رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه باید شرایط بد بازار به فال نیک گرفته شود، گفت: وضعیت ناگوار بازار موجب شد بخش خصوصی و معدن کاران امتیاز معدن را از دست داده و در بخش کنسانتره سرمایه گذاری کنند.

مهرداد اکبریان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تولید سنگ آهن نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه شده است، اظهار داشت: در بخش صادرات نیز اگر تولید معادن بزرگ خود همچون معدن گل گهر و چادرملو را در نظر بگیریم در 6 ماهه نخست با کاهش حدود 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده ایم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن افزود: از این رو تقریبا نزدیک به 20 تا 25 درصد در حوزه تولید نیز کاهش داشته ایم.

وی با بیان اینکه شرایط جهانی همچون افت قیمت فولاد و سنگ آهن در این امر موثر بوده است، گفت: معادنی که از بنادر خروجی کشور همچون بندر عباس و امام خمینی دور بوده اند و یا از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده از توجیه اقتصادی ساقط شده اند از این رو یا متوقف شده و یا با شرایط ضعیف تری آنهم تنها برای حفظ بازار داخل فعالیت می کنند.

اکبریان با تاکید بر اینکه خریداران سنگ آهن ایران به قیمت های پایین تری راغب هستند به مباحث چالشی دولت و معادن اشاره کرده و گفت: از حدود سه سال پیش دولت علاقه داشته در بحث مدیریت، گسترش تولید و صادرات و نحوه مصرف داخلی کنترل داشته باشد از این رو مواردی همچون افزایش حقوق دولتی، محدودیت واگذاری پهنه ها، تعیین شرایط خاص برای آمادگی سرمایه گذاری در پهنه های معدنی و تعیین عوارض را در دستورکار خود قرار داد.

وی تصریح کرد: همزمان با اوج این چالشهای فی مابین دولت و بخش خصوصی شاهد افت قیمت قیمت جهانی و شرایط ناگوار بازار بودیم که تمام این عوامل باعث شد معدن داری در کشور به خوبی پیش نرود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن افزود: ما خواستار این بودیم که دولت بجای مطرح کردن این مسائل به حمایت از بخش خصوصی بپردازد که خوشبختانه طی آخرین اخبار دولت کنونی استارت این کار را زده و با مسکوت گذاشتن عوارض سنگ آهن و لغو مصوبه عوارض کنسانتره در این راه قدم برداشته است.

شرایط بد بازار سرمایه گذاران را متوجه کنسانتره سازی کرد

وی با بیان اینکه شرایط بد بازار به فال نیک گرفته شد، گفت: وضعیت ناگوار بازار موجب شد بخش خصوصی و معدن کاران امتیاز معدن را از دست داده و در بخش کنسانتره سرمایه گذاری کنند.

وی  ادامه داد: هم اکنون واحدهای زیادی هم از بخش خصوصی و هم بخش دولتی و نیمه دولتی با پیشرفت های 20 تا 80درصدی وبعضا تکمیلی در حال تولید کنسانتره هستند.

به گفته اکبریان در صورت تداوم این رویه ظرف 1.5 تا 2 سال آینده وضعیت تولید کنسانتره کشور به حد "بسیار خوب" و " مطلوب" می رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار