امیدواری رژیم اسراییل به جانشین کاترین اشتون در اتحادیه اروپا

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ایران به واسطه نقش آفرینی در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شناخته شده است، فردا سمت خود را به جانشینش تحویل خواهد داد. در این میان، رسانه های رژیم اسرائیل از خوشبینی مقامات این رژیم به جانشین اشتون و امیدواری آن ها به تغییر رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به خود خبر می دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ایران به واسطه نقش آفرینی در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شناخته شده است، فردا سمت خود را به جانشینش تحویل خواهد داد. در این میان، رسانه های رژیم اسرائیل از خوشبینی مقامات این رژیم به جانشین اشتون و امیدواری آن ها به تغییر رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به خود خبر می دهند.

روزنامه «تایمز اسرائیل» در مطلبی با اشاره به تغییر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که فردا اتفاق خواهد افتاد، از خوشبینی مقامات رژیم اسرائیل نسبت به جانشین کاترین اشتون خبر داده و می نویسد این مقامات امیدوار به اتخاذ سیاست های جدیدی از سوی اتحادیه اروپا در قبال موضوع ایران و همچنین دولت فلسطینی هستند.

این روزنامه اشاره می کند که فدریکا موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار شکل گیری سریع دولت فلسطینی بوده و بر ضرورت فشار بر هر دو طرف منازعه فلسطین و اسرائیل برای رسیدن به این مقصود تأکید دارد. درباره ایران نیز وی تعامل با ایران را بخشی از راه حل مسائل خاورمیانه می داند. با این حال، مقامات اسرائیلی امیدوارند که عملکرد وی بیش از اشتون به نفع آن ها باشد.

روز شنبه، موگرینی جانشین کاترین اشتون شده و سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را از وی تحویل خواهد گرفت. کمتر از یک هفته بعد، قرار است وی به عنوان نخستین سفر خارجی خود در این سمت، به سرزمین های اشغالی سفر کند.

اوایل ماه جاری میلادی، موگرینی که هنوز در سمت وزارت خارجه ایتالیا فعالیت می کرد، در پایتخت این کشور میزبان آویگدور لیبرمن، همتای اسرائیلی خود بود. وی در جریان این دیدار گفت از سرگیری فرایند صلح، برای ایجاد صحیح یک دولت فلسطینی و همچنین تأمین تضمین های امنیتی برای رژیم اسرائیل ضروری است.

موگرینی پیش از این در کابینه چپ میانه رو ماتو رنزی در ایتالیا به عنوان وزیر خارجه فعالیت می کرد. نخست وزیری که به سبب روابط دوستانه خود با رژیم اسرائیل و نیز مواضع سخت در قبال برنامه هسته ای ایران شناخته شده است. تاکنون چیز زیادی درباره مواضع موگرینی نسبت به خاورمیانه علنی نشده، اما مقامات اسرائیلی نسبت به وی خوشبین هستند.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود در این زمینه می گوید: «او (موگرینی) رویکردی باز دارد و به نظر می رسد آماده شنیدن مواضع ماست. ما واقعاً امیدواریم که وی ذهنیتی باز داشته و سعی کند رویکرد متوازن تری را در اتحادیه اروپا پیش ببرد». این مقام اسرائیلی گفته با توجه به مواضع دوستانه دولت ایتالیا نسبت به رژیم اسرائیل، انتظار می رود این رویکرد در سمت جدید موگرینی در بروکسل نیز ادامه پیدا کند. وی گفته انتخاب مقصد نخستین سفر موگرینی، خود دربردارنده نکات مهمی درباره وی است.

تایمز اسرائیل در ادامه به این موضوع اشاره می کند که مهمترین زمینه امیدواری رژیم اسرائیل به موگرینی، مواضع وی در قبال منازعه رژیم اسرائیل و فلسطین و به ویژه در نظر گرفتن منافع رژیم اسرائیل در این زمینه است و با توجه به ادامه فعالیت اشتون در مذاکرات هسته ای ایران، نقش آفرینی وی در موضوع ایران بلافاصله و به سرعت نخواهد بود.

این روزنامه اشاره می کند که در ماه آوریل، موگرینی با بیان این مطلب که ایران می تواند نقش مثبتی را در سوریه ایفا کند، توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ اما وی بلافاصله تأکید کرد که این کشور به هیچ طریقی نباید به توانایی ساخت سلاح هسته ای دست پیدا کند. 

اوایل ماه جاری، وی در جریان جلسه ای در بروکسل گفت ایران می تواند در منازعات منطقه نقشی سازنده و یا مخرب ایفا کند و به همین دلیل، اتحادیه اروپا باید با ایران وارد تعامل شده و ببیند که آیا این کشور می تواند به جای ایفای نقش مخرب در برخی منازعات، خود را به عنوان بخشی از راه حل مطرح کند یا خیر.

مواضع موگرینی در قبال موضوع حقوق بشر نیز موضوعی است که مورد توجه تایمز اسرائیل قرار گرفته و اشاره شده که وی بر ضرورت تفکیک میان مذاکرات هسته ای و موضوع حقوق بشر در ایران تأکید دارد. وی در این زمینه گفته: «این دو موضوع باید کاملاً از یکدیگر مجزا باشند. موضوع حقوق بشر آنقدر مهم است که نباید در دل هیچ مذاکره دیگری مورد بحث قرار گیرد... من همواره موضوع حقوق بشر را با مقامات ایرانی مطرح کرده ام». 

به هر حال، پس از چند سال فعالیت کاترین اشتون به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و موضع گیری های بعضاً تند وی درباره رژیم اسرائیل، مقامات این رژیم امیدوارند در جریان دیدار دو روزه موگرینی از سرزمین های اشغالی، به زمینه های امیدوارکننده ای دست پیدا کنند. البته بعید هم نیست که وی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا، لحنی متفاوت با دوران وزارتش در ایتالیا داشته باشد. 
منبع: تابناک
برچسب ها: وبگردی ، رژیم ، صهیونیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار