حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در نشست خبری:

اسیدپاشی‌های اخیر هیچ ارتباطی به فریضه امر به معروف ندارد

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: هیچ انسان مومنی از اسید پاشی برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده نمی‌کند و ارتباط دادن وقایع اخیر به امر به معروف و نهی از منکر ظلم به این فریضه است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "هادی صادقی" معاون فرهنگی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز دوشنبه(28 مهر ماه) برگزار شد با اشاره به برنامه‌هایی که در معاونت فرهنگی در دست اقدام است اظهارداشت: ما در هفته گذشته با اعضای کل دادگستری‌های سراسر کشور طی سه روز همایشی در مشهد برگزار کردیم که در حوزه تعالی سازمانی، اخلاق حرفه‌ای، مسائل سیاسی و منطقه‌ای و مباحث مربوط به خانواده مسائلی را مطرح کردیم.
 
وی ادامه داد: اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ سازمانی بحثی جدی است که در دست اقدام قرار دارد و پیگیری این مسائل و موضوعات مرتبط با این حوزه در دستور کار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: برگزاری مسابقات قرآنی در سراسر کشور در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و سراسری پیش بینی شده است و یکی از نوآوری‌ها در شرکت بانوان در این مسابقات بود.

 
**چهارم و پنجم آبان ماه همایش امر به معروف برگزار می‌شود

معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر از سال گذشته براساس احساس نیازی که ما با آن در جامعه مواجه بودیم در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت چرا که در اثر برخورد‌ها و نزاع‌ها پرونده‌هایی به دستگاه قضایی وارد شد که یک طرف آن آمر به معروف بود که گاهی بعضی از این عوامل منجر به مجروح و یا شهید شدن آمرین به معروف شد که آخرین آن مربوط به شهید بزرگوار علی خلیلی است که پرونده وی در دست رسیدگی قرار دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: برای ما در حوزه امر به معروف و نهی از منکر این سوال ایجاد شد که آیا ما در حوزه قوانین خلاءقانونی داریم یا خیر؟ و آیا از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در مسئله امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌شود، به همین سبب طی همایشی با محوریت قانون درصددیم تا به این مسئله بپردازیم. 
 
وی ادامه داد: هدف اصلی همایش امر به معروف و نهی از منکر مسئله اجرای قانون و حمایت قانونی از آمرین امر به معروف و نهی از منکر و مسئله‌شناسی در این زمینه است که با حضور رئیس قوه قضائیه و دادستانی کل کشور طی چهارم و پنجم آبان برگزار خواهد شد.

**اسیدپاشی‌های اخیر هیچ ارتباطی به فریضه امر به معروف ندارد

معاون فرهنگی قوه قضائیه در ارتباط با اسیدپاشی‌های اخیری که در اصفهان صورت گرفته و اینکه برخی جراید اعلام کردند که این مسئله از سوی آمرین به معروف صورت گرفته است، تصریح کرد: هیچ انسان مومنی از ابزار اسید پاشی برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده نمی‌کند و این مهم شرعا و قانونا حرام و ممنوع است و ارتباط دادن این مسئله به امر به معروف و نهی از منکر ظلم به این فریضه است.

وی ادامه داد: ۳۱ نشست استانی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر داشتیم که حاصل آن نشست‌ها برای غنی سازی کار همایش تجمیع شد که در هیئت علمی همایش مطرح و انشاءالله در همایش اصلی ارائه خواهد شد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در ارتباط با آخرین اقدامات معاونت فرهنگی قوه قضائیه و بحث به روز رسانی اخبار در سایت معاونت فرهنگی اظهارداشت: ما یک پایگاه به نام آفاق داریم و دیگری پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه است که ما به هیچ وجه اجازه ورود لینک‌های غیرمجاز را در آن نمی‌دهیم.  
 
وی در ارتباط با ایجاد امنیت اخلاقی برای کارکنان قضایی دستگاه قضا گفت: ما باید تدابیر حفاظتی برای کارکنان قضایی داشته باشیم، چرا که کار قضایی آسیب زاست، به دلیل اینکه قاضی قدرت بسیاری در اختیار دارد و این قدرت باید مهار شود و لذا باید کاری کنیم که قضات ما از درون بتوانند قدرت خود را مهار کنند، البته مهار بیرونی و نظارت‌های بیرونی نیز وجود دارد که این مسئله کار ما نیست.  
 
حجت‌الاسلام صادقی در ارتباط با پیامدهای اجرای احکام گفت: باید قوانین را ارزیابی اخلاقی کنیم و ببینیم وقتی یک قانون اجرایی می‌شود چه آثار و مراتبی دارد و طبیعی است که ما نمی‌توانیم آثار بد مجازات را به صفر برسانیم، اما می‌توانیم آن را کاهش دهیم.  
 
**قضات برای ورود به دسته بندی‌های سیاسی منع قانونی دارند

 
معاون فرهنگی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از قضات از رسانه‌های جمعی و تفاوت بین سایت‌ها و روزنامه‌ها اطلاعی ندارند، تصریح کرد: اینکه قضات برخی مسائل را نمی‌دانند امری طبیعی است، اما این به معنای بی‌اطلاعی نیست، چرا که آن‌ها باید از تحولات کشور اطلاع داشته باشند تا حکم صادره متناسب با وضعیت و اوضاع و احوال کشور باشد که البته بخشی از کار ما آگاه سازی سیاسی است.  
 
وی ادامه داد: قضات از ورود به دسته بندی‌ها و گرایشات سیاسی منع قانونی دارند واز طرفی بنای دادگاه‌ها این نیست که اخباری که صادر می‌شود را خبری کنند، چرا که ما حق نداریم آبروی محکومان را ببریم.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در ارتباط با بحث مجازات‌های جایگزین حبس اظهارداشت: این مهم در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده و آموزش‌های لازم از سوی معاونت منابع انسانی به قضات داده شده است و محاکم باید آنرا اجرایی کنند، چرا که آئین نامه‌های آن تدوین شده است.  
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به تصویب کلیات امر به معروف و نهی از منکر در مجلس، گفت: در جهت حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر نیاز بود که ستادی تشکیل شود و بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی ایجاد شود و این ستاد جنبه‌های هدایتی و حمایتی داشته باشد و این در حالیست که برخی ایجاد سازمان و وزارتخانه‌ای را در این حوزه لازم دیدند، اما برخی بیان کردند که به این امر نیازی نیست.  
 
وی تصریح کرد: دامنه امر به معروف و نهی از منکر گسترده است و ما نمی‌توانیم به ایجاد یک سازمان اکتفا کنیم، چرا که دامنه آن اجازه تقلیل آن به یک دستگاه را نمی‌دهد و باید به طور سیستماتیک جلوی فساد را بگیریم. 
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار داشت: در طرح پیش نویس امر به معروف و نهی از منکر فقط به حضور یک نماینده از قوه قضائیه اکتفا شده است و این امر نقص دارد، چرا که دادستانی‌ها نیز درگیر این مسئله هستند و نماینده آن‌ها باید حضور داشته باشد و با توجه به بحث فرهنگسازی امر به معروف و نهی از منکر معاونت فرهنگی نیز باید حضور داشته باشد و از طرفی حضور سازمان بازرسی نیز ضروری است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر معاونت فرهنگی در رابطه با اینکه ۴۰۰۰ نفر نیرو در سطح کشور به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند چیست، خاطرنشان کرد: چنانچه بی‌برنامه حرکت کنیم گروه‌های بی‌برنامه وارد کار می‌شوند و برای حضور مردم و گروه‌های دارای انگیزه باید برنامه ارائه دهند تا شاهد حضور نامنظم و بعضا زمینه ساز سوء استفاده در این زمینه نباشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: حقوقی ، قضایی ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار