آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت : ایران بزرگترین اولویتش یعنی به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی را به دست آورده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، آسوشیتدپرس در گزارشی از وین به قلم "بردلی کلاپر" و "جرج جان" نوشت : اما دستیابی به یک موافقتنامه کاری آسان نیست و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز چهارشنبه به مذاکرات با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود بازگردد تا بتوانند چالش های فراوانی را که دیپلماسی در این زمینه را احاطه کرده است حل کنند.

ایران در بخش زیادی از زیرساخت هسته ای خود که تاکید دارد هدف از آن تولید انرژی صلح آمیز است ، موضعی سرسختانه را در پیش گرفته است. اما قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) از آن نگرانند که ایران از برنامه هسته ای خود در جهت دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای استفاده کند. 

مذاکره کنندگان باراک اوباما پیشنهاد کاهش دائم تحریم های اقتصادی علیه ایران را مطرح کرده اند اما همچنان در تلاش برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به همکاری در این زمینه هستند.

ضرب الاجل 24 نوامبر برای دستیابی به یک موافقتنامه جامع نزدیک می شود و هر دو کشور بی صبرانه در انتظار چنین موافقتنامه ای هستند. واشنگتن و تهران هر دو درمورد تمدید دوباره مذاکرات برای چهار ماه دیگر به طور مبهم سخن گفته اند. هیچکدام از طرفین به خواستار گزینه های دیگر یعنی پیشرفت سریع فعالیت های هسته ای ایران و تحریم های اقتصادی بیشتر نیستند.

ایران و قدرت های جهان (آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان )  نوامبر گذشته به موافقتنامه ای موقت دست یافتند و بر اساس آن ایران بخشی از فعالیت های خود را در ازای کاهش بخشی از تحریم ها علیه این کشور ، محدود کرد. در این موافقتنامه موقت همچنین 20 ژوئیه به عنوان ضرب الاجل برای دستیابی دو طرف به یک موافقتنامه جامع تعیین شد اما  ایران و قدرت های جهان نتوانستند تاریخ هدف 20 ژوئیه را محقق کنند و پس از آن 24 نوامبر را به عنوان ضرب الاجل جدید در این زمینه تعیین کردند.

برخی کارشناسان می گویند طرفین دخیل در این مذاکرات ممکن است بار دیگر این ضرب الاجل را تمدید کنند. 

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران روز جمعه گفت تمدید این ضرب الاجل امکانپذیر است.
پس از یک دهه توقف و حرکت در مذاکرات ، روند دیپلماسی با ایران پس از انتخاب سال گذشته حسن روحانی با گرایشات میانه رو به عنوان رئیس جمهور ایران افزایش یافت.

در ماههای نخست ریاست جمهوری روحانی ، ایران و قدرت های جهان به یک موافقتنامه موقت دست یافتند و براساس آن آمریکا دسترسی ایران را به حدود هفت میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود فراهم کرد.

هدف از موافقتنامه موقت نوامبر گذشته بین ایران و قدرت های جهان فراهم شدن زمینه برای دستیابی به یک موافقتنامه دائم بوده است.

ایران به طور ضمنی توانسته است پذیرش بزرگ ترین اولویت خود را که همان به رسمیت شناخته شدن حق این کشور در زمینه غنی سازی اورانیوم است به دست آورد.

پس از سال ها درخواست برای توقف چنین فعالیتی ، آمریکا و شرکایش اکنون تنها در مورد محدود شدن تعداد سانتریفوژهایی سخن می گویند که ایران می تواند آنها را فعال نگه دارد و همچنین در مورد مقدار ماده ای بحث می کنند که ایران می تواند برای غنی سازی ذخیره کند.

ایران در حال حاضر نه هزار دستگاه سانتریفوژ در حال چرخش دارد.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار