كار جنبه اي از زندگي است كه صرف نظر از منابع مالي برخي از نياز هاي اساسي آدمي نظير تحرك رواني و بدني، نياز هاي اجتماعي و احساسات خود ارزشمندي را ارضاء مي كند. با وجود اين كار مي‌تواند منبع فشار رواني نيز باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛ دکتر علی اکبر نجاتی صفا روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با استرس شغلی اظهار داشت: استرس شغلی را می‌توان روی هم جمع شدن عاملهای استرس‌زا و وضعیتهای مرتبط با شغلی دانست که اکثر افراد نسبت به استرس‌زا بودن آن اتفاق نظر دارند.
 
وی ادامه داد: استرس شغلی را می‌توان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونه‌ای که خواستهای محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید تعریف کرد. در بعضی موارد به کارگیری فرد در کاری که با توانایی‌ها و اطلاعات او همخوانی ندارد و یا تغییر در فعالیت کاری او می‌تواند باعث ایجاد استرس در فرد شود.که فرد در آن دچار بی قراری شدید شده و نیروی مفید خود برای ادامه انجام کار را  از دست می دهد.

وی در ادامه افزود :این واکنش زمانی ظاهر می شودکه فشارها و انتظارات در محیط کار فراتر از دانش یا توان فرد باشد.

روتنپزشک و عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:گاهی وقتی افراد با توانایی بالا در کارهایی بسیار ساده به کار گرفته می شوند نیز ممکن است استرس شغلی  ایجاد شود.

وی تاکید کرد حدود یک سوم افراد شاغل استرس شغلی دارند و این استرس شغلی علاوه برکاهش بازده کاری و افزایش احتمال دل زدگی شغلی می تواند موجب مشکلاتی در سلامت روانی فرد و نیز افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی شود.

وی برای پیشگیری از این استرس های شغلی کارکنان راه حل هایی را به مدیران سازمان ها و ادارات ارائه داد و گفت: وظیفه مدیران سازمان ها و ادارات آرامش دادن به کارکنان و کاهش نگرانی و ارتقا شغلی آنان است وفراهم آوردن موقعیت هایی برای ارتباط غیر کلامی بین کارکنان مانند سامانه هایی برای اینکه کارکنان در صورت ایجاد مشکل به آن مراجعه کنند.
 
انتهای پیام/ش
 

 

برچسب ها: قم ، استرس ، شغلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.