به مناسبت عید غدیرخم؛

5 کتاب جامع و مفید درباره امام علی (ع)

مجموعه مظهرالعجایب 5 کتاب درباره حضرت (ع) است هر یک کلمه 1001 را یدک می‌کشند و هر یک به گوشه‌ای از ابعاد زندگی با برکت اولین امام شیعیان می‌پردازند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، انتشارات سعید نوین مجموعه‌ای از کتاب‌ها درباره حضرت علی(ع) از محقق و پژوهشگر علوم دینی محمدرضا رمزی اوحدی دارد که این کتاب‌ها با نام مجموعه مظهرالعجایب منتشر شده است. این کتاب‌ها که درباره حضرت (ع) است هر یک کلمه 1001 را یدک می‌کشند و هر یک به گوشه‌ای از ابعاد زندگی با برکت اولین امام شیعیان می‌پردازند.

عدد 1001 این کتاب‌ها هم فلسفه جالبی دارد در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) داریم که علی جان! تو در امت من به مثابه سوره توحید هستی و جمع ابجد سوره توحید می‌شود عدد 1001 که نویسنده از آن در نوشتن کتاب هایش استفاده کرده است. این کتاب‌ها بسیار خوش خوان و روان نوشته شده و با استقبال بسیار خوب مخاطبان هم مواجه بوده است. در ادامه مروری داریم بر این 5 کتاب خوب درباره امام علی(ع):

1001 داستان از زندگانی امیرالمومنین علی علیه‌السلام

این کتاب که به تناسب سال‌های زندگی اولین امام شیعیان نوشته شده است، در 5 فصل به این شرح تدوین یافته است:

فصل داستان‌هایی از تولد امیرالمومنین علی علیه‌السلام تا بعثت رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلم است و از آنجایی که ما در دوران قبل از بعث هیچ خبری از احوال پیامبر(ص) نداریم و هر خبری که هست از علی(ع) روایت شده، این فصل از کتاب را بسیار خواندنی و جذاب کرده است. در دورانی که پیامبر به بعثت نرسیده بود علی(ع) روایت می‌کند که مثل سایه و پا به پای پیامبر همه جا بوده است. حتی  در غار حرا و این جاییی است حتی همسر با وفای پیامبر"(ص) یعنی خدیجه (س) نیز با پیامبر نبوده است.

فصل دوم داستان‌هایی از بعثت تا رحلت رسول(ص) که شامل این دوره زمانی 23 ساله می‌شود. فصل سوم  داستان‌هایی از دوران خانه نشینی حضرت علی علیه‌السلام یعنی در دوران 25 ساله‌ای دارد که عمر و ابوبکر و عثمان خلافت می‌کردند. فصل چهارم داستان‌هایی از دروان حکومت داری حضرت علی علیه‌السلام است که شامل یک بازه زمانی 4 سال و اندی می‌شود در فصل ماجراهایی از جنگ‌های حضرت به همراه داستان‌هایی از حکومت‌داری علی(ع) آمده است. در فصل پنجم هم داستان‌های متفرقه از زندگانی حضرت علی علیه‌السلام آمده است که زمان وقوع آنها مشخص نیست.

داستان‌های این کتاب همه کوتاه هستند و خواننده به راحتی می‌تواند هر صفحه‌ای از کتاب را که بخواهد باز کند قصه‌ای بخواند و بعد در زمان دیگر سراغ داستان دیگری برود.

1001 فضلیت از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در کتب اهل سنت

نام این کتاب 1001 فضیلت است اما نویسنده  در این کتاب نزدیک 2100 فضلیت علی(ع) را به نقل از منابع اهل سنت آورده است. این کتاب پاورقی‌های کامل دارد و نویسنده برای هر روایت منابع مختلفی به عنوان ارجاع آورده است که در دل خواننده هیچ شکی درباره صحت این روایت‌ها راه نیابد.

این کتاب در 7 فصل به این شرح تدوین یافته است

فصل اول شامل تفسیر 114 آیه از قرآن کریم که در شأن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نازل شده در کتب تفسیری اهل سنت است.فصل دوم شامل بیش از 400 حدیث در کتب کهن اهل سنت در شأن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. فصل سوم بیش از 400 مورد اقرار و یا شهادت به برتری و یا فضایل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در کلام صحابی و یا علمای ممتاز اهل سنت دارد.

فصل چهارم به نکات بدیع و تازه درباره روایت غدیر خم در کتب اهل سنت می‌پردازد. در فصل پنج نویسنده سعی کرده است علی(ع) در قبال دشمنی چون معاویه بشناسد و به سخنانی از معاویه ارجاع داده است فصل ششم کتاب هم نویسنده به سراغ شبهات مطرح درباره حضرت علی(ع) رفته است که این روزها در اینترنت بسیار مطرح می‌شود و به 12 شبهه پر تواتر در این باره پاسخ داده است.

1001پرسش و پاسخ از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام

بعضی گمان می‌کنند که امامان معصوم ما فقط سر در عبادت داشته‌اند شاید با وجوه علمی این بزرگواران آشنایی کافی نداشته باشند اما دانش این امامان معصوم در حدی بوده است که پاسخگوی سوالات فراوان هم دوستان و هم دشمنان و هم غیر مسلمانان بوده‌اند و این کتاب مجموعه‌ای از این سوالات است

این کتاب در 19 فصل به تفکیک سوالاتی اختصاص یافته که از محضر مبارک امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پرسیده شده است این سوالات پیرامون سوالات قرآنی، فقهی، نجوم، پزشکی، ریاضیات، فلسفه، کلام ، تاریخ ملل و ... است

1001 نکته از ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام

موضوع این کتاب با دیگر کتاب های نویسنده در این حیطه متفاوت است  و این کتاب مانند دیگر کتاب‌ها از نظر محتوا و معنا مستقل است. رمزی اوحدی در این کتاب صرفا به مساله ولایت علی(ع) پرداخته است. در این کتاب در فصل اول ابتدا ولایت ایشان قبل از خلقت بررسی شده است که علی(ع) نوری در آسمان ها بود. در فصل دوم  ولایت علی(ع) در زمانی انبیا گذشته بررسی شده است  و روایت‌هایی که در این زمینه وجود دارد. فصل سوم هم  به ولایت  علی(ع) در قرآن و آیات مربطو پرداخته شده است. همچنین بخش قابل ملاحظه‌ای از این کتاب به بحث ولایت امیرالمومنین در کتب شیعه و سنی اختصاص دارد.

این کتاب با استفاده از تفاسیر و احادیث شیعه و سنی و مستندات مهم دیگری در باب ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام تدوین یافته است که شامل اثرات ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در دنیا، قبر، برزخ، قیامت و ...اثبات ولایت امیرالمومنین علی علیه‌السلام در کتب شیعه و سنی است و فصل‌های متفاوت در در پی اثبات ولایت حضرت است.

1001 نور از فضایل امیرالمومنین علی علیه‌السلام

علی(ع) برتری‌ها و ویژگی‌های خاص و ممتازی دارد که برای ایشان منحصر به فرد است و احدی در آنها با او مشترک نیست.

در حدیثی از پیامبر خاطب علی بن ابیطالب آمده است : ای علی ! تو چیزهایی داری که مرا همانند آنها نیست. تو در کعبه به دنیا آمدی که من پیغمبر در کعبه به دنیا نیامدم. تو همسری مانند فاطمة داری و مرا چون او نیست، دو پسر از صلب خود  چون حسن و حسین (ع)داری که همانند آنها را از صلب خود ندارم، مادر همسری چون خدیجه داری و مرا مادر همسری چون او نیست، پدر همسری چون من داری و مرا پدر همسری چون خودم نیست و مادری همچون فاطمة بنت أسد هاشمی و مهاجر داری و مرا همانند او نیست.

این کتاب هم به همین منوال به بیان فضیلت‌های علی(ع) با توجه به اقرارهای علمای اهل سنت و شیعه و احادیث و روایات پرداخته است.

در این کتاب فضایل امیرالمؤمنین علی (ع) در فصولی جدید به ارائه مطالب با دسته بندی خاصی تدوین یافته است. شباهت های امام علی(ع) با پیامبر و انبیاء گذشته، و فضایل منحصر به فرد امام علی(ع) جنگ های امام علی(ع) و شباهت های امام علی(ع) با ملائکه الهی و... از آن جمله است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار