مركزي؛

۳ درصد سنگ دنیا در شهرستان محلات تولید می‌شود

فرماندار محلات گفت: محلات و نیمور ۳ درصد تولید سنگ و ۱۲ درصد از تولید سنگ تراورتن را در دنیا به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، سید احمد سجادی ظهر امروز در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه سنگ، معدن و صنایع وابسته شهر نیمور محلات با اشاره به اینکه محلات در برخورداری‌ از نعمت‌های کم‌نظیری مانند گل، گیاه و سنگ شهرت جهانی دارد اظهار کرد: محلات 2درصد از صادرات سنگ کشور را دارا بوده و 7.5 میلیون تن تولید سنگ در کشور وجود دارد که 4 درصد از این تولید صادر می‌شود و این در حالیست که سهم چین از صادرات سنگ 57 درصد، ایتالیا 42 درصد و ترکیه 32 درصد است.
 
وی افزود: نمایشگاه سنگ محلات برای جذب سرمایه‌گذار باید به یک نمایشگاه بین‌المللی تبدیل شود و ظرفیت‌های معدنی این شهرستان تقویت شود.
 
فرماندار محلات تصریح کرد: در راستای اشتغالزایی در این شهرستان نیز اقدامات بسیار خوب و مهمی انجام شده که در حال حاضر25 درصد ذخایر سنگ تراورتن با 70 معدن، 20 میلیون تن ظرفیت استخراج و 5 هزار نفر اشتغال در این شهرستان وجود دارد.
 
سجادی با اشاره به اینکه صنعت گل در محلات با هلند در یک راستا قرار دارد گفت: محلات به همین سبب به هلند ایران مشهور بوده و باید در این راستا به تبادل دانش و تجربه برای استفاده بهینه از این صنعت پرداخت و در این راستا نیز به رشد و توسعه اقتصادی دست یافت.
 
وی افزود: محلات و نیمور با داشتن ظرفیت‌های بالای صنعتی و معدنی نقش قابل توجهی را در بازار جهانی دارد که اگر وضعیت تجارت کشوربا سایر محصولات مقایسه شود حضور بخش خصوصی بسیار مهم و چشمگیر بوده وبیشترین میزان ورود را به خود اختصاص داده است.
 
فرماندار محلات تصریح کرد: سنگ نیمور کیفیت بسیار بالایی دارد اما در حال حاضر در رده کشورهای برتر صادرات جایگاهی ندارد که برای مرتفع کردن این مشکل باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود و جایگاه این مهم مورد توجه واقع شود.
 
سجادی با اشاره به اینکه محصولات این استان به ویژه شهرستان محلات در بیشتر مناطق مورد استفاده است گفت: در بخش معدن، فناوری روز و کارآمدی برداشت سنگ را 90 درصد افزایش داده و در حال حاضر در هر تن 7 متر مکعب سنگ فرآوری می‌شود که این میزان رقم خوبی نیست و استفاده از تکنولوژی قدیمی میزان بالایی از آن را هدر می‌دهد.
 
وی افزود: در بخش معدن تعادل زیست محیطی باید رعایت شود و با برداشت بی رویه نباید سهم آیندگان را نابود کرد و تولید نباید به هر قیمت و شرایطی انجام شود.
 
فرماندار محلات تصریح کرد: باید با متعادل کردن سهم خام‌فروشی بازار سنگ را متعادل کرد که در این راستا و تحقق این هدف در بخش فناوری به تبادل جهانی نیاز بوده تا بتوان از دانش آنان استفاده کرده و ایران نیز در بازار جهانی حضور گسترده داشته‌ باشد.
 
سجادی با اشاره به استقبال بسیار خوب از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه سنگ محلات این ظرفیت را دارد که با اهتمام ویژه مسئولان به صورت بین‌المللی برگزار شود و انتظار بر این است که با همکاری بیشتر تمامی بخش‌ها سعی و تلاش شود تا هشتمین نمایشگاه در بعد بین‌المللی برگزار شود.
 
انتهای پیام/ز
منبع:تسنيم

برچسب ها: مرکزی ، سنگ ، محلات ، تراورتن ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.