سرکار در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

انتخاب 22 طرح نمونه نیمه صنعتی برای صاحبان صنایع در هفتمین نمایشگا فناوری نانو/ داروی ضد سرطانمان را به 2 کشور صادر کردیم + فیلم و تصاویر

دبیر توسعه فناوری نانو با بیان اینکه تاکنون داروی ضد سرطان را به دو کشور صادر کردیم گفت: چندین کشور دیگر نیز متقاضی این داروها هستند و در رابطه با تعامل فناوری نانو طی ارتباطاتی که با کشور چین داشتیم، آن‌ها درخواست این را داشتند که بتوانیم بعضی از فناوری‌هایمان را در صنایع آن‌ها رسوخ دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران،  سعید سرکار، دبیر توسعه فناوری نانو که به منظور بررسی آخرین وضعیت فناوری نانو در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بود در پاسخ به این سوال که هفتمین جشنواره نانو که در سال جاری برگزار شد، چه تفاوتی با سال‌های گذشته داشته اظهار داشت: ما امسال هفتمین جشنواره فناوری نانو را داشتیم و عبارت جشنواره را به این علت به کار می‌بریم که در کنار نمایشگاه، برنامه های دیگری هم بخش‌هایی از این جشنواره را تشکیل می‌دادند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای صنعتی را داشتیم که از فناوری نانو برای ارتقاء کیفیت محصولاتشان استفاده کرده بودند.

دبیر توسعه فناوری نانو اظهار داشت: آنچه که در این جشنواره بیشتر مشهود بود، این است که از 240 طرحی که متقاضی شرکت در قسمت نمایه صنعتی ما بودند، 22 طرح انتخاب شدند که این 22 طرح کارایی خود را اثبات کرده و روی هریک از این‌ها مدل و طرح کسب و کار آماده شده و این‌ها آماده ی سرمایه گذاری هستند.

سرکار ادامه داد: این 22 طرح نمونه نیمه صنعتی برای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع ارائه شد تا آن‌ها بتوانند با دیدن حجم تولید، میزان سرمایه گذاری، بازار مد نظر و مدت زمانی که طول می‌کشد این محصولات با تولید انبوه وارد بازار شوند، بتوانند در این بخش‌های سرمایه گذاری کنند.

دبیر توسعه فناوری نانو در بخش دیگری از سخنان به خود نمایشگاه سال گذشته فناوری نانو اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته 12 طرح نمونه نیمه صنعتی را داشتیم که خوشبختانه امسال سه طرح از این رقم توانستند محصولات خود را به بازار ارائه دهند.

وی در ادامه به این سه محصول اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این محصولات ماسک‌های نانویی بودند که این ماسک‌ها قابلیت این را دارند که ذرات را در حد ده نانو متر جذب کنند، در حالی که ماسک‌های معمولی قابلیت جذب ذرات زیر 2.5 میکرون را ندارند ضمن اینکه این ماسک ذرات بسیار زیر را جذب می‌کند، بلکه قابلیت جذب ویروس‌ها را نیز دارد.

دبیر توسعه فناوری نانو اضافه کرد: محصول دیگر در خصوص بسته بندی میوه‌ها بود که این محصول عمر نگهداری میوه‌ها را برای حمل و نقل و صادرات بالا می‌برد که این نمونه نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفت و یکی دیگر از این محصولات نیز در رابطه با تصفیه پساب‌های صنعتی بود که در حال حاضر چندین واحد در کشور مستقر شدند.

سرکار ادامه داد: همچنین ما در کنار این مجموعه‌ها حضور دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های فناوری، بخش دانش آموزی، دانشجویی و نهادهای غیر دولتی را داشتیم که در حوزه نانو فعال هستند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه سال‌های دیگر چه بوده است اظهار داشت: متاسفانه ما امسال به دلیل محدودیت نتوانستیم یک سالن اضافه داشته باشیم و شاید 50 درصد از شرکت‌های دانش بنیانی که متقاضی شرکت در این نمایشگاه بودند، ‌از حضور دراین نمایگشاه بازماندند.

دبیر توسعه فناوری نانو در ادامه به دلیل این اتفاق اشاره کرد و گفت: به دلیل همزمانی برگزاری این نمایشگاه با چندین نمایشگاه در نمایشگاه بین‌المللی تهران متاسفانه برای نمایشگاه بین‌المللی مقدور نبود که یک سالن اضافه به ما بدهند اما ما امیدواریم که بتوانیم با تمهیداتی که از حالا خواهیم داشت، به توافق برسیم تا در نمایشگاه سال آینده تمام شرکت‌ها را در این نمایشگاه داشته باشیم و به همه فرصت دهیم که محصولات خود را ارائه دهند.

سرکار با تأکید بر این که محصولات امسال از نظر کمی و کیفی بسیار ارتقا پیدا کرده بود تصریح کرد: شرکت‌هایی که در چند سال اخیر با یک یا دو محصول در نمایشگاه شرکت می‌کردند، امسال با سبدی از محصولات خود در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند، ضمن آنکه ما در نمایشگاه امسال شاهد رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود خود بودیم.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه نانو به دو فاز تقسیم می‌شود، اظهار داشت: فاز اول رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود است که موجب ارتقای کیفی محصولات و رقابت‌پذیری آن‌ها می‌شود و امسال در حدود 50 واحد صنعتی در نمایشگاه حضور داشتند که فناوری نانو را مورد استفاده قرار داده بودند.

دبیر توسعه فناوری نانو تصریح کرد: بخش‌هایی از جمله صنعت ساختمان، بسته بندی، آب و فاضلاب، پزشکی و... طیفی از این صنایع بودند که فناوری نانو را به کار گرفته و سبب ارتقاء محصولات خود شده بودند.

سرکار در ادامه‌ این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا حضور 50 شرکت در این حوزه قابل قبول است، اظهار داشت: برای ما هیچ موقع مسائل راضی کننده نیست چرا که راضی بودن پایان حرکت ماست، لذا ما همیشه بایستی برای فعالیت‌های بیشتر آماده باشیم.

وی تصریح کرد: زمانی که خود را با سایر کشورهای پیشرفته در این حوزه مقایسه می‌کنیم، به جرأت می‌توانیم بگوییم که شانه به شانه این کشورها در حال حرکت رو به جلو هستیم.

سرکار در ادامه به برگزاری نمایشگاه نانو در کشور ژاپن اشاره کرد و گفت: حدود 20 کشور پیشرفته دنیا در نمایشگاه کشور ژاپن شرکت می‌کنند که ایران نیز یکی از این کشورهایی است که در 6 سال اخیر توانسته با حضور این نمایشگاه توانمندی، فناوری و محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهد.

دبیر توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ایران از نظر تولید علم مقام هفتم دنیا را دارد، یاد آور شد: ما از رتبه 59 دنیا در عرض یک دهه و به صورت انفجاری به این مقام دست یافتیم که این شاخص بسیار مهم و معتبری است که نشان می‌دهد بنیه علمی در کشور به چه اندازه است ولی این امر باعث شده که برخی از مسئولان یا مردم گمان کنند که فعالیت ایران تنها به دست‌آوردهای علمی و مقالات معتبر بین‌المللی ختم می‌شود، در صورتی که به جرأت می‌توان گفت در رابطه با تنوع، تعداد و سطح تکنولوژی فناوری محصولات، اگر در رتبه‌های بهتر قرار نداشته باشیم، قطعاً رتبه هفتم دنیا از آن ماست.

وی تأکید کرد: البته با تعداد زیاد متخصصینی که در کشور داریم و سطح دانش و توانمندی متخصصین، ظرفیت، لیاقت و شایستگی ما بیشتر از این‌هاست، لذا قطعاً به شرایط فعلی قانع نیستیم و شایستگی این را داریم که در جایگاه‌های بالاتری قرار بگیریم اما در حال حاضر نیز تمام کشورهای برتر در حوزه فناوری نانو ایران را در این حوزه به رسمیت می‌شناسند.

سرکار در ادامه در پاسخ به این سوال که ما در چه حوزه‌هایی از فناوری نانو به رسمیت شناخته می‌شویم، گفت: زمانی که در نمایشگاه‌های کره و ژاپن شرکت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این دو کشور در حوزه‌ نانو الکترونیک از ما پیشتازتر هستند چرا که تمام زیر‌ساخت‌ها و اقتصاد آن‌ها مبتنی بر الکترونیک است اما این دو کشور تاکنون یک قلم دارویی که مبتنی بر فناوری نانو باشند را ارائه نداده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر چهل رقم محصولات بهداشتی و دارویی ما با کسب مجوز از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در بازار عرضه می‌شود و کشورهای بسیاری هستند که متقاضی کسب دانش فنی در این حوزه‌ها از ایران هستند که به عنوان مثال می‌توان کشور برزیل را نام برد.

دبیر توسعه فناوری نانو با بیان اینکه تاکنون داروی ضد سرطان را به دو کشور صادر کردیم گفت: چندین کشور دیگر نیز متقاضی این داروها هستند و در رابطه با تعامل فناوری نانو طی ارتباطاتی که با کشور چین داشتیم، آن‌ها درخواست این را داشتند که بتوانیم بعضی از فناوری‌هایمان را در صنایع آن‌ها رسوخ دهیم چرا که فاز اول فعالیت در حوزه نانو رسوخ این فناوری در صنایع است.

سرکار تصریح کرد: فاز دوم فعالیت در حوزه نانو این است که محصولاتی کاملاً مبتنی بر فناوری نانو وارد بازار کنیم که ما در هر دو فاز محصولات بسیار خوبی در بازار داریم.

وی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به اینکه چرا تعداد کمی از صنایع ما از فناوری نانو استقبال کردند، اظهار داشت: ما مدتی پیش با کشور چین مذاکره داشتیم که آن‌ها اعلام کردند ما مانند ایران موفق نبودیم که فناوری نانو را در صنایعمان رسوخ دهیم، لذا از ما این درخواست را داشتند که شرکت‌های دانش‌بنیان ما در این زمینه فعال شوند و حضور فعالی در این کشور داشته باشند.  

وی ادامه داد:‌ شاهد روز افزون صنایع برای جذب فناوری نانو هستیم اما باید ظرفیت جذب تکنولوژی را بالا ببریم.

دبیر توسعه فناوری نانو تصریح کرد: در بعضی حوزه‌ها صاحب صنعت نیستیم و فقط یک تعداد کارخانه داریم اما در تلاش هستیم که ماشین‌های صنعتی با فناوری نانو تولید کنیم تا صنایع جدیدی بنیادگذاری شود.

وی اضافه کرد: ما دو برنامه را به موازات به جلو می‌بریم. به طور مثال اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان که باید یک محیط رشد بزرگی را در عرصه تجارت برای آن ایجاد کنیم، خوشبختانه با همکاری معاون علمی ریاست جمهوری زیر ساخت‌های آن در حال انجام است.

دبیر توسعه فناوری نانو تأکید کرد: 13 ستاد در معاونت علمی فعال هستند.

سرکار افزود: در این نمایشگاه حدود ده تا از سفرای کشورها را میزبان بودیم که اکثر آن‌ها در خواست خریداری بسیاری از محصولات ما را داشته و خواستار انتقال فناوری نانو به کشورشان  و خواهان تحصیل دانشجویانشان برای یادگیری این فناوری در ایران بودند.

دبیر توسعه فناوری نانو  اظهار داشت: برای اینکه دنیا ما را در این زمینه بشناسد باید یک سری مانورهای لازم را در این زمینه انجام دهیم و باید برندهای معتبری را سرمایه‌گذاری کرده و به دنیا معرفی کنیم.

سرکار اظهار داشت: هنگامی که ما در نمایشگاه بین‌المللی شرکت می‌کنیم، کسانی که محصولات ما را می‌بینند، دچار حیرت می‌شوند و ما یک دهه در رابطه با توسعه علمی خیلی خوب کار کردیم و در حال حاضر در عرصه تحقیقات به سطح خوبی رسیدیم چرا که بدون بنیه علمی خوب نمی‌توان به نوآوری رسید.

وی گفت: در حال حاضر در مقطعی که در آن کمی ضعیف هستیم، تبدیل علم به پول است که این بحث جداگانه‌ای از تحقیقات و پیشرفت‌های علمی ما دارد و باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم.

دبیر توسعه فناوری نانو ادامه داد: تمام تمرکز کشورمان برای پیشرفت در زمینه تبدیل علم به پول در بازاهای جهانی است و معاونت علمی ریاست جمهوری با زیر ساخت‌هایی که ایجاد می‌کند، در تلاش است تا به این مهم دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: در دنیا با تردید به محصولات ما نگاه می‌کنند چرا که آن را تجربه نکرده و شناخته شده نیست و میزان صادرات ما در حوزه فناوری نانو مانند خیلی از کشورهای دیگر آنچنان بالا نیست، چرا که این یک فناوری نوظهور است اما ما این قول را خواهیم داد که میزان صادرات ما به صورت انفجاری بالا خواهد رفت.

دبیر توسعه فناوری نانو اضافه کرد: ما از پنج سال گذشته با توجه به نوآوری‌هایی که داشتیم در منطقه و جهان اسلام رتبه اول را به خود اختصاص دادیم و یکی از اهداف ما این است که توسعه سایر کشورهای اسلامی به ویژه کشورهایی که از ایران این تقاضا را دارند کمک کنیم.

وی تأکید کرد: باید توجه کنیم که ایران چگونه توانسته طی یک دهه به این مهم دست پیدا کند و چگونه توانست در حوزه نانو به عنوان یک الگو برای سایر کشورها تبدیل شود و استفاده ما در حوزه فناوری نانو در راستای ارتقای سطح زندگی مردم است.

دبیر توسعه فناوری نانو اظهار داشت: سال آینده انتهای سند ده ساله‌ای است که نوشته شده بود و همکاران من در حال تنظیم سند ده ساله بعدی هستند.‌ همچنین تحقیقات در سطح آزمایشگاهی به خوبی در حال انجام است.

دبیر توسعه فناوری نانو  با اشاره به اینکه داروهای مورد نظر را با تمام استانداردهای لازم برای تولید رسانده‌ایم گفت: بر روی بیماران یا حیوانات تست‌های مورد نظر را انجام داده‌ایم تا در اسرع وقت نتایج را عرضه کنیم و تأییدهای مجامع معتبر پزشکی را از جمله سازمان غذا و دارو دریافت کنیم تا بتوانیم در بازار این داروها را عرضه کنیم و پس از آن وارد مرحله تولید صنعتی شویم.

سرکار با بیان اینکه ما با پوشش‌های لایحه‌های سخت بر روی ابزارهایی که در معرض فرسایش است، تمام تجهیزات لازم را در اشل صنعتی در کشور تولید کردیم، ادامه داد:  در حوزه نانو در صنعت نساجی نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی یکی از مشکلات موجود را در واحدهای نیمه صنعتی دانست و اظهار داشت: متأسفانه این واحدهای نیمه صنعتی را نداریم که باید به فکر ایجاد آن‌ها باشیم و نیز برای مشکلات دیگر راه حل پیدا کنیم.

دبیر توسعه فناوری نانو با اشاره به کریدور تجاری سازی خاطرنشان کرد: آمارهایی در دنیا وجود دارد که 80 درصد محصولات این حوزه به بازار نمی‌رسد. به طوری که این آمار مربوط به کشورهای پیشرفته همچون آمریکا و اروپا است.

سرکار با بیان اینکه کشورهای پیشرفته تمام زیرساخت هایشان در این عرصه موجود است افزود: در کشور ما این آمار پایین‌تر است و  90 درصد فناوری‌هایی که در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود به بازارها نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه حدود 5 درصد از فناوری‌های ما به بازار عرضه می‌شود ادامه داد: متأسفانه 90 تا 95 درصد فناوری‌هایی که در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود به بازار نمی‌رسد زیرا زیر ساخت‌ها در بازار موجود نیست.

دیر توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه کریدوری وجود دارد که در آن 16 پایگاه موجود است، گفت: این پایگاه‌ها به فناوری‌ها کمک می‌کنند تا یک فناور محصولش را به مرحله تجاری‌سازی برساند.

سرکار با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از محصولات دیر به بازار می‌رسد اظهار داشت: ارزش افزوده این محصولات متأسفانه از بین می‌رود.
 

در فناوری‌های نوظهور رقابت و سرعت بالا است

وی با تأکید بر اینکه در فناوری‌های نوظهور رقابت و سرعت بالا است، ادامه داد: همه کمپانی‌های دنیا بر روی تردمیل به صورت تند می‌دوند و هر کسی که بر روی این دستگاه کند حرکت کند، از رقابت خارج می‌شود.

سرکار با تأکید بر اینکه باید زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم، ادامه داد: گاهی اوقات محصولات آماده شده به دلیل عدم زیر ساخت‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

دبیر توسعه فناوری نانو با اشاره به بوروکراسی‌های موجود در ادارات گفت: گاهی برای گرفتن استاندارد یک سال زمان نیاز است که متأسفانه در این صورت محصول مورد نظر از گردنه رقابت و تولید خارج یا متوقف می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌هایی که در حوزه دارو درزمینه استانداردها وجود دارد ادامه داد: لوازم پزشکی و دارویی آخرین اقلام محصولات مبتنی بر فناوری‌های نانو هستند.

سرکار با اشاره به اینکه چهل قلم از محصولات بهداشتی و آرایشی مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را دارند، تصریح کرد: در این رابطه کمیته استاندارد تأییده محصولات بهدشتی و دارویی را مبتنی بر فناوری‌های نانو ایجاد کرده است.

 محصولات نانو نوبرانه و پیشرفته هستند

دبیر توسعه فناوری نانو  با تأکید بر اینکه محصولات نانو محصولات نوبرانه و پیشرفت به حساب می‌آیند، اظهار داشت: در  این کمیته سعی شد تا این محصولات در مسیر بقیه محصولات دیگر قرار نگیرند.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم استانداردها را در محصولات ساختمانی ایجاد کنیم، افزود: بعضی جاها زیر ساخت‌ها از نظر تجهیزات و آزمون‌ها آماده نیست.

سرکار گفت: با یک سری آزمایشگاه‌های مرجع که در خارج از کشور هستند ارتباط برقرار کرده‌ایم تا محصولاتمان در آنجا تست شود.

وی با اشاره به روند بروکراسی موجود در ادارات ادامه داد: باید در این حوزه فرهنگ‌سازی کرد و به گفتگو بنشینیم.

دبیر توسعه فناوری نانو  با اینکه باید الگویی که در وزارت بهداشت موجود است را در سایر وزارت‌خانه‌ها عملیاتی کنیم، گفت: در جهاد کشاورزی باید تمام محصولات در زمینه ساخت و سازها مبتنی بر فناوری‌های نانو باشد.

سرکار با بیان اینکه باید محصولات از کیفیت بالاتری برخودار باشند گفت: در این صورت در بازار کشش خوبی برای این‌گونه محصولات ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مثال لوله پلیکا شکننده است گفت: با فناوری نانو مقاومت لوله پلیکا افزایش یافته است.

دبیر توسعه فناوری نانو با بیان اینکه باید استانداردها را اجباری کنیم خاطرنشان کرد: باید کاری کرد تا در تمام ساختمان‌ها از این لوله‌ها استفاده کنیم تا برای این محصولات کشش در بازار ایجاد شود.

سرکار با تأکید بر اینکه باید تمام صنایع از نانو استفاده کنند، بیان کرد: باید با کشورهای طراز اول در این حوزه رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه از دولت و مجلس در سنوات گذشته قدردانی می‌کنم که از این فناوری به خوبی حمایت کردند، اظهار داشت: خوشبختانه بودجه در این زمینه ارتقا یافته است. 
 
سرکار با اشاره به اینکه نسبت رشد بودجه به رشد توسعه نانو کم است گفت: این فاصله یک به ده است.

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری در کشورهای رقیب قابل مقایسه با ایران نیست افزود: تعدادی از نمایندگان در نمایشگاه فناوری‌های نانو حضور یافتند و قول‌های مساعدی را در این حوزه دادند.


در حوزه نانو دامنه کوه را بالا رفته‌ایم 

سرکار با تأکید بر اینکه انشاالله بودجه کشور در این حوزه افزایش یابد افزود: در حوزه نانو دامنه کوه را بالا رفته‌ایم اما برای رسیدن به قله نیاز به صخره نوردی است و این امر نیازمند ابزار آلاتی است.

وی افزود: نیروی انسانی مختصص در این حوزه در کشور زیاد است، پس باید ابزار و امکانات را برای آن‌ها فراهم کرد.


انشاالله با کمک دولت و مجلس، بودجه چندین برابر افزایش یابد

سرکار با بیان اینکه بودجه آخرین نیاز ما است خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک دولت و مجلس امسال بتوانیم بودجه را چندین برابر افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چه تعاملاتی صورت گفته است، گفت: تمامی این شرکت‌ها به صندوق نوآوری و شکوفایی ارجاع می‌شود. به گونه‌ای که این صندوق به خوبی عمل می‌کند.


اختصاص 300 میلیون تومان وام به متقاضیان

سرکار با اشاره به اینکه این صندوق 300 میلیون وام با سود ناچیز به مردم اعتبار می‌دهد، گفت: خوشبختانه در این حوزه قدم‌های خوبی برداشته شده است.

وی در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای تحقق سند چشم انداز توسعه دارید، خاطرنشان کرد: تمرکز این سند در توسعه‌ صنعتی و محقق شدن اقتصاد مبتنی بر فناوری نانو است، به گونه‌ای که شورای انقلاب فرهنگی حامی ما به حساب می‌آید و سند ما را تأیید کرده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی انشاالله در این حوزه مصوباتی خواهد داشت.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار