پوتین: غرب از ورود تروریست‌ها به روسیه و کشورهای آسیای میانه حمایت می‎کند/ آمريکا جهان را به محلی خطرناک تبديل کرده است

رئیس جمهوری روسیه در سخنانی تصریح کرد غرب از ورود تروریست‌ها به روسیه و کشورهای آسیای میانه حمایت می‎کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه روسیاالیوم: "ولادیمر پوتین" روز جمعه در سخنانی در نشست "والدای" تصریح کرد: غرب از ورود تروریست‌ها به روسیه و کشورهای آسیای میانه حمایت می‎کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دخالت‎های غرب در لیبی این کشور را به سمت پرتگاه سوق داده است، افزود: شرکای غرب با آن چیزی که نتیجه سیاست‎هایشان است، در حال مبارزه هستند.
پوتین گفت اینکه روسیه به دنبال بازگردان مجدد "امپراتوری" خود باشد درست نیست و مسکو استقلال همسایگان خود را تضعیف نمی کند.
 ولادیمیر پوتین غرب را مسئول مناقشه اوکراین معرفی کرد و گفت روسیه به دنبال بازگردان مجدد امپراتوری خود نیست و هیچگاه به دنبال تضعیف استقلال کشورهای همسایه خود نبوده است. 

وی گفت خطر شکل گیری مناقشاتی که قدرت های بزرگ در آن حضور دارند در کنار تهدید مربوط به نقض معاهدات مربوط به کنترل تسلیحات افزایش یافته است. 

وی گفتگو درباره شرایط مورد قبول بین المللی را برای کاربرد زور خواستار شد و از آنچه که مداخله دلبخواهی خارجی در امور داخلی کشورهای دیگر نامید انتقاد کرد.

رئیس جمهور روسیه، با انتقاد شدید از سیاست های غرب، از جمله آمریکا، در حمایت از تروریست ها و نادیده گرفتن قوانین بین المللی، تاکید کرد: در سوریه، غرب از تروریست ها و مزدوران اتباع دیگر کشورها حمایت کرد.

وی گفت در اینجا لازم است با صراحت و صادقانه سخن بگوییم. باید بدانیم که در واقعیت های مربوط به جهان چه روی می دهد و چرا امید خود را درباره تحولات جهانی از دست داده ایم و چرا اکنون خطرها همه را تهدید می کند؟

وی اضافه کرد: جهان در حال تغییر و تحول است. مراکز و موسسه های مالی، فرهنگی و اجتماعی در جهان دچار بحران شده اند.کشورهای موسوم به پیروز شدگان جنگ سرد تصمیم گرفتند که نظام جهانی را بر اساس منافع تنگ نظرانه خود تغییر دهند. نظام جهانی در گذشته مبتنی بر قدرت کشورها نبود بلکه مبتنی بر اعتماد بین کشورها بود، اما از آنجا که مانعی برای منافع آمریکا بود، اعلام شد که این نظام سازنده نیست.

پوتین ادامه داد: ما شاهد هستیم که قوانین بین المللی نادیده گرفته می شود و عدالت قربانی پراگماتیسم سیاسی می شود. تدابیر قانونی به ارزیابی هایی تبدیل شده است که مبتنی بر واقعیت نیست. در سایه، تسلط یک کشور و متحدانش بر اوضاع، به جای بحث و جستجو برای یافتن راه حل ها، برای گزینه هایی تلاش می شود که در جهت خدمت به منافع تنگ نظرانه برخی کشورها تلاش می شود. اکنون اصطلاح "حاکمیت ملی" برای بیشتر کشورها به اصطلاح غیرواقعی تبدیل شده است و به  "دنباله روی" از سلطه طلبان جدید تبدیل شده است. واشنگتن در برخورد با ثروت های طبیعی رویکرد بدی در پیش گرفته است. ما اکنون شاهد هستیم که برخی کشورها برای توجیه اشتباه های خود و بی توجهی‌شان به قوانین بین المللی را با هدف از بین بردن نهادهای مختلف در جهان توجیه می کنند. ما می بینیم که قدرت های سلطه طلب اقدامات تحریک آمیز در پیش گرفته اند و میلیاردها دلار برای جاسوسی از دیگران و حتی متحدانش هزینه می کنند.

پوتین در ادامه گفت: دخالت آمریکا در همه امور اقتصادی و سیاسی جهان مانع از دمکراسی و پیروزی برای ما خواهد شد و این به هیچ وجه رویکرد درستی نیست. تحمیل خواسته های یک جانبه به جای تلاش برای حل درگیری ها سبب تشدید درگیری ها می شود و نتایج عکسی خواهد داشت. اکنون ما شاهد هستیم که به جای حمایت از دمکراسی، خواسته های یکجانبه و حمایت از طایفه گری ها و نازیسم جدید در جهت تحقق اهداف تنگ نظرانه  تحمیل می شود.

وی همچنین تاکید کرد: من از شرکای خود که اشتباه های خود را تکرار می کنند تعجب می کنم. آنها در گذشته از گروه های تندروی تروریستی برای مبارزه با سربازان شوروی در خاک افغانستان حمایت مالی می کردند که در نتیجه آن طالبان و القاعده شکل گرفت. غرب از این گروه های تندرو مسلح علیه روسیه و کشورهای آسیای میانه حمایت می کرد، اما پس از اقدامات تروریستی وحشتناک در آمریکا به تهدید جهانی تروریسم پی برد.

رئیس جمهور روسیه افزود: پس از حملات یازده سپتامبر سال 2001 ما از مردم آمریکا حمایت و بر ضرورت مبارزه با تروریسم جهانی تاکید کردیم. امکان ندارد با چنین تهدیدهایی تسامح و تساهل کرد. ما شاهد دخالت آمریکا در عراق و لیبی بودیم  که سبب ویرانی در این دو کشور شد به گونه ای که دو کشور در آستانه نابودی قرار گرفته اند، اما در مصر چهره های سیاسی آن مانع از فروپاشی  این کشور شدند.

پوتین درباره سوریه نیز گفت: در سوریه، غرب از تروریست ها و مزدوران اتباع دیگر کشورها حمایت کرد. این سوال را باید مطرح کنیم که تروریست ها و عناصر مسلح کارشناسان نظامی، حمایت های مالی و تسلیحاتی خود را از کجا تامین کردند؟ چگونه این گروه های تروریستی به گروه های نظامی سازمان یافته تبدیل شده اند؟

وی گفت: درباره درآمدهای مالی تروریست ها باید بگویم که پس از ورود نیروهای غرب به افغانستان کاشت و انتشار مواد مخدر در افغانستان چند برابر افزایش یافت. علاوه بر این، آنها از فروش نفت نیز برای خود درآمد دارند. تروریست ها اکنون به برخی مناطق استخراج نفت تسلط دارند و نفت استخراج و به فروش می رسانند. برخی از کشورها این نفت را خریداری می کنند و فکر نمی کنند که با این اقدام از تروریست ها حمایت مالی می کنند، تروریست هایی که ممکن است در آینده وارد همان کشورها  و سبب کشتار در آنجا شوند.

پوتین گفت: پس از سرنگونی "صدام حسین" ، ارتش ونهادهای دولتی نابود عراق شد. 

همان زمان باید درباره برخورد با اوضاع با احتیاط عمل می شد. بسیاری از مردم از آن زمان آواره خیابان ها شدند و اکنون نیز دچار قتل و کشتار می شوند. تروریست ها به لحاظ نظامی خوب عمل می کنند. روسیه بارها و بارها درباره دخالت نظامی یکجانبه در امور مربوط به حاکمیت کشورها و همکاری با تندروها و افراطی ها هشدار داده است. حمایت از  معارضان علیه دولت سوریه در واقع حمایت از سازمان های تروریستی بود. 

شرکای ما همیشه با مسائلی مبارزه می کنند که در نتیجه سیاست های خود آنها ایجاد شده است و سبب افزایش خطرها و تهدیدها می شوند و بهای آن را هرچه بیشتر می دهند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تقویت نظام تک قطبی سبب امنیت و ثبات نمی شود بلکه نتیجه چنین نظام ناقصی در مبارزه با بحران های جهان مانند تروریسم و انتشار مواد مخدر و نازیسم جدید مشخص شده است. نظام تک قطبی سبب شکل گیری دیکتاتوری چه علیه کشورها و چه علیه ملت ها می شود. اکنون برای ایجاد نظام چند قطبی در برابر تک روی آمریکا تلاش می شود. شاید اکنون گفته شود که آمریکا به قطب شرارت تبدیل شده است، همان طور که در گذشته شوروی به آن معروف بود.


رئیس جمهور روسیه روز جمعه دولت غربگرای اوکراین را متهم کرد که به جای استفاده از روش گفتگو برای پایان دادن به مناقشه شرق این کشور از شیوه کاربرد زور استفاده می کند. 

وی  گفت:"ما  تمایلی در شرکای خود در کیف برای حل مسئله رابطه با جنوب شرق این کشور از طریق روند سیاسی و گفتگو نمی بینیم."

وی افزود:"ما همیشه شکل های مختلف یک چیز مشابه را شاهد هستیم و آن سرکوب با کاربرد زور است."
رئیس جمهور روسیه گفت آمریکا تهدیدی برای روسیه نیست. 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت بعد از سرنگون شدن دولت "ویکتور یانوکوویچ "رئیس جمهور سابق اوکراین در پی تظاهرات خیابانی مردم اوکراین، روسیه به وی کمک کرد خاک اوکراین را ترک کند و به روسیه بیاید.

پوتین افزود:"من صریحا این مسئله را می گویم که وی درخواست کرد به روسیه بیاید که ما هم این کار را کردیم."

پوتین گفت آمریکا با تحمیل" دیکته های یکجانبه "خود در عرصه دیپلماسی بین المللی، جهان را به محلی خطرناک تر تبدیل کرده است. 

وی ادامه داد گفت آمریکا تلاش می کند "کل جهان" را بر اساس منافع خود "مجددا شکل دهد". وی با اشاره به افزایش خطر مناقشات بین المللی گفت:"ما شروع کننده این امر نبودیم."

وی با رد تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو به عنوان یک اشتباه گفت:"روسیه سر تسلیم فرود نخواهد آورد و دلخور نخواهد شد و از کسی نیز چیزی نخواهد خواست زیرا که روسیه یک کشور خودکفاست."

پوتین با اشاره به تهدید ناشی از نقض فزاینده معاهدات مربوط به کنترل تسلیحاتی، برگزاری گفتگوهایی را برای توافق درباره شرایط مورد پذیرش بین المللی جهت کاربرد زور خواستار شد.
رئیس جمهور روسیه روز جمعه هشدار داد باید نظام روشنی از تعهد متقابل در جهان شکل گیرد و وگرنه نشانه های هرج و مرج بیش از پیش در جهان نمود خود را نشان خواهد داد. 

وی افزود :"اگر ما نظام روشنی از تعهدات و توافقنامه های دو جانبه نداشته باشیم، اگر سازوکاری برای حل و فصل بحران های بین المللی شکل ندهیم نشانه های هرج و مرج بیش از پیش در جهان نمود پیدا خواهد کرد. 

ولادیمیر پوتین روز جمعه در سخنانی در سوچی اعلام کرد نظام کنونی حاکم بر روابط بین الملل نیازمند بازنگری است اما آمریکا که خود را پیروز جنگ سرد می دانند حاضر به انجام این کار نیست. 

پوتین امروز در نشست عمومی پایانی باشگاه مذاکرات بین المللی والدای در سوچی گفت:"شرایط کنونی جهان به گونه ای است که بازسازی منطقه ای و بازنگری در روابط بین المللی به گونه ای که با شرایط روز جهان همخوانی داشته باشد ایجاب می کند اما آمریکایی ها که خود را پیروز جنگ سرد می دانند حاضر به انجام این کار نیستند. آمریکایی ها انجام این کار را لازم نمی دانندو این خود نشان از خودخواهی آنها دارد. "

پوتین در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره افزود اقداماتی که در آن زمان انجام گرفت به جای آنکه ثبات را در جهان را تضمین کند توازون قوا در عرصه بین المللی را بیش از پیش به خطر انداخت. باشگاه مذاکرات بین المللی والدای که در سپتامبر سال 2004 تشکیل شد هر سال نشست خود را برگزار می کند و هر سال تحلیلگران وکارشناسانی از سراسر جهان در آن شرکت می کنند. در این نشست و مذاکرات آن معمولا مباحثی مطرح می شود که در آن شرکت کنندگان می توانند بهتر مواضع روسیه را در مواجهه با این گونه مسائل درک کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت غرب روسیه را هدف تحریم های خود قرار داد تا این کشور را منزوی کند و به توسعه آن ضربه بزند اما جهان در مقایسه با دوران جنگ سرد تغییر کرده است و اهدافی اینگونه دیگر نمی تواند محقق شود.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از سوچی ، پوتین در نشستی در شهر سوچی روسیه افزود :" البته تحریم ها ما را آشفته کرده است. هدف از این تحریم ها لطمه وارد کردن به توسعه ما و همچنین منزوی کردن ما در سیاست ، اقتصاد و فرهنگ بود تا ما دچار عقب ماندگی شویم. اما همانگونه که قبلا نیز گفتم و می خواهم بار دیگر تاکید کنم ، جهان شاهد تغییراتی اساسی بوده است و به همین علت این تحریم ها نتوانسته است به هدف خود دست یابد."

وی تاکید کرد مسکو قصد ندارد علیه کشورهایی که مجبور بوده اند به تحریم های غرب علیه روسیه ملحق شوند موضع تهاجمی بگیرد و خود را از جهان جدا کند. روسیه همچنان آماده گفتگو است.

پوتین گفت :" ما قصد نداریم از جهان فاصله بگیریم و خود کفایی را انتخاب کنیم. ما همیشه آماده گفتگو درباره عادی سازی روابط اقتصادی هستیم."

وی در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه روسیه در حال پشت کردن به اروپا و روی آوردن به قراردادهای پر منفعت تر در آسیا است افزود روسیه روابط تجاری با غرب را حفظ خواهد کرد.
پوتین افزود روسیه علاقمند به تقویت همکاری با اقتصادهای آسیا اقیانوس آرام است اما چنین چیزی به بهای بازارهای اروپایی اتفاق نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد تحریم ها علیه روسیه اشتباهی بود که به همه لطمه وارد خواهد کرد.

باشگاه مذاکرات بین المللی والدای که در سپتامبرسال 2004 تشکیل شد هر سال برگزار می شود و هر سال تحلیلگران وکارشناسانی از سراسر جهان در آن شرکت می کنند. در این نشست و مذاکرات آن معمولا مباحثی مطرح می شود که در آن شرکت کنندگان می توانند بهتر مواضع روسیه را در مواجهه با این گونه مسائل درک کنند.


انتهای پیام//
برچسب ها: پوتین ، روسیه ، تروریست ، داعش ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار