یزد؛

برقراری ارتباط با اثر تاریخی از طریق صوت و تصویرهای انتزاعی - انعکاسی

شناخت و شناساندن ابعاد مختلف آثار تمدن بشری خصوصا ابنیه تاریخی راههای مختلفی دارد که تجربه هریک از روشها، ما را در درک ویژگیهای کمتر شناسایی شده کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛ به همت علیرضا امیرحاجی هموطن دانش آموخته رشته آهنگسازی از  کشور فرانسه و با مساعدت اداره کل و پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد پروژه"حلقه های هارمونیک و تجربه شنیداری با چیدمان خشت و آینه" اجرایی و مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت.

مدیر پایگاه پژوهشی شهرستان میبد در این رابطه گفت: در پروژه تصویری طرح سعی شد براساس دیدگاه طراح با چیدمان خاص خشت به عنوان مهمترین نماد مصالح کاربردی معماری سنتی (عنصر کلیدی) و آینه که نماد نور، شفافیت، آب و آسمان است بستر کار آماده شود. لذا در نتیجه انعکاس صوت در بخشهای مختلف یخچال در آینه ها، که نتیجه کنتراست و تضاد حاصل از کاربرد خشت تیره فام و آینه شفاف بود لایه هایی از مفاهیم جدید بنا و مفاهیمی که آرمان و هدف دیرینه بشر در ایجاد ارتباط بین زمین و آسمان بوده را نمایان نمود(همچنا نکه ساخت حوض در مجاورت ابنیه تاریخی و حکومتی، تداعی کننده این آرزوی دیرینه بوده است).

ساشا ریاحی افزود: علاوه بر این ایجاد صداهای انتزاعی با ابزار ساده (ساز ضربی مثلث فلزی) در محیط داخلی یخچال که دارای کاربری مشخص بوده اما ساختار بیضوی درونی آن خود به خود اتاق صدایی بی نظیر است و نظریاتی مثل شکل طراحی سالن های اجرا را اثبات می نماید، خود بیانگر روشن بینی طراحان سنتی ایران زمین و تکمیل ابعاد طراحی ایشان در گذر زمان می باشد.

انتهاي پيام/ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.