شهیدی که کاشته‌های مرگ را خنثی می‌کرد

همایش کشوری شهید «علیرضا خیاط‌ ویس» با حضور جمعی از پیشکسوتان و خانواده‌های شهدا تخریب‌چی دوران دفاع مقدس در شهر اهواز برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،علی ولی‌زاده - رئیس مجمع پیشکسوتان تخریب‌چی دوران دفاع مقدس - با اعلام این خبر افزود: همایش کشوری شهید «علیرضا خیاط‌ ویس» که فرماندهی واحد تخریب «قرارگاه کربلا» در دوران دفاع مقدس را بر عهده داشت،زمستان امسال در شهر اهواز برگزار خواهد شد. این همایش در راستای معرفی و پاسداشت مقام شهدای تخریب‌چی دوران جنگ تحمیلی و بویژه شهید خیاط ویس برنامه ریزی شده است.

وی افزود: احتمال دارد فیلم مستند یا کتابی دربار شهید علی خیاط‌ ‌ویس برای این همایش کشوری تهیه و تنظیم شود.

به گزرش ایسنا، شهید علیرضا خیاط ویس فرزند عباس سال ۱۳۴۰ در «ویس» از توابع شهرستان باوی در استان خوزستان متولد شد.او فقط یک سال داشت که مادرش را از دست داد و خواهرش سرپرستی علیرضا را بر عهده گرفت. او با همه سختی‌ها و مشکلاتی که داشت توانست دیپلم بگیرد.

علاقه‌اش به امور تخریب و خنثی سازی بمب‏ها و مین‏ها و انجام یک سلسله عملیات انفجاری باعث شد در این تخصص، تبحر پیدا کند و به آموزش تخریب و خنثی سازی بمب و مین در اهواز و سپس پادگان‏های سراسر استان بپردازد. با شروع جنگ تحمیلی در جبهه‌های مختلف جنوب و غرب کشور حضور یافت و در عملیات‌های مختلفی از جمله «فتح‌المبین»، «طریق‌القدس» و «بیت المقدس» شرکت کرد.

علیرضا دوبار مجروح شد و هر بار به جبهه‌های جنگ باز گشت. بار اول در عملیات «طریق القدس» از ناحیه دست و بار دوم در منطقه «کارخانه نساجی»، او پس از انتقال و بستری در بیمارستان‌های تهران و اصفهان برای ادامه خدمت به جبهه‌های جنوب بازگشت. وقتی ۳۱ ساله شد با خواهر شهید «مهدی قلعه تکی» ازدواج زندگی مشترکش را آغاز کرد و و پس از آن برای آموزش نیروهای انقلابی مسلمان به لبنان اعزام شد.

دو ماه پس از تولد فزندش «مهدی» به ایران بازگشت و دوباره به جبهه‌های جنگ در کردستان و خوزستان اعزام شد. مهارت، شجاعت و لیاقتش در امور تخریب او را به سمت‏های مختلفی در جبهه رساند که آخرین آن فرماندهی تخریب «قرارگاه کربلا» بود.

سرانجام این فرمانده دلاور بر اثر اصابت ترکش راکت هواپیما به سرش در منطقه عملیاتی «بدر» در شرق دجله در روز 26 اسفند ماه سال 1363در حالی که سوار بر موتورسیکلت در حال انجام وظیفه بود، به شهادت رسید و پیکر پاک این فرمانده در تشییع باشکوه مردم اهواز و روستاهای اطراف در گلزار شهدای اهواز آرام گرفت.

منبع: ایسنا
برچسب ها: وبگردی ، شهید ، مین ، خنثی ، اهواز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.