یوسفی پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نصب غیر اصولی دودکش و نبود تجهیزات ایمنی مناسب در ساختمان‌ها مرگ خاموش را دامن می زند

مدیر(HSE) بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه 50.91 درصد حوادث ناشی از مرگ خاموش در کشور افزایش یافته است گفت: دودکش‌ها76.3 درصد، عدم تهویه مناسب13.1 درصد و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط3.1 درصد عامل اصلی مرگ و میر در کشور است.

محمدرضا یوسفی پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اعلام اینکه تعداد حوادث ناشی از مرگ خاموش (مرگ ناشی از انتشار گاز منوکسیدکربن) در سال گذشته نسبت به سال 91، 50 درصد افزایش یافته است، گفت: از مهمترین دلایل چنین حوادثی مشکلات مربوط به دودکش‌ها(76.3 درصد)، عدم تهویه مناسب(13.1 درصد) و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط(3.1 درصد) است.
 
به گفته مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران تعداد حوادث ناشی از آتش سوزی و انفجار در سال 92 نسبت به سال 91، 11.8 درصد افزایش یافته است که این حوادث بیشتر مربوط به نشت گاز می‌شود.
 
یوسفی پور ادامه داد: افزایش میزان تلفات گازگرفتگی در سال ٩٢ در حالی رخ داد که در سال پیش از آن به دنبال تبلیغات گسترده و اطلاع رسانی فراوان، شاهد کاهش قابل توجه حوادث مربوط به گاز گرفتگی بودیم.  
 
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران افزود: در سال ١٣٩٢ تعداد ٣٩٠ نفر و در سال ٩١ تعداد ٣٠٣ نفر بعلت حوادث مربوط به گاز در کشور جان خود را از دست داده اند.  
  
یوسفی پور افزود: در افزایش تلفات گازگرفتگی عوامل مختلفی سهیم هستند، اما علت اصلی به پایین بودن سطح فعالیت نهادهای مسئول در آگاه سازی و حجم کم تبلیغات و فرهنگ سازی باز می گردد.  
 
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: البته بدلیل رشد ٨ درصدی خانوارهای تحت پوشش شبکه گازرسانی و پایداری گسترده جبهه هوای سرد در پاییز و زمستان سال گذشته که اکثر استانهای کشور را در برگرفت، میزان تلفات گازگرفتگی افزایش یافت، اما حجم کم تبلیغات در افزایش مرگ و میر قابل توجه است.  
 
یوسفی پور با بیان این که مسئولیت فرهنگ سازی برای استفاده درست از گاز طبیعی در منازل بر عهده سازمان نظام مهندسی است، گفت: متاسفانه این سازمان تبلیغاتی را در این خصوص انجام نمی دهد.  
 
یوسفی با اشاره به اینکه براساس شاخص مصرف و تعداد مشترکان سه استان قم، سمنان و آذربایجان شرقی جزو استان‌های پرحادثه محسوب می‌شوند، گفت: حوادث مورد نظر در استان تهران نسبت به خانوارها حدود 17.5 درصد کاهش یافته است که این امر نشاندهنده رشد فرهنگ ایمنی در میان پایتخت نشینان است.
 
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران  تاکید کرد: نصب غیر اصولی دودکش، استفاده از دودکشهای غیر استاندارد و استفاده از یک دودکش برای چند وسیله و... ، از جمله عوامل مرگهای خاموش مرتبط با دودکش است.  
 
یوسفی پور افزود: عدم تهیه وسایل مناسب در ساختمان نیز ١٣,١ درصد از مرگهای خاموش را به خود اختصاص داده و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط نیز با ٣.١ درصد، در رتبه بعدی قرار دارد.  
 
وی با اشاره به تعداد حوادث ناشی از گاز در استانها، خاطرنشان کرد: براساس نسبت خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و سایر شاخصهای مرتبط، استان قم رکورددار حوادث مربوط به گاز بوده و پس از آن استان سمنان قرار می گیرد.  
 
وی تاکید کرد: استان تهران با وجود تعداد فراوان خانوارها در رتبه ٢١ قرار گرفته و جزء استانهای کم حادثه در این زمینه محسوب می شود.  
 
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران افزود: استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز کمترین حوادث مربوط به گاز را داشته اند.  
 
یوسفی پور گفت: البته از لحاظ تعداد خام حوادث و بدون در نظر گرفتن شاخصهایی مانند تعداد خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و عوامل آب و هوایی، استانهای تهران و آذربایجان شرقی به ترتیب رکورد دار حادثه های مربوط به گاز هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار