روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد دولت آمریکا طی سالهای اخیر در راستای تلاش برای بازسازی اقتصاد افغانستان از ایران کمک خواسته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم "جوئل اسکتمان" و "دیون نیسنبائوم" نوشت: در سال های اخیر که آمریکا برای کمک به بازسازی اقتصاد ضعیف افغانستان در تقلا بود ، ارتش آمریکا برای گرفتن کمک به سوی یک "شریک نامحتمل" رو کرده بود: ایران.

آمریکا هیچ گونه روابط رسمی با تهران ندارد و شرکت های آمریکایی به سبب تحریم هایی که بر سر فعالیت های هسته ای ایران وضع شده است برای کار با ایران با محدودیت هایی مواجه اند. با این وصف ، یک گروه ویژه تخصصی پنتاگون کوشید همسایه غربی افغانستان را برای سرمایه گذاری های بزرگ در این کشور شریک کند. 

بر اساس اسناد دولتی که وال استریت ژورنال مشاهده کرده و مصاحبه با افرادی که مستقیما در این تلاش های غیرمعمول مشارکت داشته اند، در دو سال گذشته این گروه ویژه دو بار مجوزهای مخصوص را از دولت آمریکا گرفته است تا از کمک ایران در تاسیس نخستین شرکت دارویی افغانستان و توسعه چهار معدن این کشور بهره مند شود. 

هرچند تعامل با ایران در نهایت به جایی نرسید ، این تلاش ها نشان داد که ارتش آمریکا تا چه اندازه آمادگی داشت برای جایگزین کردن میلیاردها دلاری که آمریکا و متحدانش طی 13 سال جنگ هزینه کرده اند به تقویت سرمایه گذاری تجاری در افغانستان اقدام کند.

درخواست پنتاگون برای برخی معافیت ها در رژیم تحریم های آمریکا نشانه گرایش های مصحلت گرایانه بود. تشویق به سرمایه گذاری در یکی از ضعیف ترین اقتصادهای جهان می توانست ، در برخی حوزه ها ، بر اجرای سختگیرانه تحریم های ضد ایرانی رجحان یابد. 

همکاری غیرمعمول با ایران یک نمونه از تلاش های اولیه دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای برقراری روابط نزدیکتر با ایران است که راه را برای همکاری در افغانستان ، عراق و سوریه هموارتر خواهد کرد. 

دو کشور از تماس تلفنی تاریخی سال گذشته میان اوباما و حسن روحانی همتای ایرانی وی تا مذاکرات هسته ای کنونی ، در تلاش بوده اند روابط خود را ترمیم کنند -- که این کار برخی متحدان آمریکا مانند اسرائیل و عربستان سعودی را که نگران نیات ایران اند ، بسیار ناراحت کرده است.

منتقدان رویکرد دولت اوباما به ایران معتقدند ، تلاش های پنتاگون در بحبوحه مذاکرات ایران و گروه پنج به اضافه یک،‌ پیامی خطرناک می فرستد.  


*** سناتور آمریکایی: ایرانی‌ها ما را یک ببر کاغذی می بینند
سناتور مارک کرک از ایالت ایلینوی در مصاحبه ای گفت : برای همین است که آنها (ایرانی ها) ما را یک ببر کاغذی می بینند. اگر پرسنل پنتاگون سرگرم اعطای امتیازات ویژه به ایرانی ها باشند ، متقاعد کردن ایرانی ها به اینکه واشنگتن در حال سخت گرفتن به آنهاست غیرممکن خواهد بود. این نشانه نوعی ناهماهنگی کامل در دولت اوباماست.

وی افزود :انتظار اینکه افغان ها دست یاری به سوی ایران دراز کنند دور از ذهن نیست ، اما اینکه آمریکایی ها این کار را بکنند واقعا تعجب آور است و به تحقق هدف مذاکرات هسته ای کمکی نمی کند.

کاتالینو آخرین نفر در صف مقامات پنتاگون است که هدایت پروژه اقتصادی پنج ساله غیرمعمول افغانستان را بر عهده دارند. گروه ویژه تحت نظر وی کار خود را در سال 2006 در عراق برای کمک به سرمایه گذاری در آن کشور آغاز کرد و سپس تلاش های خود را در افغانستان ادامه داد. 

این گروه ویژه از سال 2009 فعالانه برای جذب شرکت های بین المللی و تشویق آنها برای سرمایه گذاری در افغانستان تلاش کرده است. صدها شرکت ایرانی با افغانستان معامله دارند.

ناکامی در این تامین مالی به منزله یک ناکامی دیگر برای کارگروه ویژه بود ، که قرار است به عملیات خود تا پایان امسال خاتمه بدهد.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار