بوپاشا در نشست بانوان فرهیخته مطرح کرد؛

نقش زنان الجزایری در مبارزه برای آزادی کمتر از مردان نبود

بانوی انقلابی الجزایری گفت: زنان الجزایری در دوران مبارزه با استعمار فرانسه برای حفظ دین و هویت‌شان مجاهدت‌های بسیاری کردند و در راه آزادی و استقلال الجزایر اگر نگوییم نقش زنان بیشتر از مردان بود، کمتر از آن‌ها هم نبود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "جمیله بوپاشا "بانوی انقلابی الجزایری در نشست هم اندیشی بانوان فرهیخته که امشب در سالن کنفرانس مرکز همایش های صدا وسیما برگزار شد، با اشاره به استعمار فرانسه در الجزایر گفت: در سال 1830 استعمار فرانسه ملت الجزایر را به اشتغال درآورد؛ اما فرهیختگان الجزایری در مقابل استعمار فرانسه ایستادند و انقلاب الجزایر را به ثمر رساندند.

وی با اشاره به اینکه مقاومت زنان الجزایری از همان آغاز اشغالگری فرانسوی‌ها شروع شد، ادامه داد: مقاومت ما باعث شد تا فرانسوی‌ها به هدفشان که همان نگه داشتن زنان الجزایری در جهل بود،نرسند. در آن دوران به این نتیجه رسیدیم که با کسب علم و دانش می‌توانیم به پیروزی برسیم.

بوپاشا با اشاره به مبارزه‌ی زنان الجزایری با پدیده‌ی شوم تروریسم اظهار داشت: زنان الجزایری شهدای زیادی را در راه مبارزه با تروریسم تقدیم کردند،چرا که تروریسم باعث تباهی میشود.

عضو جبهه آزادی بخش الجزایر در ادامه با اشاره به اشتباه استراتژیک فرانسوی‌ها در دوران استعمار بیان داشت: استعمار فرانسه در خصوص زنان الجزایری مرتکب یک اشتباه بزرگ شد و آن اینکه آنها تصور کردند زنان در مقاومت شرکت نمی‌کنند.

بوپاشا در ادامه به جنبه‌ای از حضور زنان الجزایری در راه استقلال و آزادی اشاره کرد و بیان داشت: زنان الجزایری که تا پیش از مبارزات انقلابی هرگونه معاشرت با مردم را مردود می‌دانستند،در دوران مبارزه به مداوای مردان مبارز مجروح می‌پرداختند.

وی تاکید کرد: در انقلاب الجزایر اگر نگوییم نقش زنان بیشتر از مردان بود، باید بگوییم که کمتر از آنها هم نبود.

بوپاشا اظهارداشت: زنان الجزایری در عرصه مقاومت در تمام زمینه فعالیت داشتند و آنها برای مبارزه حتی به کوهستان هم می رفتند.

وی ادامه داد: زمانی که مردان الجزایری به اسارت در می‌آمدند، زنان به هر حیله‌ای متوصل می‌شدند تا اسرای مرد را از چنگ دژخیمان فرانسوی نجات دهند و یکی از این حیله‌ها این بود که آنها پوشش مخصوص زنان الجزایری را بر سر اسرای مرد می‌گذاشتند.

عضو جبهه آزادی بخش الجزایر در ادامه با اشاره به مجاهدت‌های زنان الجزایری برای حفظ دین و هویت‌شان اظهار داشت: زنان الجزایری در دوران مبارزه تلاش می‌کردند تا استعمار فرانسه دین و هویت‌شان را نگیرد و اگر خانه‌های آن‌ها هم منهدم می شد، برای آنها مهم نبود؛ بلکه مهم حفظ دین و هویت‌شان بود.

بوپاشا در ادامه با بیان اینکه "جبهه آزادی بخش الجزایر" مگر برای مقابله با نظامیان فرانسوی، هرگز دست به سلاح نبرد، خاطرنشان کرد: زنان ما هرگز اجازه‌ی ورود به قهوه خانه‌ها را نداشتند؛ اما برای ضربه زدن به فرانسوی‌ها زنان الجزایری مجبور می‌شدند با پوشیدن لباس زنان فرانسوی، وارد قهوه خانه‌ها شوند و استعمارگران فرانسوی را مورد هدف قرار دهند.

بانوی انقلابی الجزایری در ادامه تصریح کرد: پشت هر مرد موفقی یک زن موفق قرار دارد.

بوپاشا در پایان با اظهار امیدواری برای برچیده شدن هرچه زودتر تحریم‌ها علیه ایران خاطرنشان کرد: ما در الجزایر هر زمان که از طریق رسانه‌ها نام ایران را می‌شنویم،بلافاصله کنجکاو می شویم تا بدانیم در ایران چه می گذرد و من آرزو می کنم همه‌ی ملت‌هایی که به دنبال صلح هستند، من جمله ایران، سربلند باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار