رضوی اعلام کرد:

هموطنان برای زیارت عتبات از طریق شرکت های قانونی اقدام کنند

مدیرعامل شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران (شمسا) به هموطنان توصیه کرد، نظر به شرایط امنیتی عراق، جهت زیارت عتبات عالیات فقط از طریق مراکز قانونی و دارای مجوز اقدام کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیدابوالحسن رضوی ، مدیرعامل شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران به سابقه تاسیس شرکت "شمسا" پرداخت و گفت: اعزام زائر به عتبات در دهه اول و دوم انقلاب متوقف شده بود، اما پس از این زمان، تصمیم بر آن شد که شرکت "نسیم صبح" در همکاری با یک شرکت عراقی، اعزام و ارائه خدمات به زائران را به عتبات برعهده گیرد.

وی ادامه داد: پس از فروپاشی حکومت بعثی عراق و سرنگونی صدام، ابتدا رویکرد این بود که شرکت های دارای مجوز، اعزام زوار را انجام دهند، اما به خاطر مشکلات پیش آمده، در سال 1384 تصمیم گرفته شد که به منظور تامین امنیت و نیز ارائه خدمت بهتر به زائران یک شرکت مرکزی به نمایندگی و نظارت سازمان حج و زیارت متشکل از 1400 شرکت مجوزدار و قانونی تحت پوشش شرکت مرکزی سراسری به عنوان شمسا شکل بگیرد.

رضوی افزود: اعزام زائران به عتبات تابع تقاضا است و شمسا قصد دارد به هر تعداد تقاضا رسیدگی کند و از زمان تاسیس شرکت - حدود 9 سال پیش - تاکنون 10 میلیون زائر تحت پوشش شرکت شمسا به عتبات اعزام شده اند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده طی سال های اخیر، این شرکت بیش از یک میلیون نفر را ساماندهی و در قالب گروه های 40 نفر اعزام کرده است.

وی افزود: متاسفانه اعزام زائر به اماکن مقدس در سوریه را از زمان آغاز بحران جاری متوقف کرده ایم و همچنین از سال گذشته و با تحرکات گروه های تروریستی هیچ زائری را به سامرا و کاظمین اعزام نکرده ایم و طی این مدت کربلا و نجف اصلی ترین مقصد زائران ایرانی بوده است.

 تاسوعا، عاشورا و اربعین بیشترین استقبال زوار

رضوی سپس از تاسوعا ، عاشورا و اربعین به عنوان ایامی نام برد که بیشترین تقاضا و استقبال زائران برای اعزام به عتبات وجود دارد.

نامبرده افزود: ایامی مانند عید غدیرخم، نیمه شعبان و روز عرفه نیز همواره با استقبال زوار همراه بوده است.

رضوی ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی امنیتی عراق، شرکت شمسا اقداماتی را ترتیب داده و با وزارت کشور عراق و مقامات امنیتی این کشور جهت حفظ امنیت زائران قراردادهای را منعقد کرده تا مردم با آرامش به عتبات سفر کنند.

مدیرعامل شمسا، به زائران توصیه کرد نظر به چنین اقداماتی، از مسافرت به صورت انفرادی و با شرکت های بدون مجوز خودداری کرده و برای رفتن به عتبات به شرکت های که زیر نظر سازمان حج و زیارت هستند، مراجعه کنند.

وی افزود: بیشترین مشکلات و حوادث برای افرادی اتفاق می افتد که انفرادی و غیرقانونی به عتبات می روند و از زمان حضور داعش در عراق تاکنون، برای زواری که تحت پوشش شرکت شمسا به عتبات اعزام شده اند، اتفاقی رخ نداده است.

رضوی گفت: اکنون اعزام هوایی زوار از طریق فرودگاه نجف صورت می گیرد و زائران از طریق زمینی از مسیر چزابه، مهران و شلمچه به عتبات مشرف می شوند.

وی سپس به اقدامات شرکت شمسا طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: تمام زوار که از طریق شرکت های شمسا به عتبات اعزام می شوند، از 48 ساعت قبل از حرکت و یک هفته بعد از سفر تحت بیمه قرار دارند.

رضوی افزود: همچنین بر اساس قراردادی که شرکت شمسا با هلال احمر جمهوری اسلامی منعقد کرده طی حضور زوار در عتبات عالیات در عراق به آنها خدمات پزشکی ارائه می شود.

 اجرای اعزام سفرهای کوتاه مدت به عتبات

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات شرکت شمسا که از ابتدای سال جاری اجرای آن آغاز شد، ارائه خدمات متنوع در قالب بسته های اعزام زائر بود، بدین ترتیب که برخی زوار در صورت تمایل می توانند در قالب اعزام های سه روز و چهار روزه به کربلا و نجف مشرف شوند.

رضوی همچنین افزود: برنامه های خاصی نیز برای اعزام دانشجویان، دانش آموزان و اعضای تکایات و هیات های عزاداری برای اعزام به عتبات در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شمسا به فعالیت ستادهای مستقر در عراق این شرکت اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی وضعیت زائران ایرانی، ستادهای عملیات در کربلا و نجف و کاظمین مستقر شده اند و به صورت شبانه روز به زائران خدمت رسانی می کنند.

رضوی به خدمات هتلینگ و سرویس در نجف و کربلا اشاره کرد و گفت: میهمان پذیرهای عراقی، کیفیت چندانی ندارند از این رو، بهترین هتل ها برای اقامت زائران در نجف و کربلا در نظر گرفته شده و آشپزهای متخصص برای زوار به پخت غذا می پردازند و 70 درصد اقلام مصرفی هم از طریق ایران تهیه می شود.

وی افزود: کاروان های شرکت شمسا در قالب تیم های 40 نفر به عتبات اعزام می شوند و علاوه بر مدیر کاروان، یک مداح و یا روحانی گروه را همراهی می کند.

رضوی ادامه داد: ارائه خدمت در عراق تابع شرایط این کشور است و امیدواریم با بهبود شرایط عراق، فرصت خدمت رسانی مطلوب و بهتر و در شان زوار ایرانی فراهم شود.

 شمسا شرکتی انتفاعی نیست

وی افزود: برخلاف تصور عده ای، شرکت شمسا یک شرکت انحصاری و انتفاعی نیست و فقط حق الزحمه ای طبق قرار داد با سازمان و حج و زیارت برای مدیریت و عملیات اعزام زوار دریافت می کند و اجازه انتفاع و کسب درآمدی از این قراردادها ندارد.

مدیرعامل شمسا افزود: هرگونه قیمت گذاری، تحت نظر سازمان حج و زیارت صورت گرفته و به حساب این سازمان واریز می شود و با توجه به قرارداد، هزینه عملیات اعزام زوار در اختیار شرکت شمسا قرار می گیرد.
 
 
 برنامه ریزی برای ساماندهی زوار عراقی در ایران

رضوی سپس به اقدامات پیش روی شرکت شمسا اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای همکاری با سازمان و حج وزیارت جهت ساماندهی زائران عراقی در داخل کشور در حال برنامه ریزی است و بزودی آغاز می شود.

 شنیدن پیام مردم

وی همچنین به استمرار ارتباط شرکت شمسا با مخاطبان تاکید کرد و گفت: به منظور بهبود خدمات، روابط عمومی شمسا همواره آماده شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم است، زیرا مردم بهترین قاضی هستند و می توانیم طبق نظر آنان به ارزیابی خود بپردازیم.

رضوی خاطرنشان کرد : مردم می توانند از طریق سامانه 300006130 که به تازگی راه اندازی شده، هرگونه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود به شرکت انتقال دهند.

 
انتهای پیام /

برچسب ها: زیارت ، عتبات ، شمسا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار