استان ها را تهران، قم، البرز، سمنان، مازندران، همدان، قزوین و خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: برای این سرویس هیچ هزینه ای از حجاج دریافت نمی شود.

مدیر عامل پست همچنین از راه اندازی سرویس پست تلفنی (193) از ابتدای سال 94 خبر داد و گفت: فاز آزمایشی این پروژه و نیز پروژه پست لجستیک در حال اجرا است که پیش بینی می شود در ابتدای سال آینده این دو سرویس به صورت همگانی عرضه شود.


نخستین درخت روباتیک جهان ساخته شد
مهر/ گروهی از محققان در اروپا با الهام گرفتن از طبیعت سبز، نخستین درخت روباتیکی جهان را می‌سازند. این پروژه تحت عنوان کنسرسیومی موسوم به PLANTOID و توسط گروهی از متخصصان علوم روباتیکی در اروپا در جریان است. تنه این درخت با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه بعدی و با استفاده از پلاستیک ساخته شده و درون آن از ریزپردازشگر مخصوصی استفاده شده است.



از بخشهایی از این بدنه پلاستیکی چهار شاخه بیرون زده که آنها نیز از پلاستیک ساخته شده‌اند. از این شاخه‌ها برگهای مصنوعی آویزان است که درحقیقت حسگر هستند. این حسگرها قابلیت تشخیص و اندازه‌گیری فاکتورهای محیطی نظیر دما ، رطوبت ، جاذبه و عناصر شیمیایی را دارند.

این روبات متفاوت دارای دو ریشه است که قابلیت حرکت را به درخت می‌دهد. یکی از این ریشه‌ها مجهز به نوعی حسگر لمسی است که با استفاده از آن از حرکت در خاک های آلوده جلوگیری کرده و حتی با رسیدن به ریشه درختان طبیعی تغییر مسیر می‌دهد. محققان به این پروژه به عنوان یک گام ابتدایی نگاه می‌کنند که با استفاده از مدلهای بعدی آن می توان در عملیات امداد و نجات و پیدا کردن قربانیان در زیر آوار بهره گرفت.


وزیر ارتباطات در پاسخ به مهر:
اطلاعات در شبکه های اجتماعی خارجی امنیت ندارند/ مسدود کردن راه حل نهایی نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه به عنوان حاکمیت بر تمامی نرم افزارهای موبایلی داخلی و خارجی نظارت داریم، گفت: مسدود کردن راه حل نهایی برای جلوگیری از استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی خارجی نیست. محمود واعظی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درخصوص واکنش وزارت ارتباطات به نامه معاون اول قوه قضاییه درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی خارجی و نرم افزارهای موبایلی گفت: مسدود کردن راه حل نهایی ما نیست.

وی ادامه داد: کسانی که اطلاعات فنی در این زمینه را ندارند فکر می کنند با مسدود کردن دو تا سه شبکه اجتماعی کل معضل این حوزه حل می شود اما راه حل این نیست باید به جای مکانیزم های توبیخی از فرهنگ سازی و مکانیزم های تشویقی استفاده کرد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه دولت باید بخش خصوصی را تشویق کند که شبکه اجتماعی داخلی با کیفیت بالا در اختیار مردم قرار دهد افزود: در این صورت مردم خود به خود به سمت شبکه های اجتماعی داخلی حرکت می کنند. راه دیگر نیز این است که همزمان با گسترش اینترنت فرهنگ سازی توسط صدا و سیما، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد برای استفاده صحیح از انواع و اقسام ابزارهایی که وارد کشور می شوند صورت گیرد در این صورت هم عیب های این ابزار و هم استفاده مناسب آن مورد توجه قرار می گیرد.

واعظی که در حاشیه رونمایی از نرم افزارهای موبایلی در نمایشگاه تله کام در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به وجود نرم افزارهای داخلی که در این نمایشگاه عرضه شده گفت: خوشحالم از اینکه جوانان ایرانی امکان تولید و طراحی اپلیکیشن هایی شبیه به نرم افزارهای خارجی که هم اکنون بین کاربران فضای مجازی رواج دارد اقدام کرده اند. شاهد هستیم که این نرم افزارها امکان پیامک رایگان و مکالمه را برای کاربران فراهم می کند و از لحاظ کیفیت و سرعت نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد. در این راستا ما به عنوان دولت تمامی تلاش خود را انجام داده تا زیرساخت های مناسب برای این تولیدکنندگان فراهم شود.

وی گفت: اگر هدف کاربران این باشد که بخواهند از این ابزارها برای برقراری ارتباط مناسب راحت و استفاده کنند فرقی نمی کند که این ابزار داخلی و یا خارجی باشد. از این رو امیدواریم مردم هم استقبال مناسبی از این نرم افزارهای تولید داخل داشته باشند و ما در وزارت ارتباطات نیز با همکاری اپراتورها از این تولیدات حمایت می کنیم.

واعظی خاطرنشان کرد: تمامی نرم افزارهای داخلی و خارجی موبایلی مورد نظارت قرار می گیرد و این در حالی است که اطلاعات کاربرانی که از اپلیکیشن های خارجی استفاده می کنند به دلیل آنچه این اطلاعات در خارج از کشور میزبانی می شوند در جایگاه امنی قرار ندارند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: به دنبال این هستیم که سایت های ضد اخلاق، ضد دین و ضد امنیت کشور را مسدود کرده و سایت ها و شبکه های اجتماعی مناسب را با فرهنگ سازی در اختیار خانواده ها قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی مراکز داده در کشور برای برقراری ارتباطات با کیفیت و میزبانی اطلاعات سایت های داخلی گفت: آمادگی داریم به تمام کسانی که نسبت به تولید نرم افزارهای موبایل و شبکه های اجتماعی اقدام می کنند میزبانی داخل ارائه دهیم.


برندگان نوبل فیزیک 2014 معرفی شدند/ جایزه ای برای لامپ های ال ای دی آینده
مهر/ صد و هشتمین جایزه نوبل فیزیک در سال 2014 میلادی به طور مشترک به ایسامو آکاساکی و هیروشی آمانو از دانشگاه ناگویا در ژاپن و شوجی ناکامورا از دانشگاه کالیفرنیا سانتاباربارا امریکا تعلق گرفت، روزهای پر تب و تاب اهدای نوبل از روز گذشته آغاز شده تا محققان و دانشمندان بسیاری چشم به نظر داوران دوخته و منتظر اعلام نتایج باشند.

جایزه نوبل فیزیک توسط آکادمی علوم سلطنتی سوئد در استکهلم اهدا می‌ شود. صد و هشتمین جایزه نوبل فیزیک در سال 2014 میلادی به طور مشترک به  ایسامو آکاساکی، هیروشی آمانو، شوجی ناکامورا برای تحقیقاتی در رابطه با ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی که امکان منابع نور سفید بصرفه را فراهم کردند. در اثر اتصال یک نیمه رسانای نوعn الکترون اضافی و نیمه رسانای نوع p دارای حفره (بار مثبت) قطعه ای به نام (دیود) ساخته می شود.

با کمک این اختراع می توان شاهد ظهور لامپ های ال ای دی متفاوتی بود که نه تنها با محیط زیست سازگارترند بلکه جایگزین مناسبی نیز برای نورهای قدیمی خواهند بود. لامپ های رشته ای قرن بیستم میلادی را روشن کردند و اکنون لامپ های ال ای دی روشن کننده قرن 21 خواهند بود. لامپ های ال ای دی به ذخیره منابع زمینی نیز کمک می کنند. دیودهای قرمز و سبز از مدت ها قبل ابداع شده بودند اما در این میان بدون نور آبی، ساخت لامپ های سفید امکان پذیر نبود و این معما در حدود سه دهه بدون جواب باقی مانده بود.

* نکات قابل توجهی در رابطه با اهدای نوبل فیزیک
تاکنون 107 نوبل فیزیک از سال 1901 تا 2013 میلادی اهدا شده اند که  2 نفر از برگزیدگان زن بوده اند و "لورنس برگ" جوان ترین شخصی بود که توانست این جایزه معتبر علمی را در سال 1915 به همراه پدرش از آن خود کند و مسن ترین شخصی که این جایزه را دریافت کرد "ریموند دیویس" هشت و هشت ساله بود که در سال 2002 میلادی منتخب دریافت این جایزه شد. میانگین سنی منتخبان این جایزه در حدود 55 سال بوده و جان باردین، تنها دانشمندی بود که توانست دو بار این جایزه را از آن خود کند. خانواده کوری (ماری و پیر کوری و دخترشان ایرن کوری) خانواده ای بوده اند که همگی توانستند این جایزه معتبر علمی را از آن خود کنند. در این میان پدران و پسران متعددی نیز وجود داشتند که مشترکا این جایزه را به خود اختصاص دادند، ویلیام براگ و پسرش لورنس براگ، نیلز بوهر و پسرش آگ بوهر، مان سیگبام و پسرش کلی سیگبان و در نهایت جی جی تامسون و پسرش جورج پاگت تامسون.

مروری بر منتخبان نوبل سال گذشته
کمیته نوبل مستقر در آکادمی سلطنتی علوم سوئد، فرانسوا انگلرت، استاد 81 ساله و بازنشسته دانشگاه بروکسل در بلژیک و پیتر هیگز، استاد 84 ساله و بازنشسته دانشگاه ادینبورگ در انگلیس را به طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 2013 میلادی اعلام کرد. کمیته نوبل، این دو دانشمند را به خاطر کشف نظری مکانیسمی که به درک صحیحی از منشأ جرم ذرات زیراتمی کمک می‌ کرد و  با کشف ذره بوزون هیگز در آزمایش‌های اطلس و سی.ام.اس در برخورد دهنده بزرگ هادرونی سرن تایید شده بود، شایسته دریافت این جایزه دانست.

ذره خدا عنوانی بود که روزنامه‌ نگاران برای بوزون هیگز انتخاب کرده‌ بودند. ذره‌ ای بنیادی که دیگر ذرات در برهم کنش با آن دارای جرم می‌ شوند. این ذره آخرین پازل از ذرات پیش‌ بینی‌شده مدل استاندارد ذرات بنیادی است، ولی مدل استاندارد ذرات بنیادی بخش کوچکی از پازل عظیم کیهانی است.

وصیت آلفرد نوبل
در 27 نوامبر 1895 آلفرد نوبل آخرین وصیت خود را امضا کرد و بیشتر دارایی خود را به جایزه‌ ای اختصاص داد تا همه ساله بدون توجه به ملیتی خاص، به افراد شایسته اهدا شود. براساس وصیت نوبل، بخشی از این جوایز به فردی اهدا می شود که مهمترین کشف را در این حوزه به سرانجام رسانده باشد.


نسل جدید بالگردهای جنگی با قابلیتهای متفاوت
مهر/ مهندسان سیستم‌های نظامی در آمریکا بالگرد فوق مدرنی ساخته‌اند که از آن به عنوان نسل بعدی بالگردهای جنگی یاد می‌شود. این بالگرد تهاجمی که Sikorsky’s S-97 Raider نام دارد قابلیت چرخش قسمت دم را دارد. این نوآوری موجب می‌شود بالگرد با شتاب به مراتب بیشتری حرکت کند.

همچنین موتور ملخها در قیاس با نسخه های پیشین ارتقا یافته که نتیجه آن نه تنها حرکت و مانوردهی سریعتر است بلکه به بالگرد این امکان را می‌دهد تا در سطوح بسیار کوچک نیز فرود بی‌خطری داشته باشد. از دیگر نوآوریهای صورت گرفته در این بالگرد به کارگیری دو سری ملخ در قسمت بالای آن است.

به گفته کارشناسان این قابلیت در میادین جنگی و حتی امدادرسانی اضطراری از ارزش قابل توجهی برخوردار است. این سیستم نوین پروازی از حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت برخوردار است که از این حیث در زمره سریعترین بالگردهای تهاجمی جهان قرار می‌گیرد.

قرار است این بالگرد جایگزین OH-58 Kiowa Warrior شود که حداکثر سرعت آن ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت است. قابلیت حمل ۶ نظامی از دیگر ویژگیهای این بالگرد به شمار می‌آید که بدین ترتیب آن را به یک سیستم پروازی تهاجمی - لجستیکی نیز تبدیل می‌کند.


در نمایشگاه تلکام؛
تفاهم نامه سازمان تبلیغات اسلامی با همراه اول منعقد شد
مهر/ سازمان تبلیغات اسلامی برای ارائه محتواهای فاخر و غنی ایرانی اسلامی بر روی تلفن همراه نسل سوم و توسعه محتوا در این بخش با اپراتور همراه اول تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

براساس این تفاهمنامه که ظهر امروز سه شنبه در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی مخابرات به امضا رسید، قرار است زیرساخت های فنی ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه کتاب، فیلم و بازی های ایرانی اسلامی فراهم شود.

همچنین مقرر شد کمیته مشترکی مطالعات در زمینه شاخه های اجرایی این تفاهم نامه را انجام دهد.

در مراسم انعقاد این تفاهم نامه حجت الاسلام مهدی خاموشی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وحید صدوقی- مدیرعامل همراه اول حضور داشتند.


معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با فارس:
آمادگی وزارت ارتباطات برای رجیستر مجدد گوشی موبایل و مبارزه با قاچاق/ نواقص طرح قبلی رفع می‌شود
معاون وزیر ارتباطات گفت: حجم قاچاق گوشی زیاد است و برای حمایت از تولید داخل و کاهش قاچاق گوشی، بازنگری در رجیستر گوشی موبایل در دستور کار است.

علی اصغر عمیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برنامه‌ای برای فعال شدن مجدد رجیستر گوشی جهت جلوگیری از قاچاق در دستور کار دارد گفت: در گذشته برنامه داشتیم و اکنون نیز برنامه داریم البته این موضوع تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و سازمان‌های متعددی از جمله وزارت صنعت و تولید‌کنندگان داخلی باید مشترکا در این باره تصمیم کلی بگیرند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در گذشته مصوبه‌ای در این مورد به تصویب رسیده و یک بار نیز رجیستر گوشی انجام شد اما مسائلی پیش آمد که باید نواقص طرح قبلی رفع و رجوع شود.

وی ادامه داد: در وزارت ارتباطات و رگولاتوری آمادگی داریم که این کار را برای حفاظت از تولید داخلی انجام دهیم.

عمدیان تصریح کرد: اکنون گوشی به صورت قاچاق زیاد وارد می‌شود و با اجرای این طرح می‌توان قاچاق را کمتر کرد البته اینکه کاملا جلوی قاچاق گوشی را گرفت کار دیگری می‌طلبد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیو افزود: بنابراین اکنون نیز ضوابط رجیستر گوشی وجود دارد و ابلاغ نیز شده است اما دستور‌العمل فعلی آن‌طور که باید و شاید کارآمد نبود و باید بازنگری مجدد شود و این کار در دستور کار قرار دارد.


عرضه تراشه اختصاصی اینتل برای اینترنت اشیا
فارس/ اینتل در جریان برگزاری همایش اختصاصی توسعه دهندگان خود در شهر سان فرانسیسکو در روز گذشته چند سخت افزار و نرم افزار جدیدش را که بعضا با اینترنت اشیا سازگارند، عرضه نمود. پردازنده یاد شده که ادیسون نام دارد در داخل خود مجهز به امکانات ارتباطی بی‌سیم است و ابعاد آن نیز به اندازه یک تمبر پستی است. ادیسون به گونه‌ای طراحی شده که با طیف گسترده‌ای از وسایل الکترونیک سازگاری داشته باشد و بر روی آنها نصب شود تا از این طریق اتصال وسایل مختلف خانگی به اینترنت تسهیل شود.

ماژول پردازنده یاد شده تنها 50 دلار قیمت دارد و با استفاده از آن می‌توان وسایل پوشیدنی بی‌سیم هم برای استفاده‌های تجاری تولید کرد. از جمله اولین محصولات تولید شده با استفاده از این تراشه می‌توان به چاپگرهای ساده و البسه مجهز به چراغ‌های ال ای دی تغییررنگ دهنده اشاره کرد.

ابعاد کوچک، هزینه پایین و سازگاری با فناوری بی‌سیم از جمله دیگر مزایای این تراشه دو هسته‌ای 500 مگاهرتزی است. ادیسون با فناوری بلوتوث هم سازگار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال 2020 بیش از 50 میلیارد وسیله در جهان به اینترنت اشیا متصل شده و 35 زتابایت اطلاعات تولید می‌کنند.


تعداد محصولات همراه فعال جهان از ساکنان کره زمین پیشی گرفت
فارس/ برای اولین بار در طول تاریخ تعداد وسایل همراه فعالی که در کره زمین وجود دارد از کل ساکنان کره زمین پیشی گرفته است. آماری که توسط اداره سرشماری آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که در حال حاضر 7.2 میلیارد نفر بر روی زمین زندگی می‌کنند. هر ثانیه نیز دو نفر به این تعداد افزوده می‌شوند. بنابراین این رقم سالانه 1.2 درصد رشد می‌کند.

اما هم اکنون تعداد سیم‌کارت‌های فعال در جهان از مرز 7.2 میلیارد مورد فراتر رفته و سرعت رشد این رقم پنج برابر سریع‌تر از افزایش جمعیت کره زمین است. محققان معتقدند هیچ فناوری دیگری مانند فناوری همراه زندگی ما را این چنین تحت تأثیر قرار نداده است. این پدیده از نظر سرعت رشد بی‌نظیر بوده و در عرض سه دهه از صفر به 7.2 میلیارد واحد رسیده است.

تعداد سیم کارت‌های فعال در حالی از جمعیت کره زمین پیشی گرفته که کمتر از نیمی از ساکنان کره زمین مشترک خدمات تلفن همراه هستند. این بدان معناست که هر مشترک خدمات همراه در جهان تقریباً دو سیم کارت دارد. بنابراین ما در جهانی زندگی می‌کنیم که برای ارتباط با هر فردی در هر نقطه جهان به اندازه کافی تبلت، گوشی و ... وجود دارد. انتظار می‌رود این رقم با همه گیر شدن اینترنت اشیا و اتصال خودروها، لوازم خانگی و برقی و ... به اینترنت رشد انفجارآمیزی پیدا کند.


حمله ناکام هکرها به سرورهای یاهو
فارس/ هکرهای خرابکار با سوءاستفاده از آسیب پذیری شل‌شاک که در هفته‌های اخیر دردسرساز شده، به سرورهای یاهو نفوذ کردند، اما در سرقت اطلاعات ناکام ماندند. موفقیت اولیه این حمله ناشی از آسیب‌پذیری در برنامه Bash است که بر روی طیف گسترده‌ای از سیستم‌عامل‌های متن‌باز مانند لینوکس، سولاریس، مک و ... نصب می‌شود و استفاده از آن در سرورها هم به‌کرات رخ می‌دهد.

این حمله دو روز پیش رخ داده و یاهو می‌گوید در حال نصب وصله‌هایی بر روی سرورهای خود است تا مانع از تکرار حملات مذکور شود. این شرکت همچنین از نظارت جدی بر شبکه رایانه‌ای خود خبر داده است. این شرکت مدعی است نشانه‌ای در دست نیست که ثابت کند اطلاعات حساسی به سرقت رفته باشد.

آسیب‌پذیری شل شاک که اولین بار 24 سپتامبر شناسایی شد تهدید خطرناک‌تری نسبت به حفره امنیتی خونریزی اینترنت محسوب می‌شود که از اوایل سال 2014 برای کاربران مشکل آفرین شده و می‌تواند کنترل کامل رایانه کاربران را در دست بگیرد.

بررسی‌های موسسه امنیتی Incapsula نشان می‌دهد تاکنون بیش از یک میلیارد تلاش برای سوءاستفاده از آسیب‌پذیری مذکور صورت گرفته و فایروال ساخت این شرکت بیش از 217 هزار حمله از این نوع را در عرض یک هفته پس از افشای این مشکل دفع کرده است.


سرقت اطلاعات ۱۶۰۰ مشتری شرکت مخابراتی آمریکا
فارس/ شرکت AT&T به ۱۶۰۰ نفر از مشتریانش اطلاع داده که یکی از کارمندان آن توانسته به طور غیرمجاز به داده‌های شخصی این افراد دسترسی پیدا کند. این فرد متخلف توانسته به اطلاعاتی همچون شماره‌های تأمین اجتماعی، شماره‌های گواهی‌نامه رانندگی و سرویس‌های مورد استفاده مشتریان غول مخابراتی آمریکا دست یابد.

AT&T مقامات فدرال را در جریان این سرقت اطلاعات قرار داده و کارمندی که این تخلف را انجام داده از این شرکت اخراج شده است. در بخشی از اظهارات سخنگوی AT&Tدر این مورد آمده است: متاسفانه ما اخیراً متوجه شدیم که یکی از کارکنان ما قوانین سرسختانه شرکت در مورد نقض حریم شخصی را نقض کرده و به شیوه ای ناصحیح برخی اطلاعات مشتریان را به دست آورده است. این فرد دیگر با AT&T همکاری ندارد و ما مستقیماً با آن عده محدودی که به این علت متضرر شده‌اند تماس می‌گیرد.

چندی قبل نیز حملات سایبری گسترده به فروشگاه‌های زنجیره‌ای JPMorgan Chase & Co و خدمات آی کلود شرکت اپل خسارات مادی و معنوی گسترده ای به بارآورده بود. تحقیقات در این زمینه کماکان ادامه دارد.


کاهش 60 درصدی سود سامسونگ در سه ماهه سوم سال 2014
فارس/ شرکت سامسونگ اعلام کرده به علت کاهش فروش گوشی‌ها و افزایش هزینه‌های بازاریابی شاهد کاهش 60 درصدی سود خود در سه ماهه سوم سال 2014 بوده است. سامسونگ در سه ماه دوم سال 2014 هم شرایط خوبی نداشت و این چهارمین بار متوالی است که سودهای سه ماهه این شرکت کاهش نشان می‌دهد.

سود ناشی از فعالیت‌های این شرکت در سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر برابر با 3.8 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 59.7 درصد کاهش نشان می‌دهد. میزان کل فروش این شرکت هم در این مدت کاهشی 20 درصدی را به ثبت رسانده است.

دو سوم سود سامسونگ ناشی از فروش انواع گوشی‌های هوشمند است که به علت افزایش هزینه‌های بازیابی و کاهش استقبال از تولیدات این شرکت کاهش نشان می‌دهد. پیش از این انتظار می‌رفت سود سامسونگ تنها 42 درصد کاهش یافته و به 5.52 میلیارد دلار برسد، همچنین پیش بینی شده بود ارزش کل فروش سامسونگ با کاهش 14 درصدی به 47.6 میلیارد دلار برسد. اما کاهش شدیدتر درآمد سامسونگ موجب نگرانی این شرکت شده است.

در میان 5 شرکت برتر سازنده گوشی‌های هوشمند تنها سامسونگ چنین شرایط بدی دارد و به همین علت پیش بینی شده سهم آن از بازار یادشده از 31 درصد در حال حاضر به 25 درصد در سال 2015 کاهش یابد.


پانزدهمین نمایشگاه تلکام/مدیرعامل همراه اول خبر داد
شهرداری تهران اجازه نصب آنتن موبایل را نمی‌دهد/ تأثیر نرم‌افزارهای موبایلی بر کاهش پیامک‌ها
فارس/ مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه در ۲۷۰ نقطه با مالکان برای نصب آنتن به توافق رسیدیم که تنها برای ۲۶ سایت مجوز داده شد و ۲۱ سایت جمع‌آوری شده، گفت: عدم نصب آنتن بر کیفیت شبکه تأثیرگذار است. وحید صدوقی در یک نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار تعداد مشترکان همراه اول از وجود 60 میلیون مشترک ثبت شده و 45 میلیون مشترک فعال در لحظه خبر داد. مدیرعامل همراه اول افزود: هم‌اکنون 70 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش این اپراتور است.

وی همچنین از نیم بها شدن قیمت سیم‌کارت‌های همراه اول خبر داد و گفت: به این ترتیب قیمت سیم کارت همراه اول 10 هزار تومان بود که هم‌اکنون به 5 هزار تومان کاهش یافته و با احتساب 5 هزار تومان اعتبار رایگان این کارت اعتباری رایگان شده است.

وی ادامه داد: عمر نوسازی BTS در شبکه همراه اول 20 سال است. نوسازی از سال 87 آغاز شده و هم‌اکنون نوسازی در بسیاری از استان‌ها انجام شده و در برخی استان‌ها نیز تا سه سال دیگر انجام می‌شود.

مدیرعامل همراه اول همچنین در خصوص احتمال بازنگری در تعرفه‌های همراه اول گفت: تعرفه‌های فعلی اخیراً اعلام شده و از این پس باید به دنبال تعریف بسته‌های متنوع برای گروه‌های مختلف باشیم.

وی گفت: هم‌اکنون نیز تعرفه‌های اعمال‌شده پایین‌تر از مصوبه ابلاغی است به طوری که سقف تعرفه سیم‌کارت اعتباری دقیقه ای 90 تومان است که 67 تومان اعمال می‌شود و سقف تعرفه سیم کارت دائمی دقیقه‌ای 60 تومان است که 57 تومان اعمال می‌شود.

صدوقی همچنین با اشاره به پیش‌بینی نرخ سود به ازای هر سهم همراه اول گفت: پیش‌بینی براساس تعرفه‌های سابق بوده و صد درصد پیش‌بینی در شش ماهه نخست امسال محقق شده است. صدوقی در خصوص تأثیر نرم‌افزارهای ارتباط موبایلی بر درآمد اپراتورها گفت: وجود این نرم‌افزارها قطعاً بر درآمد اپراتور تأثیرگذار بوده است به طوری که حجم پیامک‌ها ثابت مانده و حجم پیامک‌های انبوه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اما در بخش مکالمه افزایش درآمد داشته‌ایم و در مجموع باید بتوانیم به سمت راه‌اندازی سرویس‌ها پیش برویم و قبول داریم که درآمد از مکالمه به سمت سرویس حرکت کرده است. مدیرعامل همراه اول همچنین با اشاره به طرح همراه طبیعت برای حذف قبوض کاغذی گفت: هم‌اکنون یک و نیم میلیون نفر از مشترکات ایرانسل قبوض خود را به صورت ایمیلی دریافت می‌کنند.

وی در خصوص تجربه باندلینگ گوشی و سیم‌کارت گفت: دو مرحله طرح باندلینگ توسط همراه اول اجرا شده و به زودی نیز باندلینگ با شرکت سونی انجام می‌شود، اما باندلینگ مشابه کشورهای پیشرفته که در آن گوشی به رایگان داده می‌شود، در گرو رقابت جدی بین اپراتورهاست.

صدوقی همچنین از عدم صدور مجوز نصب BTS توسط شهرداری تهران به عنوان یکی از موانع اصلی عدم توسعه شبکه یاد کرد و گفت: بیش از دو سال است که برای نصب 200 سایت BTS درخواست داده‌ایم، همچنین از 1127 سایت بازدید کرده‌ایم و برای نصب BTS در 270 نقطه با مالکان به توافق رسیده‌ایم، اما از این تعداد فقط مجوز نصب 27 سایت صادر شده است. در این مدت همچنین 21 سایت جمع‌آوری شده و 5 سایت نیز در ماده 100 شهرداری قرار گرفته که عملاً تعداد منصوبه‌ها و جمع‌آوری‌شده‌ها صفر می‌شود.

وی با بیان اینکه بدون دریافت مجوز نمی‌توانیم غیرقانونی سایت نصب کنیم، گفت: هر سایت BTS به دو تا سه هزار نفر سرویس می‌دهد و در صورت عدم نصب سایت‌های جدید، سرویس‌دهی به مشترکان با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرعامل همراه اول خاطرنشان کرد: البته با واگذاری باندهای فرکانسی نسل 3 در برخی مکان‌ها که با انسداد کانال‌های ترافیکی مواجه بوده‌ایم، می‌توانیم از فرکانس جدید برای مکالمه استفاده کنیم و در نتیجه نسل سایت‌های نسل 3 را در مکان‌های شلوغ اولویت داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بدهی‌های همراه اول به مشترکان گفت: هم‌اکنون این اپراتور هیچ بدهی به مشترکان ندارد و تمام مواردی که وجود داشت تسویه شده است. صدوقی همچنین با اشاره به طرح ترابردپذیری (جابه‌جایی) شماره‌ها بین اپراتورها گفت: برای این منظور قرار است مرکز ملی شماره‌گذاری تحت نظارت رگولاتوری ایجاد شود.


پانزدهمین نمایشگاه تلکام/معاون آی سیم
تلویزیون تعاملی مخابرات و صدا و سیما هنوز در انتظار مجوز وزارت ارتباطات است
فارس/ معاون آی سیم گقت: هنوز مجوز تلویزیون تعاملی را دریافت نکرده‌ایم و تا زمانی که مجوز را از وزارت ارتباطات دریافت نکنیم، تجاری سازی نخواهیم کرد. حسن جند در نشست خبری یا خبرنگاران اظهار داشت: هنوز مجوز تلویزیون تعاملی را دریافت نکرده ایم و تا زمانیکه مجوز را از وزارت ارتباطات دریافت نکنیم، تجاری سازی نخواهیم کرد. معاون فنی و سرپرست بازاریابی و فروش آی سیما ادامه داد: در حال حاضر در هفت استان تهران، مشهد، تبریز، یزد، اصفهان، گرگان و قزوین تلویزیون تعاملی به شکل خصوصی در حال تست آزمایشی است.

وی درباره موضوع مطرح شده در زمان دریافت مجوز که منجر به لغو مراسم اعطای مجوز شد، گفت: بحثی که سر مجوز وجود دارد به دلیل این است که ما از بستر فنی مخابرات برای ارائه سرویس استفاده می کنیم و از این جهت وزارت ارتباطات باید مفاد مورد نظر را در نظر داشته باشد.  پروانه‌ای که وزارت ارتباطات قرار است به آی سیما بدهد بین صدا و سیما (سروش رسانه) و مخابرات است.

جند درباره سرویس های ارائه شده در این سرویس گفت: محتوای اعم از شبکه‌های زنده تلویزیونی، دو شبکه اختصاصی سروش رسانه و آرشیو 30 ساله صدا و سیما است.

وی درباره تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری از تلویزیون تعاملی در سمت مشترک گفت: سرویس از طریق دو راه نرم افزار و ست آپ باکس است ارائه می شود.

وی درباره هزینه این سرویس نیز گفت: برای دریافت تلویزیون تعاملی، کاربران باید حدودا حق اشتراک 15 هزار تومانی داشته باشند. مشترکان برای دریافت این سرویس نیاز است که خط اینترنت پرسرعتی را از مخابرات دریافت کنند. اگر کاربران نیاز به اینترنت پرسرعت داشته باشند، باید هزینه های مخابرات را هم بپردازند.


نامه‌ عادی پرکاربردترین مرسوله پستی/ توزیع رایگان بار حجاج در ۷ استان
فارس/ مدیرعامل شرکت پست از توزیع رایگان بار حجاج از فرودگاه امام به ۷ استان خبر داد و گفت: از سال‌های آینده توزیع بار به صورت دو طرفه از ایران و عربستان انجام خواهد شد. محمدحسن مهری در یک نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت 17 مهر ماه روز جهانی پست اظهار داشت: در سال 92 شرکت پست 310 میلیون مرسوله را قبول کرده و از این میزان 36 میلیون متعلق به مرسولات پست پیشتاز 11 میلیون پست سفارشی، 127 میلیون پست عادی، 18 میلیون پست الکترونیکی و 114 میلیون خدمات فروشگاه بوده است.

مدیر عامل شرکت پست افزود: در مجموع 19 درصد رشد ترافیکی نسبت به سال قبل را شاهد بودیم. وی تصریح کرد: هدف‌گذاری برای سال 93 حدود 25 درصد رشد ترافیکی است که از این میزان 6 درصد عقب است.

وی با اشاره به راه‌اندازی 4 سرویس و 80 خدمت جدید پستی در شش ماهه اول سال جاری از افتتاح 5 سرویس و 100 خدمت جدید و 4 پروژه عمرانی با حضور رئیس مجلس در مراسم پستی فردا خبر داد. مهری همچنین از مثبت شدن تراز مالی شرکت پست در شش ماهه نخست سال طی سال‌های اخیر خبر داد.

مدیر عامل شرکت پست توضیح داد: شرکت پست 3500 میلیارد ریال زیان انباشته و 146 میلیارد تومان بدهی مستقیم به شرکت‌هایی از جمله دفاتر آی سی تی روستایی،هواپیمایی، شرکت‌های نظافتی و پیمانکاران دارد که از این میزان 70 درصد بدهی‌ها پرداخت شده و 40 میلیارد تومان باقی مانده را نیز در آینده تسویه خواهیم کرد.

وی همچنین از پیش‌بینی امکاناتی برای زائران حج تمتع خبر داد و گفت:از 17 مهر ماه اولین پرواز حجاج در فرودگاه امام به زمین خواهد نشست که در قراردادی 3 جانبه با سازمان حج فرودگاه امام و شرکت پست مقرر شده تمامی بار و سائل حجاج توسط شرکت پست در 7 استان توزیع شود.

مدیرعامل شرکت پست افزود: این استان‌ها شامل استان‌های اطراف تهران از جمله قم، سمنان، مازندارن، همدان، قزوین، البرز و خود استان تهران است. مهری همچنین یادآور شد: قرار بود انتقال اسباب زائران از مکه و مدینه نیز انجام شود که هنوز این بخش کار عملیاتی نشده و در سال‌های آینده انجام خواهد شد.

وی درباره هزینه‌های این طرح گفت: بخشی از هزینه توسط فرودگاه امام خمینی و بخشی توسط شرکت پست تقبل می‌شوند. مهری در خصوص طرح پاکت قبوض نیز توضیح داد: قرار بود در این طرح تمامی قبوض در یک پاکت به صورت تجمیع شده قرار گیرد و به درب منازل ارسال شود که آمادگی این کار از سوی شرکت پست وجود دارد و اجرای این طرح هنوز به هماهنگی و آمادگی شرکت‌های خدمات دهنده است.

وی ادامه داد: شرکت پست در برنامه دارد که در سال 96 به تمام افراد بالای 15 سال برای دریافت خدمات دستگاه‌های دولتی و اجرایی ایمیل پستی ارائه دهد. مدیرعامل شرکت پست افزود: علاوه بر این طرح شرکت پست طرح ایمیل پستی را پیشنهاد داده که در آن تمامی دیتاهای خدمات شهری از طریق ایمیل پست به‌صورت هفتگی و ماهانه برای مشترکان ارسال شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد سوبسید‌های دولتی برای پست گفت:‌ در همه دنیا پست سوبسید می‌گیرد که در ایران این رقم 40 تا 50 درصد است و در جایی مثل آمریکا 2.05 تا 3 درصد است که باید تلاش کنیم میزان سوبیسد را کاهش دهیم. مهری همچنین با اشاره به فاز آزمایشی دو سرویس پست تلفنی و سرویس پست لجستیک از اعلام رسمی این دو سرویس پس از پایان آزمایش‌های نهایی خبر داد.


جریمه 600 هزار دلاری هتل آمریکایی به علت مختل کردن وای – فای
فارس/ هتل آمریکایی ماریوت موظف به پرداخت 600 هزار دلار جریمه به علت مختل کردن شبکه‌های وای – فای شرکت‌های رقیب در اماکن متعلق به خود شد. علت این اقدام هتل یاد شده مجبور کردن کاربران به استفاده از شبکه وای – فای خود این هتل و پرداخت مبالغ کلان به همین منظور بود.

امروزه بسیاری از مسافران با پیشرفت فناوری می‌توانند از شبکه‌های اینترنت بی‌سیم محلی در دیگر کشورها هم استفاده کنند و برای این کار تنها کافی است 50 دلار در ماه هزینه کنند تا بتوانند وسایل مورد نیاز را خریداری کنند. با این کار برای دسترسی به اینترنت در فرودگاه‌ها، هتل‌ها و سالن‌های کنفرانس نیازی به صرف هزینه‌های سنگین نیست.

پیگیری سوءاستفاده هتل ماریوت سال گذشته و زمانی آغاز شد که یکی از شرکت کنندگان در کنفرانسی در شعبه این هتل در نشویل آمریکا متوجه استفاده آن از ابزار مختل کننده امواج بی‌سیم شد و بابت این موضوع به کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا شکایت کرد.

نکته جالب این بود که این هتل بابت ارائه هر نقطه دسترسی به اینترنت بی‌سیم به شرکت کنندگان در یک همایش بین 250 تا 1000 دلار هزینه اخذ می‌کرد. کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا پس از بررسی موضوع متوجه سوءاستفاده های مدیران این هتل شد و آن را مجبور به پرداخت جریمه سنگین کرد.


انتشار نتایج بنچمارک Geekbench نکسوس ایکس؛ تقریبا بالاتر از تمام دستگاه های بازار!
فارنت/ بحث‌ها و شایعات پیرامون عرضه گوشی جدید گوگل با نام نکسوس 6 همچنان داغ است و سایت‌های مختلف به گمانه‌زنی در مورد این گوشی می‌پردازند. این گوشی هوشمند که از آن با نام Motorola Shamu و البته نکسوس 6 نیز یاد می‌شود گوشی بعدی شرکت گوگل خواهد بود که انتظار می‌رود از صفحه‌نمایش 5.9 اینچی نیز بهره ببرد.



علی‌رغم بحث‌های اولیه به نظر می‌رسد این گوشی هوشمند از صفحه‌نمایش Quad HD با رزولوشن 2560×1440بهره خواهد برد. با به کارگیری تراشه اسنپ دراگون 805 در کنار 3گیگابایت رم، نکسوس ایکس حتی بالاتر از ال‌جی جی3 قرارگرفته است که البته این می‌تواند به معنای عدم به کارگیری پنل QHD در این گوشی هوشمند باشد.





البته براساس آمار Geekbench، این گوشی هوشمند در عملکرد تک هسته‌ای پس از آیفون 6 قرارگرفته است. فراموش نکنید آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست گلکسی نوت 4 سامسونگ نیز نتایج تقریبا مشابهی خواهد داشت.


برنامه کاربردی کتابخوان ایرانسل معرفی شد
ترنجی/ ایرانسل از معرفی برنامه کاربردی کتابخوان همراه خود در نمایشگاه ایران تلکام2014 خبر داد. این اپلیکیشن مشترکین ایرانسل را قادر می‌سازد تا به صدها عنوان کتاب متنی و صوتی در حوزه‌های متنوع از جمله مذهبی، سلامت، روانشناسی، اخلاق، ورزشی و داستان، از طریق تلفن همراه خویش دسترسی داشته باشند. دریافت این اپلیکیشن از طریق پورتال کتابخوان به نشانی ketabkhan.irancell.ir ممکن می‌باشد. اپلیکیشن کتابخوان، در حال حاضر از سیستم عامل اندروید پشتیبانی کرده و به زودی نسخه های ویندوز و iOS  آن نیزعرضه خواهد شد.

مشترکین ایرانسل برای دسترسی به خدمات این اپلیکیشن می‌بایست از نام کاربری ایرانسل و رمز عبور کنترل حساب اینترنتی خود استفاده کنند، دریافت رمز عبور با ارسال یک پیامک بدون متن به  شماره130 از طریق خطوط ایرانسل امکان پذیر است. مشترکین سیم کارت های اعتباری ایرانسل قادر خواهند بود با استفاده از حساب کاربری خود و یا پرداخت اینترنتی از طریق پورتال و یا نرم افزار کتابخوان، خرید مورد نظر خود را انجام دهند مشترکین سیم کارت های دائمی ایرانسل در این مرحله قادر به استفاده از کتب رایگان هستند.  کاربران نرم افزار کاربردی کتابخوان همراه ایرانسل می‌توانند بر روی متن آثار، علامت و یا یادداشت گذاری کرده و این علامت ها را در بخشی به صورت متمرکز نگهداری کنند.



امکان اضافه کردن قفسه کتاب شخصی، جستجو در متن کتاب، نمایش آخرین صفحه مطالعه شده، جابجایی براساس فهرست عناوین و فصول کتاب ها و پشتیبانی از تمامی زبان های زنده دنیا از جمله ویژگی های دیگر نرم افزار کاربردی کتابخوان همراه ایرانسل می باشد. اطلاعات بیشتر از طریق پورتال کتابخوان ایرانسل به نشانی ketabkhan.irancell.ir قابل مشاهده است.

نمایشگاه بین المللی ایران تلکام2014، بعنوان بزرگترین رویداد سالیانه نمایشگاهی حوزه فناوری ارتباطات کشور، تا 17 مهرماه و از ساعت 9 تا 16، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران پذیرای بازدیدکنندگان است. ایرانسل در این نمایشگاه، در سال اختصاصی 27 ، آخرین محصولات وخدمات خود را با محوریت شعار «تجربه زندگی دیجیتال» به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه، محصولات و خدمات متنوع و جدید ایرانسل از جمله پورتال عرضه محتوای صوتی و تصویری با نام های تجاری «ریتم» و «زوم»، فروشگاه بازی های موبایلی با نام تجاری «بازیک»، خدمات سلامت همراه، آموزش همراه، بیمه خرد، کیف پول همراه و خدمات بانکداری و پرداخت همراه از طریق بسترهایی نظیر NFC ، نرم افزار کاربردی کتابخوان همراه و نرم افزار واقعیت افزوده با نام تجاری «نشان» و نیز خدمات ابری ایرانسل، نرم افزار کاربردی ایرانسل من، سرویس اعلام دسترسی، صدای جادویی، پیشخوان ایرانسل، آهنگ پیشواز، ویترین، پیامک صوتی، خدمات اطلاعات شهری، باجه ایرانسل و جعبه کمک های تماس، درکنار روش‌های متنوع شارژ، سرویس #۷*، چارسوی ایرانسل و برگزاری مسابقات پیامکی، طرح‌های تشویقی پاییزه در اختیار بازدیدکنندگان و علاقه‌مند قرار می گیرد.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار و تصاویر در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از دیگر رسانه‌ها بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار