پرده برداری از راز مرگ فراعنه با تصویربرداری پزشکی فراعنه

شواهد به دست آمده از نتایج تصویربرداری های پزشکی از یکی از مهمترین فراعنه مصر باستان نشان می دهد وی نه به دلیل تشخیص و درمان نادرست بلکه صرفا به علت کهولت سن مرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، از مدتها پیش اینگونه تصور می شد که "توتن خامون" از فراعنه اصلی و سرشناس مصر باستان به علت تشخیص نادرست اطبای آن دوران دچار مرگ مرموزی شده است حال آنکه تصویربرداری های توموگرافی چیز دیگری را نشان می دهد.  
 
بر اساس این مشاهدات برخی فراعنه مصر که در حد فاصل سالهای 1492 تا 1153 پیش از میلاد حکمرانی می کرده اند دچار اختلالات تورمی دردآوری موسوم به " ورم مهره های ستون فقرات" بوده اند که صرفا به علت کهولت سن روی داده و ستون فقرات آنها را تحت تأثیر قرار می داده است.  
 
سحر سلیم از محققان مصری که این بررسی ها را انجام داده می گوید: درحال حاضر این موضوع را بررسی می کنیم که آیا این بیماری مربوط به دوران کهن بوده است؟  
 
مشاهدات به دست آمده از نحوه درمان فراعنه در مصر باستان نشان می دهد آنها در سالهای پایانی در درد و رنج ناشی از افت سلامتی زندگی نمی کرده اند با این حال اختلالات آنها نوعی بیماری بی نشانه تصور می شده است.  
 
محققان مصری در این بررسی 13 مومیایی فراعنه را تحت اسکن های پزشکی قرار داده و متوجه شدند از آنجا که این افراد در طول عمر خود فعالیتهای بدنی قابل توجهی داشته و با شرکت در جنگهای مختلف، وضعیت سلامتی خوبی داشته اند احتمال ابتلای آنها به اختلالاتی که تا پیش از این تصور می شده بسیار ضعیف بوده و آنها صرفا به دلیل کهولت سن از دنیا می رفته اند.
انتهای پیام/ض

منبع :مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار