ترک ها، کردها و آمریکایی ها؛ معمای کوبانی

کوبانی یک منطقه روستایی است که اکنون در معرض گسترده‌ترین تحولات است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودی؛ په په اسکوبار ، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در مقاله ای نوشت : باید توجه بیشتری را معطوف زنان کوبانی کرد ، منطقه ای که کردهای سوریه در حال مبارزه با تروریست های تکفیری وبعثی ای هستند که به خانه های آنان حمله کرده اند. این افراد همچنین با نقشه های خائنانه آمریکا و ترکیه و دولت کردستان عراق نیز باید مبارزه کنند . اما چه کسی پیروز این میدان نبرد خواهد بود ؟

بیایید با صحبت درباره "روجوا "شروع کنیم. روجوا _ یه استان عمدتا کردنشین در شمال سوریه _ در لغت از تفسیر مطرح شده توسط "کنان کیرکایا" فعال زندانی گرفته شده ، که بر اساس آن روجوا خانه یک " نمونه انقلابی " است که هژمونی نظام سرمایه داری و دولت _ ملت فراتر از منطقه " را به چالش می کشاند . این مفهوم برای کردهای سوریه وجود دارد. 

کوبانی یک منطقه روستایی است که در کانون فعالیت ها وآزمایشات مسالمت آمیز دیپلماتیک میان دمشق و روجوا قرار دارد . تصمیم گیری دراین منطقه در انجمن های چندمذهبی و چندفرهنگی انجام میگیرد . مقامات ارشد در یک فرمانداری یک کرد ، یکعرب و یک مسیجی آشوری یا ارمنی است که از سه تن باید حتما یک زن وجودداشته باشد . اقلیت های دیگر نیز نهادهای خود راداشته و به زبان خود سخن می گویند .

در این میان تعداد زیادی شورا متشکل از زنان و  جوانان وجود دارد که مبارزات و فعالیت هایی علیه تروریست های داعش در ترکیه و سوریه دارند . این در حالی است که موانعی نیز در برابر زنان این منطقه در مبارزه علیه فاشیسم وجود دارد . مبارزه در رواجوا اساسا توسط گروهی رهبری می شود که بعنوان شاخه سوری " پ ک ک  " در ترکیه از آنان یاد می شود . 

پ ک ک از دهه 1970 تاکنون علیه آنکارا مبارزه می کند . دولت ترکیه نیز در مقابل تلاش های فراوانی انجام داده تا بتواند نام این گروه را در لیست گروه های تروریستی آمریکا ، اروپا و ناتو قرار دهد . اردوغان هم در داخل کشور و در ارتباط با همسایگان ترکیه بااستفاده از ابزارآلات مختلف سعی داشته بازی قدرت در منطقه را به سمت خود کشانده و قدرت های اطراف خود را تضعیف نماید . 

از دیدگاه آنکارا دلیل اصلی و اولیه پیدایش داعش دولت سوریه است . احمد داوود اوغلو ، نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اصل "بدون هرگونه اختلاف و مشکلی با همسایگان " در دولت ترکیه اظهار داشته است : چنانچه ایالات متحده طرحی برای دمشق پس از بشار اسد داشته باشد آنکارا حاضر است از تمامی قوای نظامی و ارتش زمینی خود در راستای محافظت از کردهای ساکن کوبانی استفاده نماید . 

در ادامه این مقاله آمده است : با این حال ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان با نام مستعار "سلطان اردوغان" اهداف و رویاهای بزرگتری در سر دارد . شرایط سلطان اردوغان کاملا شناخته شده است : کردها در سوریه باید تحت رهبری "ارتش آزاد سوریه " _ که در ماجرایی کثیف و متشکل از شورشیان فراری توسط عربستان سعودی تربیت و تسلیح شدند _ علیه دولت بشار اسد در دمشق به مبارزه بپردازند. 

طبق خواسته اردوغان ، این کردها باید فکر استقلال را از سر بیرون کرده و درخواست آنکارا از واشنگتن را برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان کوبانی بپذیرند . آنها همچنین باید مرزی امن برای ترکیه در خاک سوریه ایجاد کنند . (!) بدیهی است که هم واشنگتن و هم اهالی کوبانی چنین درخواستی را رد میکنند . 

یکی از رویاهای سلطان اردوغان این است که پروژه صلح با پ ک ک را در موضعی قدرتمند و بالاتر مجددا راه اندازی کند . تاکنون تنها امتیازی که وی به این گروه داده این است که نیروهای پیشمرگه کرد عراق وارد شمال سوریه شده و مانع تقویت یک محور کردی ضدترکیه شود . 

در همین زمان وی می داند که بیش از صدها تن از تروریست های داعشی دارای گذرنامه های ترکیه ای هستند . این افراد به زودی از مرزهای عراق و سوریه با ترکیه وارد خاک این کشور شده و هر آنچه مدتهاست توسط کمک های مالی و تسلیحاتی آنکارا در پایگاه های نظامی آموزشی آمریکا در اردن آموخته اند در شهرهای ترکیه و علیه مردم این کشور اجرا نمایند . 



انتهای پیام /
برچسب ها: کوبانی ، عراق ، سوریه ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار