گزارش/

هر آنچه که در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی گذشت

رئیس مجلس شورای اسلامی (20 مهرماه) در رأس هیئتی عازم شهر ژنو در کشور سوئیس شد، گزارش ذیل حاوی چکیده‌ای از برنامه‌ها، دیدار و گفتگوهای وی در یکصد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای جهان است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه (20 مهرماه) در رأس هیئتی عازم شهر ژنو در کشور سوئیس شد.

این سفر به منظور شرکت و سخنرانی در یکصد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای جهان بود.

لاریجانی قبل از عزیمت در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران، گفت: در این نشست در مورد نابرابری جنسیتی، بحران آب، تروریسم، حقوق بشر، افغانستان، ساختار اتحادیه جهانی بین المجالس و ... سخنرانی خواهند کرد.

حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه، سید محمد یثربی، مدیر کل تشریفات و ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس لاریجانی را در این سفر همراهی کردند و 8 نفر از نمایندگان نیز روز گذشته به منظور شرکت در کمیته‌های این اجلاس عازم ژنو شده بودند که اسامی آنها به شرح زیر است:

کاظم جلالی، سید احمدرضا دستغیب، محمدمهدی زاهدی، فاطمه رهبر، سید هادی حسینی، جواد جهانگیرزاده، عباس پاپی زاده، موید حسینی صدر.



همچنین محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، حجة‌الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور و منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور بدرقه علی لاریجانی در فرودگاه حاضر شدند.


رئیس مجلس شورای اسلامی، در در ادامه سفر خود به ژنو در نشست مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی با اشاره به خشونت‌های صورت گرفته علیه زنان توسط تروریست‌ها گفت: رفتار خشونت آمیز تروریست‌ها علیه زنان باید در صحنه بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد. همچنین خشونت مدرن علیه زنان که این بخش از خشونت‌ها تحت ظاهر فریبنده برابری جنسیتی، عملاً خشونت جدیدی را علیه زنان بکار می‌گیرند. حقوق برابر زن و مردم دلیل نمی‌شود که شرایط جسمی و روحی متفاوت آنان در کار و شئونات اجتماعی لحاظ نشود. گاه بدلیل منافع اقتصادی، کارهای شاق و مشکل را که هیچ سنخیتی با لطافت‌های روحی زنان ندارد، به آنها تحمیل می کنند.


وی افزود: جنگ و خشونت علیه زنان موضوع مهم شرایط امروز است در سه دهه اخیر روند جنگ‌ها با بهانه‌های گوناگون افزایش یافته است. جنگ عراق علیه ایران، با کمک قدرت‌های بزرگ جنگ در افغانستان، عراق، لبنان، غزه و.... ، آنچه در این جنگ‌ها رعایت نمی‌شود. مقررات بین‌المللی عدم تعرض به غیر نظامی‌هاست و از این رهگذر بیشترین خشونت به زنان و کودکان می‌شود. 

در ادامه سفر لاریجانی به سوئیس، در حاشیه یک صد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی با روسای مجالس صربستان، لبنان، سوریه، بنگلادش، کویت، الجزایر، افغانستان و پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی روز دوشنبه( 21 مهرماه) پس از دیدارهای جداگانه با روسای مجالس سوریه، لبنان، صربستان و بنگلادش در جمع خبرنگاران با بیان این که در دیدارهای امروز روسای مجالس این کشورها موضوعات مورد علاقه دو طرف پیگیری شد، افزود: در همه دیدارها و مذاکرات یک دغدغه مشترک وجود داشت و آن مسئله نگران کننده حرکت‌های وحشیانه تروریستی در منطقه است. به ویژه برخی کشورهای اروپایی نگران هستند که برخی از اتباع این کشورها به گروه‌های تروریستی پیوسته‌اند، مجالس این کشورها ضوابط قانونی شدید و مجازات‌های سنگینی برای افرادی که به این گروه‌ءهای تروریستی بپیوندند، تصویب کرده‌اند.

وی با یادآوری این که بسیاری از کشورها علاقمند به ایجاد روابط گسترده با جمهوری اسلامی ایران هستند، تصریح کردند: آن‌ها از نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست حمایت می‌کنند، ضمن این که برخی از کشورها که در مسایل منطقه دقیق‌تر هستند، نسبت به رفتار ائتلاف ضد داعش و برنامه‌هایی که در مبارزه با تروریست وجود دارد، نگران هستند.

رئیس مجلس گفت: آنها این ادعای ائتلاف را کاملا غیر عملی می‌دانند، مسئله ائتلاف در مبارزه با تروریست جا نیفتاده و این موضوع بیشتر جنبه شکلی پیدا کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر "نبیه بری" رئیس مجلس لبنان درمورد بسته حمایتی نظامی ایران از ارتش لبنان گفت: نبیه بری از دوستان جمهوری اسلامی ایران است و در بخش مقاومت نیز نقش قوی و اثرگذاری دارد. طبعا نظر وی حمایت از کمک نظامی ایران به ارتش لبنان است؛ نبیه بری از کسانی است که همیشه مدافع ارتش لبنان بوده است و تقویت بنیه نظامی لبنان برای وی مهم است. هدف جمهوری اسلام ایران حمایت از امنیت منطقه و لبنان است و قصد دیگری نیز در این زمینه ندارد، طبیعتا این مسایل بین دو دولت حل می‌شود.

لاریجانی در ادامه سفر خود به ژنو، شامگاه دوشنبه با جمعی از نخبگان ایرانی مقیم کشور سوئیس دیدار و گفتگو کرد؛ در این دیدار که "محسن نذیری اصل" نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ژنو و حسن قشقاوی معاون امور مجلس ، کنسولی و ایرانیان وزارت امور خارجه حضور داشتند، رییس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در ایران فراهم شده و در این راستا قوانینی برای تسهیل سرمایه گذاری در کشور به تصویب رسیده و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در کنار سایر خدمات از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه، (22 مهر ماه) در حاشیه صد و سی و یکمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی با رئیس مجلس الجزایر دیدار و گفتگو کرد.


وی در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه از رایزنی با کشور الجزایر استفاده بسیاری کرده است، گفت: نگرانی‌های شما در مورد بحران دو منطقه خاورمیانه و آفریقا درست است این مشکلات ناشی از غیر مسئولانه عمل کردن برخی بازیگران منطقه‌ای است.
 
لاریجانی با بیان اینکه بحران‌ها و شرایط فعلی خاورمیانه بدترین شرایطی است که تاکنون مشاهده کرده‌ایم، گفت: یکی از نقاط مهم این بحران این است که پایان آن ابهام دارد.

در پایان این سفر نیز رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه صد و سی و یکمین اتحادیه بین المجالس جهانی در کنفرانس خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به اقدامات برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه های تروریستی کشورهای منطقه باید توجه کنند که دوره بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: مذاکرات هسته‌ای همچنان در جریان است و هم‌اکنون محمدجواد ظریف و تیم وی مشغول مذاکره هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید توجه کرد که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و بارها این موضوع را مطرح کرده است، افزود: در حال حاضر در مورد تعداد سانتریفیوژها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که فکر می‌کنم رفتار چانه‌زنی برای این مذاکرات مفید نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.

پس از سه روز کاری سخت و فشرده هیئت پارلمانی ایران روز چهارشنبه(22 مهرماه) به ایران بازگشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار