همدان؛

لزوم تبدیل نهاد کتابخانه‌های عمومی به مجمع فرهنگی اجتماعی/ نهاد کتابخانه‌ها برای بازار بد نشر کتاب تعیین تکلیف کند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر تبدیل نهاد کتابخانه‌های عمومی به مجمع فرهنگی اجتماعی، از وضعیت بد بازار نشر کتاب سخن راند و گفت: نهاد کتابخانه‌ها باید برای بازار نشر تعیین تکلیف کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان؛ امین متولیان صبح امروز در نشست مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی و کارشناسان منابع سراسر کشور در همدان به بحث آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک موجودیت فرهنگی در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها نهاد کتابخانه‌های عمومی را یکی از الزامات خود در بحث اجتماعی و فرهنگی می‌دانند، باید آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به سند چشم‌انداز کشور و سند نهضت مطالعه مفید مشخص شود.


وی به سه دیدگاه برای آینده نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: «نهاد کتابخانه‌های عمومی آینده خوبی ندارد و به دلیل وجود رسانه‌های رقیب به سمت تعطیلی و محو شدن پیش می‌رود» یکی از دیدگاه‌هایی است که برای آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نظر گرفته شده است.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: دیدگاه دیگر برای آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این است که «نهاد کتابخانه‌های عمومی با توجه به تغییرات فرهنگی و برنامه‌ریزی‌ها فراتر خواهد رفت و به عنوان یک مجمع فرهنگی اجتماعی شناخته می‌شود.


وی ترسیم آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی را یکی از دغدغه‌های اصلی دانست و از کارشناسان در این نشست خواست بحث موجودیت نهادهای رقیب و استمرار فکری برای ترسیم آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی را در دستور کار خود قرار دهند.


متولیان افزود: باید در این نشست با توجه به اسناد بالادستی آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی را به سمت مجمع فرهنگی و اجتماعی در کشور پیش برد.


وی با اشاره به اینکه توسعه دانش‌بنیان در بسیاری از کشورها در کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود، تصریح کرد: باید کتابخانه‌های عمومی به یک محیط مکمل برای تأمین منابع علمی تبدیل شود و اگر علم‌خواهی به عرف ذهنی مردم تبدیل شود، شاهد جنبش علمی در کشور خواهیم بود.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی باید در بحث پذیرش و مدیریت منابع رقیب در راستای پیشبرد اهداف نهاد کتابخانه‌ها یعنی ارتقای فرهنگ کتابخوانی پیش رود.


وی از مدیران و کارشناسان در این نشست خواست که راهکارهایی برای پذیرش منابع رقیب و مدیریت آن‌ها، در کنار وظایف اصلی خود که مدیریت و کارشناسی منابع است را ارائه دهند.
متولیان به بازار بد کتاب و نشر در کشور اشاره کرد و گفت: مسائل اقتصادی و سیاسی دلایل قانع‌کننده‌ای برای وضع بد بازار نشر در کشور نیست، چرا که باید ارزش هویت جامعه کتاب جدی گرفته شود.


وی با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی باید برای بازار نشر کشور تعیین تکلیف کند، عنوان کرد: در حال حاضر بازار نشر تعیین و تکلیف کننده وضعیت نهاد کتابخانه‌های عمومی است که این وضع باید تغییر کند.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: کتابخانه ، نشرکتاب ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.