الاخبار:

آمریکا در پس پرده تشکیل گارد ملی در عراق است

یک روزنامه لبنانی ضمن اشاره به اینکه آمریکایی ها در پس پرده طرح شکیل گارد ملی در عراق هستند نوشت این طرح به تجزیه عراق می انجامد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه الاخبار با اشاره در خصوص بحث تشکیل گارد ملی در عراق نوشت: پیشنهاد خطرناک بایدن به دولت عراق همزمان با بحران عراق درباره ایجاد نیروی نظامی ویژه برای هر استان همانند بمب ساعتی است که هنگام انفجار آن، عراق از هم می پاشد و این با توجه به بافت طایفه ای عراق است.

الاخبار افزود: در پی حمله داعش و شوک بزرگی که به ارتش عراق در دهم ژوئن وارد شد، پیشنهاد آمریکایی برای تشکیل "گارد ملی" مطرح شد و این  سبب طرح تجزیه طلبانه ای برای استقرار نظامی بر اساس مناطق طایفه ای خواهد شد.

این رسانه لبنانی ادامه داد: مرجعیت دینی در نجف درباره هر راهکاری طایفه ای و فرقه ای در زمینه تشکیلات گارد ملی جدید که به موضوعات طایفه ای دامن زند، هشدار داده و بر ضرورت تشکیل یگان های نظامی برای اساس لیاقت و تجربه و وابستگی ملی تاکید کرده است.

الاخبار در ادامه نوشت:" آمریکا در پی ایجاد توافق‌های مخفی با تعدادی از شخصیت ها و رهبران سنی در مناطق غرب و شمال عراق، درباره تشکیل گارد ملی است به ویژه که تشکیل این گارد ملی در واقع سلاحی دو لبه است که منجر به تجزیه عراق خواهد شد.

"ربیع نادر " تحلیلگر سیاسی به الاخبار گفت: زوایای تشکیل گارد ملی مشخص نیست به خصوص که این طرح ملی  نیست بلکه پیشنهادی مطابق دیدگاه‌های آمریکایی ها است.

نادر گفت: پیش‌نویس قانون گارد ملی این تشکیلات همپا با نیروهای امنیتی است اما بیم آن می رود که که برخی استان های بحران زده عراق از این نیروها به عنوان جایگزین ارتش استفاده کنند.این در حالی است که جدل هایی درباره مرزهای استان های عراقی و وجود مناطق مورد مناقشه وجود دارد.

"احسان الشمری " استاد علوم سیاسی دانشگاههی در عراق در این مورد به الاخبار گفت: گارد ملی سلاحی دو لبه و یکی از خطرناکترین پرونده های امنیتی دولت "حیدر العبادی" است زیرا ممکن است عامل تفرقه به جای وحدت کلمه میان عراقی ها باشد و به تجزیه یا مقدمه این تجزیه بیانجامد.

وی افزود: قرار گرفتن اختیار گارد ملی در دست استان‌ها و شورای استان‌ها سبب خواهد شد که از آن در مشکلات و نزاع های سیاسی میان مرکز و اقلیم‌ها و استان ها استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار