دبیر اجرایی سومین دوره کتابخانه‌های خانگی؛

جشنواره کتابخانه‌های خانگی در هفته کتاب برگزار می شود

جشنواره سومین دوره کتابخانه‌های خانگی با هدف ترویج کتابهای کتابخانه‌های خصوصی در مجتمع‌های مسکونی که بصورت خودجوش فعالیت می‌کنند با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران به صورت سراسری برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛عزت الله الوندی دبیر اجرایی سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی گفت: این جشنواره با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در هفته کتاب از 24 آبان تا 1 آذر با تشکیل ستاد خبری و فراخوان آثار برگزار می‌شود.

وی درمورد جزئیات طرح گفت: نحوه ارسال آثار دو مرحله خواهد بود. در مرحله اول شرکت‌کنندگان با ارسال عکس، فیلم و لیست کتابهای کتابخانه خود به ایمل جشنواره می توانند شرکت کنند و در مرحله بعد سیستم امانت‌دهی و فعالیت‌های جانبی نظیر لیست دریافت کتاب و نشست ‌های برگزار شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

عزت الله الوندی در بخش داوری افزود: پس از بررسی مستندات 25 نفر انتخاب می‌شوند و در مرحله نهایی داوران به صورت حضوری به کتابخانه ها مراجعه، تحقیق و ارزیابی می‌کنند؛و در بخش نهایی داوران 10 برگزیده خواهد داشت.

وی درمورد حمایت وزارت ارشاد گفت: این 10 برگزیده امکان انتخاب آزاد 100 عنوان کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد را خواهند داشت.

وی گفت: هدف اصلی این طرح ترویج فرهنگ کتابخوانی است و نیازمند تلاش های جمعی  است؛  کتابخانه های مجتمع‌های مسکونی و کارگاه ها که بصورت خود جوش تاسیس شده‌اند می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی درمورد سرفصل های ارزیابی و امتیاز دهی جشنواره گفت:

1 . تعداد اعضای کتابخانه
 
2 . تعداد و تنوع کتاب

3 . طبقه‌بندی و فهرست موضوعی 

4 . فعالیتهای جمعی

5 . دارای کتابهای کودک و نوجوان

6 . سایر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی
 
وی خاطر نشان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را تا 25 آبان به آدرس ایمیل jkhanegi@ gmail.com  ارسال و با شماره تلفن 88317755 و 88825467 تماس بگیرند.
 
 کتاب را باید به عنوان کالای فرهنگی تعریف کرد

محمود برآبادی نائب رئیس انجمن صنفی کودک و نوجوانان در نشست خبری سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی گفت: اولین دوره این جشواره در سال 81، دومین آن سال 86 و سومین مرحله آن در سال جاری همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.

وی در تعریف کتابخانه‌های خانگی گفت: کتابخانه‌هایی که از طرف مردم بصورت خودجوش تاسیس شده و هیچ وابستگی دولتی و خصوصی ندارند و این کتابخانه ها شامل کتابخانه های مجتمع مسکونی، مغازه ها و کارگاهها می شود.

همچنین کتابخانه‌هایی که در مدارس بصورت خود جوش توسط دانش آموزان تشکیل شده را بدون حمایت وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود ، می توان تلقی کرد.

برآبادی گفت: این جشنواره 3 هدف دارد. ترویج فرهنگ کتابخوانی و بالا رفتن سطح سرمایه گذاری در حوزه کتاب، هدف بعد فعالیت‌های پیرامون کتاب و کتابخوانی، و هدف سوم فعالیت‌هایی نظیر خواندن مشترک کتاب، نقد کتاب، نشست‌های ادبی، و ایجاد محفل کوچکی با موضوع کتاب.
وی گفت: مواردی مشاهد شده کمه در تاکسی یا یک کارگاه خیاطی این کتابخانه‌های راه‌انداری شده و کتاب امانت داده می‌شود،که این جز کتابخانه‌های خانگی محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: این جشنواره قرار نیست هر ساله برگزار شود زیرا تغییرات خاصی اتفاق نمی‌افتد و مسئولان و متولیان هیچ حمایتی نمی‌کنند و بهتر است با این روند هر 2 سال یکبار برگزار شود تا وقفه‌ای نیافتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره ، کتابخانه ، خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.