قم؛

1700 هیئت مذهبی در قم برای تشرف به بارگاه کریمه اهلبت ثبت شد

در روز تاسوعا و عاشورا بیش از ۹۶۵ هیئت مذهبی از نخستین ساعات روز به حرم کریمه اهل بیت (س) مشرف می‌شوند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم؛ حجت‌الاسلام سید محمد چهل اخترانی با اشاره به برنامه های محرم گفت: 1700 هیئت مذهبی  در استان ثبت شده است هیئت‌های ثبت شده تحت اشراف شورای هیئت‌های مذهبی فعالیت می‌کنند و همگی دارای شناسنامه قرآنی، فرهنگی و ورزشی هستند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان قم بر فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی تاکید کرد و گفت در ایام محرم برنامه هایی تنظیم شده است که با فرهنگ وسنت قم پیوندی دیرینه دارد:

1 - طاق نمايی از چراغ الوان دانه نشان ، آيينه ، شمعدان و گل.
2 - طاق نمايی از سلاح های جنگی مانند، شمشير، زره ، کلاهخود، تير و کمان .
3 - طاق نمايی جهت حضرت علی اکبر (ع)
4 - طاق نمايی برای حضرت ابوالفضل که از اسباب حرب و مشک آب و علم و پرچم قرمز تشکيل می شده است .
5 - طاق نمايی به عنوان حجله حضرت قاسم (ع ) که تماماً آينه کاری می شده است.
6 - دير: محل نشيمن سر دم دار بوده است .
7 - سردم : کمی بعد از آن سخن خواهيم گفت .
8 - بارگاه يزيد: که به اطلاقه های شال و غيره می بسته اند و تختی در آنجا گذاشته شخصی را به عنوان يزيد لباس های فاخر پوشاند و دو نفر را نيز به عنوان گماشته ، در اطراف او قرار می دادند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورا بالا‌ترین سرمایه مسلمانان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت است، تصریح کرد: هدف امام حسین (ع) بالا‌ترین سرمایه برای انسان‌های آزاده است و این جوشش در ماه محرم در همه مسلمانان به ویژه جوانان متجلی می‌شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان قم با اشاره به حرکت هیئت‌ها به سمت حرم کریمه اهل بیت (س) خاطرنشان کرد: هیئت‌ها تنها در روز اول محرم برای اعلان ورود به این ماه با هماهنگی و مجوز نیروی انتظامی به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند.

حجت الاسلام چهل اخترانی به بحث نظارت بر فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی  در پایان تاکید کرد و گفت: شورای هیئت‌ها متشکل از 12 نفر است و بازرسانی دارند که بعد از تایید هیئت‌ها و ثبت آن، کار نظارت از هیئت ها پیگیری می‌شود.
 
انتهای پیام/ز
برچسب ها: قم ، 1700 ، هیئت ، مذهبی ، بارگاه ، کریمه ، اهلبیت ، تشرف ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.