ساری؛

ساحل در چنگ طلای کثیف به نام زباله

تصویر توده‌های انباشته‌شده زباله و حیوانات اهلی اطراف آن،آدم هایی که در میان زباله‌ها سخت در حال پیدا کردن نان شب‌شان‌ هستند، در گوشه و کنار شهرهای مازندران هر روز در حال تکرار است.

مهردادی، مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درساری ، با اشاره به اینکه روزانه 3هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که در ایام تعطیل به 2ونیم تا 3 برابر افزایش می یابد، گفت: از این میزان فقط بیش از 150تن زباله روزانه در شهرهای ساحلی مازندران تخلیه می شود.

برای پیگیری موضوع زباله به سه شهر ساحلی مازندران سر زدم تا ببینم موضوع از چه قرار است:

شهرمحمود آباد با 91هزار و 349 نفر جمعیت و تولید روزانه 27 تن زباله که در فاصله 10متری ازساحل این شهر انباشت می شود.

یکی از ناجیان غریق در ساحل محمود آباد هم گفت: اینجا تقریبا 5 یا 6 سال است که دپو زباله انجام می گیرد.

یکی از مسافران که اهل خراسان رضوی بود نیز گفت: شهرداری محمودآباد هم دیشب با آتش زدن زباله، دود راه انداخته بود.

و مسافر دیگری هم از کرمنشاه گفت: شهردار یا شهرداری باید نظارت کند خیلی افتضاحه باور کنید ما دو روز اینجای هستیم بوی گندش زیر دماغ ما هست.

شعبانی شهردار محمود آباد نیز گفت: همه روزه به دلیل اینکه بوی تعفن زباله ها سبب آزار واذیت همسایه ها نشود، آن ها را به محل دپوی زباله آمل منتقل و در آنجا دفن میشود

البته با تحقیقی که ما انجام دادیم زباله ها به مدت 24 ساعت در مکان تخلیه زباله انباشت و سپس به محل دفن زباله آمل منتقل می شود .

شهر بعدی با 58هزار نفر جمعیت و انباشت روزانه 35 تن زباله در فاصله 50متری ساحل دریای فریدونکنار قرار داشت، رفتم که به گفته اهالی محل تخلیه زباله در50 متری ساحل دریا انجام می شود.

یکی از شالیکوبی داران نزدیکی محل هم گفت :این ها فاضلابهای خانگی را هم می آورندو اینجا می ریزند.

کشاورزی که زمین زراعی او در آن حوالی بود نیز گفت: آشغال و فاضلاب را می آورند اینجا می ریزند، چند بار به شهرداری زنگ زدم و پیگیر شدم اما نتیجه نداشت.

فخاری کارشناس مسول آلودگی آب وخاک محیط زیست مازندران گفت: فریدونکنار در مقایسه با شهرهای محمودآباد، بابلسر و سرخرود تقریبا وضعیت نامناسب تری دارد.

شهر بعدی با 124 هزار و 322 نفرجمعیت و دفن روزانه 75 تن زباله در 45 کیلومتری از ساحل دریا که بابلسر است رفتیم:

رنجبر شهردار بابلسر گفت: در روزهای پیک مسافر و یا تعطیلی این تناژ به 150 تا 170 تن افزایش پیدا می کند.

یکی از ساکنان شهرک سپاه بابلسر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری، گفت: از آنجا که بوی تعفن بسیارآزار دهنده است، درب و پنجره ها همیشه بسته است.

یکی دیگر از ساکنین هم گفت: 4ساله اینجا زندگی می کنیم و مجبور به تحمل هستیم.

البته بچه هایی در کنار این زباله بازی می کنند درباره خاطره های بازی های کثیف خودشان گفتند : ماشین های وقتی آشغال ها رو زیر ورو می کنند بوی گندش همه شهرک را می گیرد

پروین رییس شورای شهر بابلسر گفت: از آنجا که سیستم تخلیه و انباشت زباله در این شهر سنتی است از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار نیست.

سجادی فرماندار بابلسر هم گفت: ما زمین خریداری کردیم و با رایزنی دو شرکت، اقدامات مربوط به رفع مشکلات زباله به زودی آغاز می شود.

فخاری کارشناس مسول آلودگی آب وخاک محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: متاسفانه، نه تنها مراکز دفن زباله آمل بلکه مراکز دفن ساحلی در فریدونکنار و بابلسر و مرکز دپوی موقت در محمود آباد هیچ کدامشان از سازمان محیط زیست مجوزی ندارند.

مهردادی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران هم گفت: ما هم پیگیر هستیم اگر اقدام شایسته ای در این خصوص انجام ندهند به طبع حکم خواهیم گرفت و علیه آنها وارد بحث های دادگاهی می شویم و پیگیر قضیه در دستگاه قضایی خواهیم بود.

در پایان هر چند اراده ها برای حل این مشکل بسیار ضعیف و لاک پشتی است. با این حال پیشنهاد می دهیم مسولان، دفع بهداشتی زباله را جزو الویت برنامه شان قرار دهند؛ چرا که دپوی زباله در کنار ساحل نه تنها باعث جذب گردشگر نمی‌شود بلکه هزینه‌ها و تبعات اجتماعی فراوانی را نیز به دنبال دارد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.