ساعت کیهان چند است؟ + تصاویر

محققان می گویند افزودن کل سن جهان، ساعت کیهانی 30هزار سال عقب تر از زمان است. ساعتتان را آزادانه تنظیم کنید.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، به گفته کول مو دی، حتی با تمام حرکات و شتاب سیاره، منظومه شمسی، سوار شدن در هواپیما، سوار شدن در آسانسور و شاید حتی در هنگام دوی آهسته، آیا می دانید دقیقا ساعت چند است؟ یعنی جدا از بعد مجازی یا سیاسی یا شاید به عنوان بخشی از اجرای رپ، از زمانیکه بر سر قدرت جنگ و جدل رخ می داد، به مهارت های یک انسان خارق العاده با یک ساعت همراه با یک زنجیر بزرگ در گردنش نیاز بود.



اما در فیزیک همه چیز در یک مسیر بسیار خاص نسبی است. همه چیز در مقایسه با سرعت نور نسبی است که در تمام چارچوب ها یکسان است و به اندازه ای گیج کننده و تکراری شده که ممکن است بی معنا باشد.
 
در اینجا از حداکثر توان خود استفاده می کنم تا این قضیه را شرح دهم. اگر یک چراغ قوه را در جلوی خود روشن کنم، می توانم اندازه گیری کنم که پرتو نور با سرعت تقریبأ ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت می کند که این سرعت نور نامیده می شود. اگر با سرعت ۲۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه سریعتر از من حرکت کنید و یک چراغ قوه را به سمت جلوی خود روشن کنید، مشاهده می کنم که نور چراغ قوه تان با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است. به نظرم، نور چراغ قوه تان با سرعت ۱۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است. اما وقتی سرعت این نور را نسبت به خودتان اندازه گیری کنید، تصور می کنید که این نور نیز با سرعت ۱۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت می کند، اما در عوض، نور همچنان با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است.
 
سرعت نور چگونه امکانپذیر است؟ بخشی از آن امکانپذیر است زیرا سرعتی که در آن، زمان را نسبت به من تجربه می کنید تغییر می کند. توافق نظر داریم که سرعت نور در کیلومتر بر ساعت چقدر است، اما دقیقأ اتفاق نظر نداریم که یک صدا تا چه میزان بلند است. همچنین، در مورد طول یک متر نیز اختلاف نظر وجود دارد. این مسئله عجیب به نظر می رسد، زیرا تصور می کنیم که فضا و زمان چیزهای مطلقی هستند و نور چیزی است که در طول فضا حرکت می کند. این تجربه ی ماست!



فرض اینکه چیزهایی مثل زمان و فضا مقادیرِ قابل تغییری هستند در بهترین حالت نگران کننده است و در بدترین حالت، باعث می شود زیاد به آنها فکر نکنیم. در واقع، نور مطلق است و فضا و زمان نسبی هستند. بنابراین، ساعت به نقطه نظر شما بستگی دارد و از این رو، هیچ زمان مطلقی وجود ندارد. در آخر، به دلیل نظریه نسبیت، هر نقطه در جهان زمان را با سرعت نسبتأ متفاوتی تجربه می کند.
 
مثلأ وقتی تصویر پس زمینه ماکروویو کیهانی را مشاهده می کنیم، متوجه می شویم که با سرعت ۶۳۰ کیلومتر بر ثانیه نسبت به گروه محلی کهکشان های اطراف ما در حال حرکت است. این امر بدین معنی است که زمان را نسبت به چیزهای دیگر در پس زمینه ی کیهانی با سرعت کمتری تجربه می کنیم. این سرعت فقط کمی آهسته تر است، اما با افزودن کل سن جهان، ساعت کیهانی مان ۳۰ هزار سال عقب تر از زمان است. ساعتتان را آزادانه تنظیم کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۷ دی ۱۳۹۸
چرا خبری از سیستان نیست
Iran (Islamic Republic of)
عقل كل
۱۱:۲۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۳
واي چقد واضح و قال فهم ...
بابا كاسه كوزتو جمع كن اين اراجيف چي چي بود والا ماكه متوجه نشديم..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۳
خوبه که خبرایی میزارین که هر کسی تو هر سطحی از دانش سر درمیاره
آخرین اخبار