ترکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

ایجاد دو منطقه آزاد در دستور کار شورای عالی مناطق آزاد/حضور فرانسوی ها برای اسکله سازی در چابهار قطعی نیست

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه دستورالعمل ویژه‌ای برای ایجاد بانکهای خارجی در مناطق آزاد نوشته شده عنوان کرد: تعدادی از سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد استقبال کرده‌اند اما هنوز قطعی نیست.

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اقداماتی صورت گرفته و در منطقه آزاد ارس استقبال بیشتری از طرف ترک‌ها و آذری‌ها صورت گرفته که حدود 8 سرمایه‌گذار خارجی در این منطقه بصورت فعال حضور دارند.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاران خارجی در مناطق جنوبی کشور (اروند، قشم، کیش) حضور بعمل رساندند اما کار قطعی به نتیجه نرسید.  
ترکان تصریح کرد: فرانسوی‌ها برای اسکله‌سازی در چابهار و کویتی‌ها برای هتل‌سازی در اروند و عراقی‌ها برای ساخت بیمارستان در اروند ابراز تمایل کرده‌اند و ما امیدوار هستیم با شرایط بین‌المللی که، هر روز بهتر می‌شود، به نقطه‌ای برسد که این پروژه ها عملی شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه در مناطق آزاد قوانین پولی و مالی کشور جاری نیست اعلام کرد: رئیس بانک مرکزی در رابطه با ایجاد بانک، بیمه و بورس خارجی مساعدت کرده‌اند و دستورالعمل ویژه‌ای برای این کار نوشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مناطق آزاد بانکهایی برای انجام عملیات ارزی و بانک‌های سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه و همچنین پس‌اندازهای ارزی که در داخل کشور وجود دارد تاسیس شوند.

ترکان افزود: مقداری از ارز کشور بصورت پس‌انداز در داخل منازل وجود دارد و این عمل به دلیل رفتار گذشته بانک ها با مردم است و ما می‌خواهیم با این اقدام، ارز موجود در منازل را به این بانک‌ها هدایت کنیم. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: ایجاد مناطق آزاد جاسک و بوشهر به تصویب دولت رسیده و ایجاد دو منطقه آزاد دیگر در دستور کار شورای عالی مناطق آزاد وجود دارد.

***احداث بزرگترین مجتمع تولید فولاد کشور در قشم

ترکان گفت: مجتمع فولاد قشم بزرگترین زنجیره تولید فولاد کشور است که برای این پروژه سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 850 میلیون یورویی در نظر گرفته شده است.
 
 وی در ادامه افزود: برای رفع انتقادات ما کوشش می کنند تا در راستای سیاست‌های درست در مناطق آزاد حرکت کند، در حقیقت به سمت تولید و صادرات هدایت شوند.
 
 ترکان با بیان اینکه پروژه احداث مجتمع فولاد قشم دومین پروژه فولادی در مناطق آزاد است اظهار داشت: این پروژه با ظرفیت 3.2 دهم  میلیون تن تولید فولاد است و به دلیل اینکه زنجیره‌اش ادامه دارد، بزرگترین زنجیره تولید فولاد کشور در حال حاضر است.
 
 دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری یک میلیار د و 850 میلیون یورویی در این پروژه صورت گرفته که در گامهای بعدی معادل همین مقدار به سمت سرمایه‌گذاری اضافه می‌شود و همچنین 500 هکتار زمین برای احداث این پروژه اختصاص یافته و زمین‌های مورد نیاز در مراحل بعدی انتخاب شده و در حقیقت بزرگترین اسکله فولادی کشور از این پروژه بدست می آید.
  
ترکان بیان کرد: پروژه‌ دیگری با مشارکت بانکها، مناطق آزاد و ایمیدرو برای احداث فولاد چابهار به امضا رسیده که این پروژه با 3.2 دهم میلیون تنی در مراحل برگزاری مناقصات است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، سرمایه ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار