با هندوانه به جنگ قاتل خاموش بروید

متأسفانه فشار خون بالا هیچ گونه علائمی ندارد به همین علت آن را قاتل خاموش نیز می‌نامند.

مسعود کیمیاگر (متخصص تغذیه) در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران در خصوص تأثیر مواد غذایی بر کاهش فشار خون گفت: بدن از املاحی چون سدیم و پتاسیم تشکیل شده است که این دو کاملاً بر خلاف یکدیگر عمل می‌کنند، سدیم باعث افزایش فشار خون و پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود. از این رو به بیماران توصیه می‌شود که نمک کم‌تر مصرف کنند.   
 
وی در ادامه گفت: هندوانه سرشار از پتاسیم است و پتاسیم نیز بر کاهش فشار خون نقش بسزایی دارد.
 
این متخصص با اشاره به این که به طور کلی همه‌ی سبزیجات و میوه‌جات حاوی پتاسیم بالا هستند، افزود: به طور خاص موز دارای پتاسیم غنی است و همچنین فیبر و مصرف لبنیات از جمله کلسیم نیز بر کاهش فشار خون نقش بسزایی را ایفا می‌کند.
 
کیمیا اذعان داشت: فشار خون با وزن بیمار در ارتباط است، به طوری که هر اندازه که فرد وزن بیشتری داشته باشد، فشار خون بیشتری دارد و چه بسا با افزایش سن نیز مقاومت رگ‌ها بیشتر شده و در نتیجه فشار خون افزایش می‌یابد.
 
وی گفت: شرایط روحی نامناسب، تغییرات هورمونی و همچنین مصرف غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس در تشدید و افزایش فشار خون تأثیرگذار است.
 
مسعود کیمیا در پایان به علائم بیماری اشاره کرد و گفت: متأسفانه این بیماری هیچ‌گونه علائمی ندارد و به همین علت آن را قاتل خاموش می‌نامند و بهترین راه تشخیص کنترل فشار خون است که در صورت عدم توجه سکته‌های قلبی و مغزی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.