امروز در تاریخ؛

از محاصره کامل خرمشهر توسط عراق تا تأسیس "مجمع تقریب مذاهب اسلامی"

محاصره کامل خرمشهر توسط دشمن بعثی، تأسیس "مجمع تقریب مذاهب اسلامی"، چاپ نخستین شماره از روزنامه ی "اختر"، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 19 مهر 1393 خورشیدی برابر با 16 ذی الحجه 1435 هجری و 11 اکتبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

محاصره کامل خرمشهر توسط دشمن بعثی در پی اشغال جاده اهواز - آبادان (1359 ش)
پس از پیشروی دشمن به سمت خرمشهر، عراقی‌ها تا 19 مهر، همچنان در مدخل شهر و حوالی آن درگیر بودند. همچنین عقبه نیروهای خودی با استفاده از پل خرمشهر باز بود و تردد در آن صورت می‌گرفت. در این حال گر چه مقاومت در داخل خرمشهر، نیروهای عراقی را با تلفات زیاد و کندی در پیشروی روبرو ساخت، ولی در عین حال، عدم تقویت نیروهای خودی و نبودن آتش پشتیبانی و... موجب گردید که دشمن بدون برخورد با مقاومت جدی، شهر را در این روز به محاصره کامل خود درآوَرَد.

از این پس درگیری مدافعان شهر با متجاوزان عراقی شدت یافت تا این که پس از خلق حماسه‌ای جاودان، خرمشهر در چهارم آبان 35 1359 روز پس از آغاز جنگ، سقوط کرد.

شروع اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور (1357 ش)
هم‌زمان با اوج‌گیری اعتصابات کارکنان دستگاه‌های اداری کشور بر ضد رژیم ستم‌شاهی، کارکنان جراید صبح و عصر تهران نیز در تاریخ نوزدهم مهرماه سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، اعتصاب خود را آغاز کردند. اعتصاب‌کنندگان خواستار لغو سانسور مطبوعات بودند. در پی منتشر نشدن روزنامه‌های صبح و عصر تهران و این اعتصاب گسترده، دولت موقت اعلامیه‌ای صادر کرد که در آن به‌طور ظاهری، لغو سانسور مطبوعات و اعطای حقوق مطبوعات براساس قانون اساسی را تضمین کرد. اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور در شرایطی آغاز گردید که دو روز پیش از آن، یعنی در ۱۷ مهر ۱۳۵۷ ش، کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان، گمرک جلفا و بندر امام نیز به خیل عظیم اعتصاب‌کنندگان بر ضد رژیم پهلوی پیوسته بودند.

رحلت عالم مبارز و روحانی حق‌طلب آیت اللَّه "حاج میرزا خلیل کمره‌ای" (1363 ش)
آیت‌اللَّه میرزا خلیل کمره‌ای در سال 1276 ش (1317 ق) در کمره از توابع خمین به دنیا آمد و پس از طی مقدمات و سطوح در خوانساری، راهی اراک گردید. او جزو اولین شاگردان آیت‌اللَّه حائری یزدی در اراک بود و به همراه استاد، راهی قم شد. آیت‌اللَّه کمره‌ای همچنین دروس فلسفه و خارج فقه را با حضرت امام خمینی (ره) مباحثه می‌کرد. وی در قم در درس آیات عظام: میرزا جواد ملکی تبریزی، حاج شیخ عباس محدث قمی و سید محمد حجت کوه کمره‌ای شرکت کرد و پس از سالیانی، به اجتهاد دست یافت. آیت‌اللَّه کمره‌ای در زمان رضاخان، به سبب مخالفت با کشف حجاب، به دستور شاه، دستگیر و زندانی شد و به تهران تبعید گردید. ایشان بعدها به عنوان نماینده آیت‌اللَّه بروجردی به مصر رفت و از شیخ شلتوت، رییس دانشگاه الازهر به خاطر به رسمیت شناختن مذهب تشیع تشکر نمود. آیت‌اللَّه کمره‌ای در چندین نوبت به ریاست کنفرانس عالَم اسلام انتخاب شد و به سخنرانی پرداخت. ایشان همگام با مبارزات سیاسی به همراه آیت‌اللَّه طالقانی در دوره دکترای دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز تدریس می‌کرد. تفسیر سوره نور، اسرار حج، فلسفه غیبت امام زمان، قبله اسلام، افق اعلی و افق وحی و ده‌ها اثر دیگر از این عالم ربانی به جای مانده است. آیت‌اللَّه خلیل کمره‌ای سرانجام در نوزدهم مهر 1363 ش برابر با پانزدهم محرم 1405 ق در 87 سالگی در تهران درگذشت.

درگذشت "محمد بن جیانی" منجم مسلمان اندلسی (471 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن جیانی منجم و ریاضی‌دان مسلمان اندلسی در سال 379 ق در قرطبه از شهرهای قدیم اندلس در اسپانیا، متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش به پایان رساند. سپس به قاهره در مصر رفت و مدتی در آن جا اقامت گزید. جیانی در نجوم و ریاضیات از دانش بسیاری بهره‌منده بود واز مدافعان سرسخت کتاب اصول اقلیدس به شمار می‌رفت. از جمله آثار جیانی که درباره‌ی نجوم به رشته‌ی تحریر درآمده است، می‌توان به کتابی در شرح مقاله‌ی پنجم کتاب اصول اقلیدس اشاره کرد.

چاپ نخستین شماره از روزنامه ی "اختر"(1292 ق)
نخستین شماره ی روزنامه‌ی اختر به مدیریت آقامحمد طاهر تبریزی در استانبول منتشر شد، اختر، تنهاروزنامه ی ایرانی بود که در آن زمان به سبک نوین در خارج از ایران چاپ و منتشر می‌شد. در این روزنامه، بسیاری از رجال و بزرگان آن دوره، مقالاتی به چاپ می‌رساندند. روزنامه‌ی اختر در ایران، قفقاز، قلمرو عثمانی، هندوستان و عراق از شهرت برخوردار بود. علاوه بر این‌ها، این روزنامه در پیروزی نهضت تنباکو علیه استعمار انگلیس و در روشنگری و آگاه کردن مردم ایران، نقش داشته است.


تأسیس "مجمع تقریب مذاهب اسلامی" به دستور حضرت آیت اللَّه "خامنه ای" (1369 ش)
مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی، پیش از این در زمان آیت‌اللَّه بروجردی وجود داشت و برای بهره‌مندی از اشتراکات مذاهب اسلامی، هیئت‌هایی از طرف ایشان به قاهره در مصر سفر کرده و با عالمان برجسته اهل سنت مذاکره می‌نمود. این سفرها و گفتگوها به نتایجی مطلوب و سازنده انجامید تا آنجا که در زمان ریاست شیخ محمود شلتوت بر جامع الازهر، علمای اهل تسنن دانشگاه الازهر مذهب شیعه را به رسمیت شناختند. در دوره جدید نیز مجمع تقریب مذاهب، در راستای اتحاد امّت اسلامی و وحدت مسلمانان، به دستور مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، در نوزدهم مهرماه 1369 ش تأسیس شد.

این مجمع به دنبال آن است که زمینه‌های تقریب را در جنبه‌های اعتقادی، فکری، کلامی، فقهی، اصولی و علمی فراهم آورد. اما هدف اصلی آن حرکت به سمت حاکمیت اسلام و دوری از تفرقه‌ها می‌باشد که این هدف و غایت نهایی، باید در اندیشه متفکران اسلامی جلوه‌گر شود. از این رو، مجمع، رایزنی‌های فراوانی با صاحب‌نظران مسلمان انجام داده است. همچنین مجمع تقریب مذاهب اسلامی تلاش گسترده‌ای را در چارچوب فعالیت‌های خود انجام داده و در این راستا کنفرانس‌های بین المللی متعددی را برگزار کرده و آثار فراوانی به چاپ رسانده است.

درگذشت "هانری فابر" دانشمند فرانسوی (1915 م)
ژان هانری فابر دانشمند علوم طبیعی و حشره شناس معروف فرانسوی در 22 دسامبر سال 1823 م در فرانسه به دنیا آمد و بعد از اتمام تحصیلات خود به تحقیق و مطالعه در علوم طبیعی پرداخت. وی علاوه بر تدریس، وقت خود را جهت مطالعه پیرامون مسائل زیست‌شناسی و رفتار حشرات اختصاص داد و به علت مطالعه و کنکاش فراوان درباره حشرات به او "شیفته حشرات" می‌گفتند. فابر نخستین دانشمندی بود که درباره مکانیسمِ واکنش‌های غریزی جانوران، به ویژه حشرات برای حفظ حیاتشان به تحقیق جامع پرداخت و اطلاعات ارزش‌مندی نیز به دست آورد و نتیجه تحقیقات و مطالعات خود را در قالب نزدیک به 40 اثر علمی ارائه نمود که 10 جلد از آن به عنوان "یادداشت‌های حشره‌شناسی" که طی 28 سال نگاشته شده، به موضوع مورد علاقه وی اختصاص دارد و حاوی مشاهدات و نظرات وی درباره رفتار حشرات می‌باشد. دیگر آثار فابر عبارتند از: زندگی اجتماعی در دنیای حشرات و اطلاعات مقدماتی درباره علم طبیعی. هرچند در این میان، نظرات فابر به ویژه در مورد اثبات غریزه در حشرات، باعث برپا شدن بحث‌های فراوانی شد و انتقاداتی را نیز برانگیخت. وی سرانجام در 11 اکتبر 1915 م در 92 سالگی درگذشت.

درگذشت "آمونتون گیوم" فیزیک‌دان ناشنوای فرانسوی (1705 م)
مونْتون گیوم، فیزیک‌دان فرانسوی، در سی و یکم اوت 1663 م متولد گردید ودر نوجوانی قوه وه شنوایی خود را از دست داد، اما به جای دلسردی و یأس، توانست تمامی تلاش و کوشش خود را مصروف کارهای علمی نماید. وی در ابتدا به مکانیکی روی آورد و پس از تلاش ناموفق در طراحی یک ماشین با حرکت دائمی، به تحصیل فیزیک و ریاضیات پرداخت و با فراگیری این علوم، به کارهای مختلف دست زد و بر تجربیات خود افزود. گیوم در سال 1687 م رطوبت سنج جدیدی برای تعیین مقدار رطوبت هوا اختراع نمود، سپس فشارسنجی ساخت که در آن از جیوه استفاده نمی‌شد. وی به مطالعات خود در نقش گازها پرداخت و یافته‌های خود را در سال 1699 منتشر ساخت. تلگراف نوری را تکمیل و در حضور خاندان سلطنتی فرانسه مورد آزمایش قرار داد. کارهای دیگر وی در مورد دماسنج گازی، ساعت آبی، موتور حرارتی و... بود که درباره آنها به مطالعه پرداخت و آن‌ها را تکمیل نمود. آمونتون گیوم سرانجام در 11 اکتبر 1705 م در 42 سالگی درگذشت.

آغاز شورش بزرگ ضد سلطنتی چین به رهبری "سون یات سن" (1911 م)
در طی سال‌های پایانی حکومت امپراتوری منچو بر چین، شورش‌هایی علیه حاکمیت به وقوع پیوست که همگی به شدت سرکوب شد. اما در شورش پنجم در تاریخ نهم اکتبر 1911 م، دولت شدت عمل بی‌سابقه‌ای اِعمال کرد و صدها تن را دستگیر و اعدام نمود. این امر باعث شورش سربازان و فرماندهان یک پادگان نظامی گردید تا این‌که در روز یازدهم اکتبر 1911 م، شورش در شهرهای بزرگ چین سرایت کرد. در نتیجه، دربار که از گسترش اغتشاشات، بیم‌ناک شده بود، با انقلابیون به رهبری سون یات سن وارد مذاکره شد تا حکومت مطلقه خاندان منچو به حکومت مشروطه سلطنتی تبدیل شود. اما انقلابیونْ تنها به تغییر رژیم و استقرار نظام جمهوری تمایل داشتند. در جریان این مذاکرات، نیروهای انقلابی تصمیم گرفتند یک مجلس مؤسسان از نمایندگان ایالات تشکیل دهند و درباره حکومت آینده چین تصمیم بگیرند. این مجلس در اول ژانویه 1912 م تشکیل شد و به اتفاق آرا تصمیم گرفت در چین رژیم جمهوری اعلام شود. این مجلس سپس به اتفاق، سون یات سن، رهبر انقلابیون را به عنوان اولین رئیس جمهور چین برگزید و او را مامور مذاکره با پکن و انتقال مسالمت‌آمیز حکومت از باقی‌مانده خاندان امپراتوری منچو به جمهوری جدید نمود. با حل این مسئله، در روز دوازدهم فوریه 1912 م، حکومت 267 ساله خاندان منچو به پایان رسید و در نهایت، روز دهم اکتبر سال 1912 م، روز جمهوری اعلام شد.

عملیات نامنظم فتح 1 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1365 ش)
همزمان با اجرای عملیات پی در پی برون مرزی و وارد کردن ضربات متعدد به ماشین جنگی عراق، عملیات جدیدی با همکاری رزمندگان اسلام و نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق در داخل خاک دشمن، با نام فتح برنامه ریزی گردید که اولین هدف آن، شهر اقتصادی و نفتی کرکوک بود. رزمندگان اسلام با نفوذ تا عمق 150 کلیومتری خاک عراق، به انتظار اعلام عملیات از طریق قرارگاه رمضان بودند تا این که عملیات متوسط و پارتیزانی فتح 1 از تاریخ 19 مهر 1365 ش در منطقه عمومی کرکوک عراق با هدف پاسخ به شرارت‌های دشمن در حمله به تأسیسات ایران، ضربه زدن به ضد انقلاب خود فروخته در عراق و اختلال در صادرات و جلوگیری از افزایش تولید نفت عراق آغاز شد.

در این عملیات نتایج زیر به دست آمد: 600 نفر کشته و زخمی؛ انجام عملیات در عمق خاک عراق و تعرضاتی محدود به نیروهای دشمن و اجرای آتش ادوات با حجم زیاد روی تأسیسات کرکوک؛ انهدام تأسیسات پالایشگاه کرکوک، انهدام نیروگاه حرارتی برق کرکوک، انهدام سه پایگاه موشکی زمین به هوا، انهدام مقر منافقین و ضدانقلابیون؛ انهدام تأسیسات تفکیک نفت و گاز منطقه. این عملیات، آغازی بر دیگر عملیات‌های نامنظم رزمندگان اسلام علیه ارتش بعث عراق بود که ضربات متعددی را بر دشمن وارد آورد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار