تلخکامی واشنگتن از استراتژی روسیه در اوکراین و سوریه

با آغاز جنگ سرد میان واشنگتن و مسکو از دریچه ی سوریه و اوکراین، آمریکا برای توقف روند روبه رشد روسیه و جلوگیری از قدرت گرفتن این کشور توسط پوتین، که در نهایت به تشکیل جهانی چند قطبی منجر می شود، به سلاح تحریم علیه این کشور روی آورده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "النهار"؛ در اجلاس اخیر "ناتو" در "ولز" انگلیس، رئیس جمهور آمریکا گفت، روسیه، بهای سیاست خود در اکراین را پرداخت خواهد کرد؛ این عبارت در واقع تعبیر دقیقی از تلخکامی کاخ سفید از استراتژی روسیه، نه فقط در اوکراین، بلکه از آغاز بحران در سوریه، و حمایت موسکو از دمشق و نیز، سه بار استفاده از حق وتو در شورای امنیت برای جلوگیری از صدور قطعنامه هایی که دخالت نظامی بیگانه در سوریه را قانونی می ساخت، بوده است.

با آغاز جنگ سرد میان واشنگتن و مسکو از دریچه سوریه و اوکراین، آمریکا برای توقف روند روبه رشد روسیه و جلوگیری از قدرت گرفتن این کشور توسط پوتین، که در نهایت به تشکیل جهانی چند قطبی منجر می‌شود و مانعی بر سر راه نظام تک قطبی آمریکا قرار می دهد، آمریکا، به سلاح تحریم علیه این کشور روی آورده است.

تحریم، تنها سلاحی نیست که واشنگتن برای حفظ جایگاه بین المللی و نظام جهانی خود استفاده می کند؛ بلکه این کشور، سعی دارد بر اصولی که پوتین در بازسازی قدرت روسیه بر آن تکیه دارد، ضربه بزند؛ براین اساس، می توان کاهش پی درپی قیمت نفت طی سه ماه گذشته در سطحی که عملا دستاوردهای پوتین در این زمینه را تهدید می‌کند تفسیر کرد.

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی پیشرفت جدید روسیه را با افزایش قیمت نفت مرتبط می دانند و می گویند، افزایش قیمت نفت، امکان خصومت پوتین با سیاست آمریکا در سراسر جهان را فراهم کرده است.

کاهش قیمت نفت، تنها به دنبال تضعیف روسیه نیست، بلکه آن، ایران، بویژه آن هم در اوج مذاکرات برنامه ی هسته ای را هم هدف قرار می دهد.

ولی تحریم و نوسان در قیمت نفت، تاکنون باعث تشنج در روابط بین المللی شده و به هیچ وجه به اهداف خود دست نیافته است.اکنون، روسیه گام بزرگی در بازیابی جایگاه بین المللی خود برداشته است و به نظر نمی رسد که با این حرف ها، تسلیم سلطه گری‌های آمریکا شود؛ همچنین، چین نیز به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان ظهور کرده و این گامی بلند در راه ایجاد توازن بین المللی که آمریکا به انحصار خود درآورده، به شمار می‌رود.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار