سرپرست وزارت علوم :

مراودات موجب شتاب بخشیدن به جریان خلاقیت و نوآوری جهانی می‌شود

دکتر محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب رسیده است و اين اقدام نقطه آغازین در تغییر نگرش نسبت به این مقوله خواهد بود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی وزارت علوم ،دکتر نجفی در مراسم افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری آسیا در شیراز اظهار داشت: در طول تاریخ دانشمندان ایرانی در پیشرفت اصول و مبادی علم و فناوری در جامعه علمی نقش ممتاز و کلیدی داشته‌اند.

وی افزود: توسعه و ارتقای جایگاه علمی ایران در سطح جهانی در عرصه‌های علم، پژوهش و فناوری مبتنی بر تلاش‌های متفکران، نخبگان علمی و فرهیختگانی خواهد بود که در مراکز آموزشی، تحقیقاتی و فناوری کشور تلاش می‌کنند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با توصیه‌ها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب که با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری جمهورری اسلامی ایران به اوج رسیده و با همت محققان و فناوران فرهیخته دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، امید به احیای این نقش تاریخی هرچه بیشتر شده است.

دکترنجفی همچنین با اشاره به اينكه برنامه‌های اخیر توسعه ملی در شمار برنامه‌ها مترقی و پیشرفته بوده است، تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب رسیده و تصویب این قوانین نقطه آغازین در تغییر نگرش نسبت به این مقوله است و اجرا و کاربست آنها نیازمند عزم عمومی نهادها و مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی و مستلزم مشارکت مؤثر مردم و سازمان‌های مردم نهاد در فرآیند توسعه دارد.

وی افزود : وظیفه و رسالت سازمان‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه طراحی ساز و کارهایی است که این امر را محقق و سهم اقتصاد دانش بنیان را در مجموعه فعالیت‌های ملی افزایش می‌دهد و بنیان جامعه‌ای دانش محور را ایجاد می‌کند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علم و به تبع آن فناوری علاوه بر آنکه ما را بیش از پیش با واقعیت‌ها آشنا می‌سازد، در تعیین اهداف فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و حتی سیاست خارجی و مقدم بر آن تعیین حوزه‌های منافع ملی و امنیت ملی کشورها مؤثر است.

دکترنجفی به سیاست‌گذاری منطقه‌ای و نظارت و نحوه مدیریت فعالیت‌ها در پارک‌های علم و فناوری  اشاره و تصریح کرد: راهکار عملی پیمودن مسیر تولید علم تا خلق ثروت، اولویت بخشیدن به پژوهش و نوآوری و درک اهمیت آن در دوران جدید است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انجمن‌های فعال پارک های علم و فناوری کشور اشاره و عنوان کرد: انجمن پارک‌های علم و فناوری آسیا و انجمن پارک‌ها و مراکز رشد ایران می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ سازی، ظرفیت سازی و شبکه سازی برای پیمودن مسیر  تجاری سازی در فضای رقابت، خلاقیت و نوآوری در آغاز دوران جدید تحول فناوری ایفا کنند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم مراودات بین‌المللی و ایجاد زمینه‌های همکاری پایدار و درازمدت در حوزه علم و فناوری میان کشورهای آسیایی، گفت: اینگونه مراودات موجب شتاب بخشیدن به جریان خلاقیت و نوآوری جهانی می‌شود.

دکترنجفی با ابراز امیداوری نسبت به اینکه پارک‌های علم و فناوری ایران بتوانند نقش مؤثری در ارتقای جایگاه علمی و فناوری آسیا در سطح جهانی ایفا کنند، گفت: امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد قرار گرفتن  تعداد بیشتری از کشورهای مترقی و از جمله جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای برتر جهان از نظر علم و فناوری باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار