احمدزی: تعمیق روابط همکاری با چین خواسته همه احزاب افغانستان است

رییس جمهوری افغانستان در دیدار با نخست وزیر چین، گسترش و تعمیق روابط با پکن را از توافقات احزاب مختلف افغانستان و اصول دیپلماتیک کشور خود دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "اشرف غنی احمدزی" که در راس هیاتی عالیرتبه در چین بسر می برد، عصر چهارشنبه با "لی کچیانگ" نخست وزیر این کشور دیدار کرد و در خصوص مسایل مختلف با وی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

رییس جمهوری افغانستان با تقدیر از کمک های چین به کشورش، میزبانی پکن در برگزاری چهارمین اجلاس «فرایند استانبول برای افغانستان' را مورد ستایش قرار داد.

وی تعمیق روابط همکاری راهبردی با چین را از توافقات احزاب مختلف افغانستان و اصول دیپلماتیک آن کشور برشمرد وی یادآور شد: نوار اقتصادی جاده ابریشم برای آینده افغانستان مفید بوده و بدون شک کابل در آن مشارکت خواهد کرد.

احمدزی همچنین از ورود شرکت های بیشتر چینی به افغانستان به منظور کمک به روند بازسازی این کشور استقبال کرد و گفت که کابل امنیت لازم را برای موسسات چینی تضمین می کند.

نخست وزیر چین نیز با تبریک به مناسبت روی کار آمدن اشرف غنی به عنوان رییس جمهوری افغانستان، وسعت دوستی و افزایش همکاری ها با این کشور را مورد تاکید قرار داد.

"لی کچیانگ" توضیح داد: همه کشورها برای تامین رونق و رفاه مردم به محیطی امن و باثبات نیاز دارند و افغانستان نیز یکی از کشورهایی است که باید دارای چنین شرایطی باشد.

این مقام چینی با یادآوری اینکه پکن در حال اجرای سیاست عمران مناطق غربی است، گفت: چین از روند صلح و بازسازی افغانستان پشتیبانی می کند و مایل است در سازندگی تاسیسات زیربنایی آن کشور از جمله راه آهن، جاده سازی، آب رسانی و برق رسانی، شرکت نماید.

«لی کچیانگ» همچنن نشست فرایند استانبول برای افغانستان را بسیار مهم دانست و یادآور شد که این نشست دارای این پیام است که جامعه جهانی بخصوص کشورهای منطقه به طور قاطع از روند انتقالی، امنیت و توسعه افغانستان پشتیبانی می کنند.

"جان ده جیانگ" رییس کمیته مجلس ملی نمایندگان خلق چین نیز امروز و در تالار بزرگ مجلس ملی این کشور میزبان رییس جمهوری افغانستان بود.

«اشرف غنی احمدزی» همچنین روز گذشته نیز با "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین دیدار کرد و روسای جمهور دو کشور در پایان دیدار خود، بیانیه مشترکی در خصوص تاکید بر تعمیق روابط همکاری راهبردی دو طرف، منتشر کردند.

رییس جمهوری افغانستان همچنین امروز چهار توافقنامه سیاسی و اقتصادی با طرف های چینی امضا کرد.

لغو ویزای ورود گذرنامه های سیاسی دو کشور، ارایه خدمات بشردوستانه چین به افغانستان ، گسترش همکاری های فنی و اقتصادی و همچنین ارتقای روابط اتاق های تجارت افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین از جمله موافقت نامه های امضای شده توسط مقام های چینی و افغانستانی است.

رییس جمهوری افغانستان روز گذشته (سه شنبه) در حالیکه شماری از مقامات ارشد افغانستان از جمله محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، حاجی محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی و تعدادی از وزیران، نمایندگان مجلس و بازرگانان وی را همراهی می کردند، وارد پکن شد.

شرکت دراجلاس "اجلاس فرایند استانبول برای افغانستان" که 31 اکتبر در پکن برگزار می شود، یکی از اهداف مهم سفر 'احمدزی' به چین عنوان شده است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.