مدیرعامل سازمان محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران از کاهش 95 درصدی گاز آلاینده مونوکسید کربن با معاینه فنی ساختمان خبر داد.

 محمدعلی شاعری مدیرعامل سازمان محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به این که بیش از 2 میلیارد متر مکعب در تهران می‌توانیم صرفه‌جویی مصرف گاز داشته باشیم، گفت: در شهر تهران با معاینه فنی ساختمان تا 95 درصد میزان گاز آلاینده مونوکسید کربن را می‌توان کاهش داد.
 
وی با اشاره به این که 30 درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت و ساکن است، افزود: تنظیم نبودن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی که بخش عمده‌ی آن در موتورخانه‌ها و به صورت متمرکز در مجتمع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از دلایل این آلایندگی در شهر تهران است.
 
وی یادآور شد متأسفانه در ایران در زمینه موتورخانه‌ها هیچ‌گونه آموزشی به ساکنین داده نمی‌شود و حتی کسانی که مرتبط با حوزه کنترل و نظارت و همچنین اعمال استانداردهای آلایندگی در بخش ساختمان هستند هم هیچ‌گونه حساسیتی در این زمینه از خود نشان نمی‌دهند.
 
شاعری بیان داشت: شهروندان و مسئولان فکر می‌کنند تا زمانی که یک موتورخانه کار می‌کند، هیچ‌گونه مشکلی ندارد؛ در حالی که حجم بسیاری از سوخت و هوا در حال از بین رفتن است و گازهای خروجی به میزان غیراستانداردی در حال منتشر شدن و افزایش مصرف هستند.
 
وی با اشاره به این که بی‌توجهی و آموزش ندیدن‌ها موجب آلودگی هوا و فرسودگی تجهیزات و سیستم‌ها می‌شود، اظهار کرد: تنها با یک تنظیم ساده و هزینه‌ای یک میلیونی، دوبار در سال می‌توان معاینه فنی ساختمان را انجام و آلودگی را کاهش داد.
 
وی در ادامه با اشاره به این که سهم آلودگی خودرو در حال حاضر 70 درصد است، بیان کرد:‌ با معاینه فنی خودرو به راحتی تا 80 درصد آلودگی خودرو را می‌توان کاهش داد.
 
شاعری تصریح کرد: هم‌اکنون 50 درصد از خودروهایی که در تهران در حال تردد هستند، فاقد معاینه‌ی فنی هستند و به همین منظور این سازمان دستورالعمل‌هایی را برای مناطق 22گانه ارسال کرده تا کلیه خودروهای متعلق به شهرداری اعم از اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، سرویس‌های مربوط به پیمانکاران و خودروهایی که مربوط به کارکنان است برگ معاینه فنی خودرو را دریافت کنند.
 
وی عنوان کرد: همچنین دستورالعمل دیگری هم مبنی بر این که تمام خودروهایی که فاقد برگ معاینه فنی خودرو هستند، حق تردد در محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک را ندارند و در صورت مشاهده پلیس راهنمایی و رانندگی با متخلفان برخورد جدی خواهد کرد.
 
مدیرعامل سازمان محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در ادامه با اشاره به این که در زمستان آلودگی هوا جدی‌تر و خطرناک‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی طرح برخورد با خودروهای دودزا و اسقاطی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار