خبرخونه حقوقی/

چرایی حضور رسایی در دادگاه انقلاب/ پایان انتظار 9 هزار شاکی برای محاکمه مدیران سابق شرکت تعاونی مسکن اداره برق/ پرونده قضات کهریزک به کجا رسید؟

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله، آخرین وضعیت پرونده قضات کهریزک، حضور حجت‌الاسلام رسایی در دادگاه انقلاب، آخرین وضعیت پرونده شرکت تعاونی مسکن اداره برق و... همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.  
   
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.  
   
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.  
 
پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...
 

**حضور هیأت عالی رتبه حقوق بشری ایران در محل شورای حقوق بشر سازمان ملل


 هیأت عالی رتبه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران روز جمعه دومین گزارش ملی یو.پی.آر خود را که شامل تشریح اقدامات انجام شده درباره عملی کردن 123 توصیه پذیرفته شده از سوی کشورمان در دور قبلی بود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرد.
 
محمدجواد لاریجانی گزارشی از دستاوردها و پیشرفت‌های کشورمان در بخش‌های مختلف حقوق کودکان، زنان، آموزش، بهداشت و درمان، حقوق شهروندی، بیمه تامین اجتماعی، حقوق اقشار آسیب پذیر و ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه بیشتر علمی و فناوری ارائه کرد  که برای مشاهده مشروح این گزارش اینجا کلیک کنید
 
 
**پرونده قضات کهریزک به کجا رسید؟


 
آذرماه سال 91 بود که رسانه ها اعلام کردند پرونده 3 قاضی مرتبط با پرونده کهریزک به نام های قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای تهران، قاضی علی اکبر حیدری فر معاون دادستان و قاضی سعید مرتضوی دادستان وقت تهران روی میز قاضی مدیرخراسانی است. بعد اعلام شد که دادستانی تهران علیه این سه قاضی ۳ هزار صفحه پرونده و ۸۵ صفحه کیفرخواست آماده کرده و به قاضی مدیرخراسانی ارائه کرده است.
 
قضات متهم در حادثه بازداشتگاه کهریزک در ۱۱ جلسه از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی در 10 تیرماه 1392 محاکمه شدند و پس از گذشت حدود یک ماه از زمان آخرین جلسه محاکمه، دادگاه رای خود را درباره متهمان این پرونده صادر کرد و سه متهم پرونده کهريزک با اتهام بازداشت غير‌قانوني، به 5 سال انفصال از خدمات دولتي و انفصال دائم از خدمات قضايي محکوم شده‌اند.
 
اما آخرین خبرها پیرامون وضعیت پرونده قضات کهریزک را حسن کمالی وکیل مدافع خانواده کامرانی در مقابل دادگاه انقلاب در 10 آبان ماه به خبرنگاران داد و گفت: هنوز رای این پرونده صادر نشده است، اما ظاهرا نماینده دادستان در خصوص این پرونده اظهارنظر کرده است.
 
** برگزاری دادگاه غیرعلنی مهدی هاشمی و چرایی حضور رسایی در دادگاه انقلاب


 
در سیزدهمین جلسه دادگاه غیرعلنی مهدی هاشمی که صبح شنبه 10 آبان ماه سال جاری برگزار شد حجت‌الاسلام رسایی نیز در ساعات اولیه صبح وارد دادگاه شد و درباره علت حضور خود اینگونه گفت که من امروز نامه‌ای را که ۱۱۰ تن از نمایندگان مجلس پیرامون پرونده مهدی هاشمی امضاء کرده بودند تحویل قاضی پرونده دادم، چون نامه خطاب به وی بود.


 
همچنین علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی هاشمی  به خبرنگاران گفت که حضور امروز رسایی در دادگاه انقلاب، ارتباطی به پرونده مهدی هاشمی ندارد  اما این در حالی است که علیزاده طباطبایی از حمید رسایی به دلیل مسائل خلاف واقعی که پیرامون پرونده مهدی هاشمی مطرح کرده است، در دادگاه روحانیت شکایت کرده است.
 
**آیا شوهر می‌تواند همسرش را از اشتغال به کار منع کند؟


 
 خبر بعدی ما به گفتگویی که یکی از خبرنگارای ما با کارشناس حقوقی انجام داده مربوط می‌شود با توجه به اینکه این خبر با بازدید بی‌سابقه‌ای از سوی مخاطبان  مواجه شد، تصمیم گرفتیم لینک این خبر را هم در خبرخونه حقوقی بیاوریم، به طور معمول زوج‌های جوان در اوایل زندگی در مورد مسکن و محل زندگی و نیز نوع شغل یکدیگر دچار مشکلات و اختلافاتی می‌شوند که چنانچه به حقوق یکدیگر آشنا شوند و شروط خود را در عقدنامه پیش‌بینی کنند، از بروز اختلافات بعدی جلوگیری شده و به تحکیم روابط خانوادگی منجر خواهد شد، در هر حال مخاطبان عزیز برای جلوگیری از این قبیل مشکلات اینجا کلیک کنید!
 
**9 هزار شاکی در انتظار محاکمه مدیران سابق شرکت تعاونی مسکن اداره برق


 
اوایل مهرماه سال 1392 برگزاری دادگاه متهمان شرکت تعاونی مسکن اداره برق تهران در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی آغاز شد، البته رسیدگی قضایی به این پرونده از سال 1382 در دستور كار سيستم قضايی قرار گرفت.  
 
پرونده شرکت تعاونی مسکن اداره برق درباره کلاهبرداری مدیران سابق این شرکت از حدود 8 هزار نفر به بهانه واگذاری زمین در هشتگرد است.   
 
در این زمینه پرونده‌های مختلفی در دادسراهای ناحیه 6، 12، امور اقتصادی تهران و دادسرای هشتگرد مطرح شده بود که با توجه به حجم و کثرت شکات و مالباختگان وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری و کلیه پرونده‌ها تجمیع و به شعبه 10 بازپرسی دادسرای ناحیه 6 تهران ارجاع شد.
 
در سال گذشته  بیش از 25 جلسه دادگاه تشکیل شد و قاضی رسیدگی کننده به این پرونده اعلام کرد که دفاعیات از تمامی متهمان اخذ شده است، این در حالی است که رسیدگی به بخش دوم پرونده تعاونی مسکن اداره برق از 18 آبان ماه  امسال آغاز می‌شود و سرانجام انتظار 9 هزار شاکی این پرونده برای محاکمه مدیران سابق این شرکت به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.