محمودی گفت: صنعت سدسازی کشور هم‌اکنون در 40 کشور جهان حضور فعال دارد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ستار محمودی در سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران گفت: ایران به‌دلیل برخورداری از دو رشته کوه بزرگ و نزول بخش قابل‌توجهی از بارش‌ها در این مناطق، این امکان را دارد تا بتواند آب مناطقی از کشور را که در شرایط آبی بهتری قرار دارند، به سایر نقاطی که در شرایط بحرانی آب به‌سر می‌برند منتقل کند.

وی تصریح کرد: عوامل توپوگرافی و جغرافیایی، نیازمند مهندسی ویژه‌ای هستند و تونل به‌عنوان یک ابزار برقراری ارتباط و تسهیل در توسعه پایدار ، یک فن مهندسی ارزشمند به‌حساب می‌آید و ایران در این حوضه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه سدسازی در سال‌های اخیر نقش بزرگی در توسعه کشور داشته است، تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های جدید و به‌روز بودن کارشناسان صنعت آب و برق، این امکان را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم ضعف‌های عدم توزیع متوازن منابع آب را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون حدود 1000 کیلومتر تونل انتقال آب در کشور در حال بهره‌برداری است که حدود 110 کیلومتر آن مربوط به تونل انحراف آب در نیروگاه‌های آبی در دست بهره‌برداری بوده ضمن آنکه 135کیلومتر تونل در دست مطالعه است. وتا سال 1405 به حدود یک‌هزار کیلومتر تونل دیگر نیاز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ارتقای جنبه‌های غیرسازه‌ای از اهداف اصلی وزارت نیرو است، اظهار داشت: صنعت سدسازی کشور هم‌اکنون در 40 کشور جهان حضور فعال دارد و با افزایش و بهبود دانش در این حوزه، می‌توان تا سالیان طولانی در این زمینه صاحب‌نظر بود.

محمودی با تاکید بر اینکه در حوضه‌های آبریز کشور توجه اکید به بحث محیط زیست خواهیم داشت و زمینه‌های اجتماعی را نیز در ساخت سد و تونل درنظر می‌گیریم، افزود: وزارت نیرو پیش از اقدام برای احداث تاسیسات سد و تونل در یک منطقه، بر انجام مطالعه‌های اجتماعی و محیط‌زیستی همواره تاکید ویژه داشته است و خواهد داشت.

برچسب ها: سد ، ایران ، تونل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار