امروز در تاریخ؛

از روز بسیج دانش آموزی تا درگذشت مؤسس صلیب سرخ جهانی

روز بسیج دانش آموزی، شکست و عقب نشینی روس‌ها در نبرد "ایروان" ، درگذشت آیت الله عمیدزنجانی، درگذشت مؤسس صلیب سرخ جهانی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 آبان 1393 خورشیدی برابر با 5 محرم 1436 هجری و 30 اکتبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انتشار و به جریان انداختن سکه های جدید در انقلاب اسلامی (1358 ش)
با سرنگونی نظام شاهنشاهی و به دنبال آن، انجام تغییرات وسیع در ساختارهای دولتی و نیز تلاش در محو جمیع آثار باقی مانده از رژیم منحط ستمشاهی، مسأله تغییر شکل ظاهری سکه های رایج نیز عملی گردید و در این روز، سکه‌های جدید یک، دو، پنج و بیست ریالی که از سوی بانک مرکزی ایران ضرب گردیده بود در جریان پول کشور قرار گرفتند. بر روی این سکه ها مبلغ سکه به عدد و سال ضرب آن و در طرف دیگر سکه ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالای آن کلمه جمهوری اسلامی ایران و در قسمت پایین، مبلغ سکه به حروف حک شده بود.

روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی
از آنجا که دانش‌آموز شهید و رزمنده بسیجی، محمدحسین فهمیده، با ایمان و بینش عمیق واستوار در جنگ با دشمن، پیش قدم شد و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از این نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر یاد فرمودند. بدین گونه، نام و یاد او، منشأ حماسه‌های بزرگ شده و تحول عظیمی در شیوه‌های دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ایجاد کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری هموار ساخت. از این رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسیج دانش ‏آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان كوچك، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه یابد.

درگذشت آیت الله عمیدزنجانی ، استاد حوزه و رئیس سابق دانشگاه تهران (1390ش)
آیت الله عباسعلی عمید زنجانی 10 فروردین 1316 در شهرستان زنجان، بدنیا آمد. عضویت در گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی و تدریس حوزه و دانشگاه و دو دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی است. وی که از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می برد در بامداد 8 آبان دار فانی را وداع گفت.

شکست و عقب نشینی روس‌ها در نبرد "ایروان" در زمان فتحعلی شاه قاجار (1219 ق)
دولت روس که از زمان پطر کبیر در صدد اتصال به دریای آزاد از طریق جنوب بود، با هر بهانه‌ای متصرفات خود را افزایش می‌داد. در سال 1218 ق مردم قره‌باغ و گنجه شورش کردند که با عکس العمل خشن دولت روس سرکوب شدند. مردم آن نواحی به ایران متوسل شدند و این امر باعث آغاز جنگ اول ایران و روسیه گردید. در ابتدا عباس میرزا ولیعهد و فرزند ارشد فتحعلی شاه قاجار بر سیسیانوف فرمانده‌ی روسی غلبه کرد و نیروهای روسیه عقب نشینی کردند. بعدها سیسیانوف در این جنگ کشته شد و زمینه‌ی جنگ اصلاندوز و امضای معاهده‌ی ننگین گلستان فراهم آمد.

رحلت آیت اللَّه حاج شیخ "محمد باقر کمره ای" (1416 ق)
آیت‌اللَّه حاج شیخ محمدباقر کمره‌ای خمینی در سال 1320 قمری در کمَره (در اطراف خمین) دیده به جهان گشود. مهارت آن عالم فرزانه در فقه، اصول، تفسیر، کلام و عقاید، تاریخ، تراجم، ادبیات عرب و عجم، لغت، حدیث، ملل و مذاهب اسلامی، معانی و بیان و غیره مشهود است. از جمله کتاب‌هایش که متجاوز از پنجاه عنوان است، عبارتند از: خداشناسی، الدین فی طَور الاجتماع (5 جلد)، ستون دین، روحانیت در اسلام (2 جلد)، خودآموز علم بلاغت، مروارید حکمت و... . آیت‌اللَّه محمدباقر کمره‌ای از تمام اساتید خویش اجازه‌ی اجتهاد و روایت داشته و اجازه‌ی اجتهادش از آیت اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی بسیار قابل توجه است. سرانجام این عالم فرزانه پس از عمری سرشار از خدمات دینی، اجتماعی و علمی در 95 سالگی در تاریخ 5 محرم الحرام 1416 قمری، برابر با 14 خرداد 1374 شمسی بدرود حیات گفت و در صحن حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری به خاک سپرده شد.

اعدام "ویدکوم کیس لینگ" سیاست‌مدار نروژی (1945م)
کشور نروژ در جریان جنگ جهانی دوم در 9 آوریل 1940م مورد هجوم نیروهای نازی قرار گرفت و اعضای دولت این کشور به همراه خانواده سلطنتی، اسلو، پایتخت نروژ را ترک کردند. پس از ورود آلمان‌ها، حکومت موقتی به رهبری "ویدکوم کیسینگ" سیاست‌مدار نروژی زمام امور را به دست گرفت. کیسْلینگ تا سال 1944م با عنوان نخست‌وزیر، ضمن نقض قانون اساسی نروژ به برپایی حکومتی فاشیستی و دیکتاتوری مبادرت ورزید و بسیاری از میهن‌پرستان نروژی را اعدام کرد. پس از پایان جنگ، کیسلینگ در ماه مه 1945م به همراه جمعی از همکاران و پشتیبانان خود دستگیر و... محاکمه شد و به جرم خیانت و میهن‌فروشی به اعدام محکوم گردید که سرانجام در 30 اکتبر 1945 در 58 سالگی تیرباران شد.

تولد "تئودور داسْتایوسْکی" شاعر و نویسنده برجسته روسی (1821م) (ر.ک: 28 ژانویه)
فیودور میخاییلوویچ فرزند دوم خانواده داستایوسکی در ۳۰ اکتبر ۱۸۲۱ به دنیا آمد. در پانزده سالگی  سال امتحانات ورودی دانشکده‌ی مهندسی نظامی را در پترزبورگ با موفقیت پشت سر گذاشت و در ژانویه ۱۸۳۸ وارد دانشکده شد. در فاصله سال‌های ۶۴-۱۸۶۲ کتاب‌های خاطرات خانه مردگان و آزردگان را به چاپ رسانید. ویژگی منحصر به فرد آثار وی روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت های داستان است. در آغاز سال ۱۸۷۳ سردبیر مجله‌ی «گراژ دانین» شد و تا ماه مارس سال بعد به این کار ادامه داد. جوان خام را در زمستان ۷۵‐۱۸۷۴ نوشت که در طول سال ۱۸۷۵ در مجله «اوتچستیه زابیسکی» انتشار یافت.

درگذشت "هانری دونان" مؤسس صلیب سرخ جهانی (1910م)
ژان هانری دونان مؤسس جمعیت صلیب سرخ جهانی در هشتم مه 1828م در شهر ژنو سوئیس متولد گردید. وقوع جنگ‌های متعدد در اروپا باعث شد تا وی در سال 1862م با انتشار کتابچه‌ای مردم را تشویق نماید که جمعیت‌هایی را داوطلبانه تشکیل دهند تا هنگام جنگ و دیگر مصائب بتوان بیماران، زخمی‌ها و مصدومین را کمک کنند.

بر اساس این پیشنهاد، در نیمه ماه مه 1863م اولین کنفرانس بین‌المللی ژنو برای ایجاد یک سازمان جهانی امدادی و خیریه برپا گردید در این کنفرانس نمایندگان 16 کشور اروپایی شرکت داشتند. این کنفرانس باعث شد تا در 22 اوت 1864م قرارداد ژنو به اهتمام و تلاش هانری دونان امضا گردد. اقدامات صلح دوستانه و نوع‌پرستانه وی در سال 1901م جایزه صلح نوبل را برای وی به ارمغان آورد. هانری دونان سرانجام در 30 اکتبر 1910م در 82 سالگی درگذشت.

برپایی کنفرانس صلح خاورمیانه در مادرید در چهارشنبه سیاه (1991م)
در روز سی‌ام اکتبر 1991م همایش به اصطلاح صلح خاورمیانه میان رژیم اشغال‌گر قدس و مصر، اردن، سوریه، لبنان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین و با حضور جورج بوش (پدر) رئیس جمهور پیشین امریکا و میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در شهر مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد. این همایش زمانی کار خود را آغاز کرد که موقعیت سیاسی کشورهای عربی در جنگ دوم خلیج فارس، شدیداً تضعیف شده بود. در این اجلاس و جلسات دیگر که برای سازش بین اعراب و اسرائیل تشکیل گردید، رژیم صهیونیستی بر اصلِ "صلح در برابر صلح" تأکید می‌کرد اما دولت‌های عربی اصل زمین در برابر صلح را مطرح می‌کردند و خواستار عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی بودند. سرانجام تل آویو به کمک واشینگتن توانست در صف مذاکره کنندگان عرب اختلاف ایجاد کند. این کنفرانس که در 4 نوامبر همان سال خاتمه یافت و سایر جلسات و مذاکراتِ به عمل آمده، باعث شد تا در سال‌های بعد، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اردن، جداگانه با رژیم اشغال‌گر قدس پیمان به اصطلاح صلح امضا کردند. اما در واقع در طول سالیان گذشته، رژیم صهیونیستی نه تنها به تعهدات خود در برابر دولت‌های عربی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین عمل نکرده است بلکه بر سرکوب فلسطینیان افزوده و نشان داده که صلح واقعی با چنین رژیم نژادپرستی، امکان‌پذیر نیست.


عملیات نامنظم فتح 2 در منطقه دوکان در شمال شرقی عراق توسط سپاه پاسداران (1365 ش)
عملیات نامنظم فتح 2 در تاریخ هشتم آبان ماه سال 1365 و با هدف انهدام تاسیسات دشمن در منطقه عملیاتی دوکان در شمال شرقی عراق بوقوع پیوست .در این حمله که با کمک نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه رمضان و با همکاری معارضین عراقی انجام شد تاسیسات برق 350 مگاواتی سد دوکان منهدم گردید .

در حالی که عراق بار دیگر جنگ شهرها را آغاز می کند و شهرهای باختران ،اسلام آباد و ... را هدف حمله هوایی قرارمی دهد ایران اسلامی هم بناچار عملیات مقابله به مثل را با گلوله باران 48 ساعته بصره و درهم کوبیدن دیگر شهرهای عراق از جمله العماره و کوت پاسخ می دهد .در چنین اوضاعی ،رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان ، عملیات فتح 2 را به انجام رسانیدند و با انهدام تاسیسات 350 مگاواتی سد دوکان موفق شدند آن را از شبکه سراسری برق عراق خارج سازند که با انهدام این هدف ،پاسخی مناسب به آتش افروزیهای رژیم بغداد داده شد .


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.