یک روزنامه آمریکایی فاش کرد، سازمان های اطلاعاتی آمریکا در دوران جنگ سرد از هزار نازی را برای جاسوسی استقاده می‌کرده‌آند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد، سازمان های اطلاعاتی آمریکا هزار نازی را در دوران جنگ سرد برای جاسوسی به کار گرفته بودند. 

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، سازمان سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی آمریکا در دهه های بعد از جنگ جهانی دوم دست کم هزار نازی را به عنوان جاسوس و خبرچین استخدام کردند و تا اواخر دهه نود دولت روابطش را با این افراد که برخی از آنها هنوز در آمریکا زنده هستند، پنهان می کرد و به تازگی پرده از این مساله برداشته شده است. 

اطلاعات از طبقه بندی خارج شده حاکی از این است که در دوران اوج جنگ سرد در دهه 1950، مقامات اطلاعاتی و انتظامی نظیر "جِی. ادگار هوور" در اف بی آی و "آلن دالز" در سازمان سیا نازی ها را در همه رده های محرمانه اطلاعاتی ضد شوروی سابق به کار گرفته بودند. آنها بر این اعتقاد بودند که ارزش اطلاعاتی نازی های سابق که در خدمت رایش سوم بودند برای به کار گرفتن آن علیه روسیه بسیار مهم است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، سازمان سیا در دهه پنجاه یک افسر اس اس را به عنوان جاسوس استخدام کرد، در حالی که بعدها به این نتیجه رسید که احتمالا این فرد به عنوان جنایتکار جنگی، گناهکار شناخته می شود.

این روزنامه در ادامه می افزاید: شواهد مبنی بر ارتباط دولت آمریکا با جاسوس های نازی ابتدا در دهه 1970 علنی شد. اما هزاران سند از پرونده های طبقه بندی شده،‌قانون درخواست آزادی اطلاعات و دیگر نهادها به همراه مصاحبه هایی با تعدادی از مقامات دولتی فعلی و سابق نشان می دهد که به کارگیری نازی ها توسط دولت بسیار بیشتر از مواردی است که سابق بر این از آن اطلاع داشتیم و این مقامات در صدد بودند که این روابط را دست کم نیم قرن بعد از جنگ نیز پنهان نگاه دارند.

در دهه 1980، مقامات اف بی آی حتی به وزرات دادگستری آمریکا در پرونده شکار نازی ها نگفتند که 16 نازی در آمریکا حضور دارند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار