طنين "ياحسين"، چشمان اشكبار، پارچه هاي عزاداري، پرچم هاي سياه و طبل‌ها و سنج‌ها در سيستان و بلوچستان به خصوص شهر زاهدان و سيستان نشان از عشق و ارادت مردم اين ديار به شهدا كربلاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، در زاهدان با توجه به وجود اقوام مختلف حسینیه های مختلفی نیز فعال است که با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آنان نوع نذورات آنها متفاوت است.

با نزديك شدن به شبها و روزهاي تاسوعا و عاشورا بر شور و هيجان هياتها و دسته هاي سينه زني و زنجيرزني افزوده مي شود.

آيينهاي سوگواري در سيستان و بلوچستان كه از روز نخست محرم آغاز شده تا پايان روز عاشورا با مراسم ويژه شام غريبان ادامه دارد.

در مناطق مختلف سيستان و بلوچستان بويژه شهرهاي زاهدان، زابل، زهك و ميانكنگي كه بيشترين ساكنان آن را شيعيان تشكيل مي‌دهند، تكيه ها و حسينه هاي متعددي در محله هاي مختلف پذيراي عزاداران حسيني است.

در شهرهاي جنوبي استان نيز علاوه بر شيعيان، بسياري از برادران و خواهران اهل تسنن نيز با حفظ حرمت ماه محرم و ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان حسين بن علي (ع) در آيينهاي ويژه شركت مي كنند.

در دل بلوچستان منطقه شیعه نشین دلگان مردم با لباسهای بلوچی سفید طبق آداب و رسوم خودشان به عزاداری می پردازند که جلوه ای خاص دارد.

مردم سيستان و بلوچستان همانند ديگر نقاط ايران اسلامي هر يك از روزهاي دهه نخست ماه محرم را به نام و ياد اهل بيت و ياران امام حسين (ع) گرامي مي دارند.

از روز چهارم محرم كه به عزاداري حر نام گذاري شده مردم همراه با برگزاري مجالس عزا، نذورات خود را نيز در قالب غذاهاي گرم تهيه و بين عزداران توزيع مي كنند.

روز پنجم به نام فرزندان حضرت زينب (س )، روزهاي ششم تا هشتم به ياد حضرت قاسم و حضرت علي اكبر(ع)، نهم به نام حضرت ابوالفضل و دهم به نام و ياد سرورسالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين عزاداري مي شود.

برخي از مردم استان از روز اول ماه محرم از عزاداران با شربت پذيرايي می کنند و در روز هفتم به ياد حضرت علي اصغر(ع) توزيع شير ميان مردم به خصوص كودكان بي سرپرست بسيار رايج است.

در روزهاي تاسوعا و عاشورا علاوه بر تهيه غذاي گرم در حسينيه ها و تكايا برخي از عزاداران نيز با غذاهاي نذري از مردم پذيرايي مي كنند.

تهيه و پخت غذاهايي چون قيمه پلو، حليم، آش و برنج و مرغ براي عزاداران در اين استان بيشتر گسترش دارد.

ازشبهاي چهارم به بعد هيات هاي سينه زني و زنجيرزني به صورت دسته هاي منظم به خيابان ها آمده و براي عرض تسليت به ساير هياتها مي روند.

عزاداري روز تاسوعا و عاشورا كه از بامداد آغاز مي شود و تا عصر همان روزادامه دارد هياتها با حركت از مقابل حسينيه ها و تكايا با نوحه خواني و سينه زني به سمت گلزار شهدا رفته و در اين محل به عزاداراي مي پردازند.

خيل عظيم جمعيت كه يك پارچه سياه پوش هستند شور خاصي به آيين عزاداري مي دهد بيشتر خيابانهاي منتهي به گلزار شهدا و شهدا ی گمنام مملو از عزاداراني است كه در دسته هاي متعدد حركت مي كنند.

در بيشتر حسينيه هاي اين استان مردان و پسران جوان و نوجوان در دسته هاي سينه زني و زنجيرزني و بانوان در پشت هياتها حركت مي كنند.

راه رفتن با پاي برهنه، گل ماليدن بر سر و پاشيدن كاه بر سر عزاداران از ديگرآداب و رسوم مردم عزدار این استان است.

نماز ظهر تاسوعا و عاشورا نيز با شور خاصي و با شركت عزاداران در حسينيه ها، مساجد، تكايا و خيابانها اقامه مي شود.

برگزاري آيين شام غريبان نيز در حسينيه ها و معمولا در كنار مزار شهدا و شهدای گمنام با روشن كردن شمع و نوحه خواني و سينه زني همراه است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.