دیپلمات غربی:

احتمال توافق درباره برنامه هسته ای ایران تا 24 نوامبر بسیار کم است/ فاصله بین مواضع طرفین زیاد است

یک دیپلمات غربی نزدیک به پرونده مذاکرات هسته ای میان تهران و قدرت های بزرگ اعلام کرد بخت رسیدن به توافق درباره برنامه هسته ای ایران تا ضرب الاجل 24 نوامبر "بسیار کم" است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیپلمات غربی گفت: برای رسیدن به توافق قطعی چهار و نیم هفته وقت مانده است. امیدواریم به توافق برسیم اما بخت رسیدن به توافق بسیار کم است. 

وی با تکرار این ادعا که "توپ در زمین ایران است" مدعی شد که ایران باید اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان به امید رسیدن به توافقی تاریخی تا 24 نوامبر که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند، قرار است  به مذاکرات خود در هفته های آینده در وین شدت بخشند. در عوض تحریم ها علیه ایران، لغو خواهد شد.

دو طرف در آغاز برای رسیدن به توافق تا بیستم ژوئیه وقت تعیین کرده بودند که بعدا این مدت را تا 24 نوامبر تمدید کردند.

این دیپلمات همچنین گفت: دو طرف اراده و خواست رسیدن به توافق را دارند اما این امر دشوار خواهد بود زیرا فاصله بین مواضع آنها زیاد است.

دیپلمات غربی افزود 1+5 از ایران می خواهد در مقابل لغو همه تحریم ها، ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را به طور بسیار قابل توجهی کاهش دهد و راکتور آب سنگین اراک را در نزدیکی تهران، برچیند.

این دیپلمات همچنین اذعان کرد مذاکرات پیش از این به پیشرفت های محدودی منتهی شده است اما کافی نیست.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی درباره احتمال تمدید مجدد مذاکرات گفت شرایط لازم برای تمدید مجدد مذاکرات در حال حاضر فراهم نیست. اما در صورتی که 23 نوامبر مذاکرات به جایی نرسد، درباره تمدید مذاکرات بحث خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار