امروز در تاریخ؛

از آغاز هفته بین‌المللی علم، فضا، صلح تا روز ملی کیفیت

آغاز هفته بین‌المللی علم، فضا، صلح، روز ملی کیفیت، توافق ایران و عراق جهت مبادله اسرای بیمار و معلول، تخریب و برداشته شدن دیوار برلین، کودتای ناپلئون بُناپارت در فرانسه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 آبان 1393 خورشیدی برابر با 15 محرم 1436 هجری و 9 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تجمعات اعتراض‌آمیز مردم ایران علیه رژیم پهلوی (1357 ش)
در این روز مردم نجف آباد، تظاهراتی گسترده بر ضد رژیم شاه برگزار کردند که مانند روز قبل، پاسخ اعتراضات خود را با گلوله‌های مأموران رژیم شاه دریافت نمودند. تظاهرات مردم کرمانشاه، اصفهان و بابل نیز چندین شهید و مجروح برجای گذاشت. همچنین ده‌ها هزار نفر از مردم تهران بر مزار شهدای سیزدهم آبان 1357 در بهشت زهرا گردآمدند و با شهدای مظلوم دانش‌آموز و دانشجو پیمان بستند که راه سرخشان را تا پیروزی نهایی و استقرار نظام اسلامی در ایران، ادامه دهند.

توافق ایران و عراق جهت مبادله اسرای بیمار و معلول (1367 ش)
با گذشت کمتر از سه ماه از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آغاز مذاکرات صلح دو طرف، ایران و عراق برای اولین بار به نشانه پیشرفت مذاکرات صلحِ به بن بست رسیده خود، ظاهراً بر سر تبادل گروهی از اسرای جنگی به توافق رسیدند. وزیر امور خارجه عراق در این مذاکرات به پیشنهاد ایران مبنی بر آزادی اسرای معلول و مجروح پاسخ مثبت داد واعلام کرد که کشورش آماده است تمامی اسرای مریض و مجروح را آزاد و به کشورشان بازگرداند. در نهایت پس از اعلام اسامی اسرای مجروح و معلول دو طرف توسط کمیته بین الملل صلیب سرخ، مبادله این اسرا از روز اول آذر 1367 آغاز شد و ظرف سه هفته این کار صورت گرفت.

اعدام "سیدحسین امامی" عضو جمعیت فدائیان اسلام به جرم ترور "عبدالحسین هژیر" (1328 ش)
پس از برگزاری انتخابات فرمایشی مجلس مؤسسان، شاه دستور برگزاری انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی را صادر کرد. اما دربار در این انتخابات دست برد و از مخالفان کسی به مجلس راه نیافت. جمعیت فدائیان اسلام که بنا به درخواست آیت‌اللَّه کاشانی از ملّیون حمایت می‌کردند، این عمل را دسیسه عبدالحسین هژیر، وزیر دربار پهلوی می‌دانستند. بنابراین سیدحسین امامی، از اعضای فعال جمعیت فدائیان اسلام مامور اعدام انقلابی هژیر شد و امامی، هژیر را در 13 آبان ماه 1328 ترور نمود. امامی در جریان ترور بازداشت شد و از آن پس شکنجه‌های شبانه‌روزی او آغاز گردید. بی‌پروایی امامی در اعتراف به قتل هژیر سبب شد که دادگاه، دو روز پس از ترور تشکیل جلسه دهد و حکم اعدام امامی را صادر کند. سرانجام رژیم از ترس اقدام فدائیان اسلام برای آزاد ساختن امامی، وی را در ساعت 2 بامداد روز 18 آبان، پنج روز پس از ترور هژیر، اعدام کرد و بدین ترتیب، فدائیان اسلام، اولین شهید خود را در راه آرمان بلند اسلامی خویش تقدیم نمود.

شهادت مبارز انقلابی شیخ "نصرت اللَّه انصاری" در زیر شکنجه ساواک (1355 ش)
حجت الاسلام شیخ‌نصرت‌اللَّه انصاری در بوئین‌زهرا به دنیا آمد. وی همزمان با تحصیل علوم حوزوی به مبارزات سیاسی روی آورد و فعالیت‌های ضد رژیم انجام می‌داد. وی همچنین به همراه گروهی از همفکرانش به تشکیل صندوق قرض الحسنه تعاون اسلامی در قم همت گماشت که اکنون یکی از مؤسسات و مراکز پولی بزرگ کشور است. حجت‌الاسلام انصاری سرانجام در سال 1354، به دست ساواک که به فعالیت‌های مخفی او پی برده بود دستگیر شد و پس از تحمل شش ماه شکنجه وحشتناک به شهادت رسید و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

رحلت عالم بزرگوار آیت‌اللَّه "شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی"(1376 ش)
عالم بزرگوار، آیت‌اللَّه شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی در سال 1284 ش (1323 ق) در بیت علم و فضیلت در اصفهان به دنیا آمد. معظمٌ له پس از پشت سر گذاشتن مقدمات در اصفهان، در هفده سالگی راهی نجف شد و پس از فراگیری سطح، از درس خارج اساتیدی همچون آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، میرزا علی آقا شیرازی و شیخ محمد کاظم شیرازی و... استفاده‌هایی شایان برد. آیت‌اللَّه کلباسی پس از سالیانی، به اصفهان بازگشت و پس از مدتی بار دیگر ساکن نجف شد و در محضر آیات عظام: سیدعبدالهادی شیرازی، شیخ‌حسین حلی و سید جمال‌الدین گلپایگانی شاگردی نمود. این عالم بزرگ در حدود سال 1335 ش پس از اقامتی فراتر از سی سال در نجف، به حوزه علمیه قم آمد و به تدریس فقه و اصول پرداخت. آیت اللَّه کلباسی دارای تالیفات متعددی بود که برخی از آنها از این قرارند: فضایل اهل بیت، شرح باب حادی عَشَر و غرائب و قِصارُ الکلِم. این عالم بزرگ سرانجام در هجدهم آبان 1376 ش برابر با نهم رجب 1418 ق در 92 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در صحن مطهر حضرت معصومه مدفون شد.

تخریب و برداشته شدن دیوار برلین بین آلمان شرقی و غربی (1989 م)
در سه ماهه آخر سال 1989 م، اوضاع اروپای شرقی به کلی دگرگون شد. در حالی که گورباچف در اول اکتبر این سال، برای شرکت در جشن‌های چهلمین سالگرد تأسیس جمهوری دموکراتیک آلمان شرقی به برلین رفته بود، مقدمات برکناری اریک هونْکر از رهبری آلمان شرقی نیز توسط رهبر شوروی فراهم آمد. سقوط هونکر که نزدیک به هفده سال، رهبر بلامنازع آلمان شرقی بود، موقعیت حزب کمونیست حاکم بر این کشور را به شدت تضعیف کرد.

تحولات گسترده در بلوک شرق، اصلاحات در جوامعِ کمونیستی که به فروپاشی ساختار سیاسی این کشورها منجر گردید؛ به ظهور بی‌اعتباری کمونیسم منتهی شد. وقوع این حوادث در نتیجه به برچیده شدن دیوار برلین در نهم نوامبر 1989 م منجر گردید و مردم آلمان شرقی و غربی برای اولین بار پس از 28 سال توانستند آزادانه به نیمه دیگر کشور سفر کنند. در واقع دیوار برلین که در 13 اوت 1961 م شکل گرفت، نمادی بود از جدایی ظاهری لیبرالیسم غربی و کمونیسم شرقی. سرانجام این امر مقدمات تحولات بعدی را به وجود آورد که در نهایت به اتحاد دو آلمان در سوم اکتبر سال 1990 م انجامید.

روز ملی کیفیت
چنین روزی از تقویم تاریخ هجری شمسی (هجدهم آبان‌ماه)، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است. در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند، توسط رئیس‌جمهوری اسلامی ایران جوائزی اعطا می‌شود. عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاست‌گذاری می‌باشد و مطابق نظام‌نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است.

ورود نمایندگان طایفه ی "نَخَع" به مدینه و پذیرش دین اسلام (11 ق)
از هنگامی که پیامبر اسلام (ص) دین اسلام را در مکه‌ی معظمه آشکار ساخت و تا سالی که در مدینه‌ی منوّره رحلت نمود، به مدت بیست سال مردم را به دین جدید فرا خواند و آنان را از شرک، کفر و بت‌پرستی بازداشت. در این مدت بسیاری از اهالی شبه جزیره‌ی عربستان با میل و رغبت باطنی خویش، دین اسلام را پذیرا شده و خود را از گمراهی رهایی بخشیدند. بنا به روایت تاریخ‌نگاران، آخرین هیئت و گروهی که بر پیامبر (ص) وارد شده و اسلام اختیار نمودند، طایفه‌ی "نَخَع" بود. از این طایفه، حدود دویست تن در نیمه‌ی محرم سال 11 قمری وارد مدینه شده و به محضر رسول خدا (ص) رسیده و با آن حضرت بیعت و اظهار اعتقاد و ایمان به دین مبین اسلام نمودند. این هیئت، آخرین گروهی بودند که بر رسول خدا (ص) وارد شدند و این واقعه، پس از بازگشت آن حضرت از حجةالوداع بود و چهل و سه روز بعد، آن حضرت دار فانی را وداع گفت و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست. لازم به یادآوری است که "مالک بن حارث اشتر نَخَعی" فرمانده سلحشور و یار فداکار امیر مؤمنان (ع) از همین طایفه است و از مردان این طایفه، فداکاران فراوانی برای حضرت علی (ع) و اهل‌بیت عصمت (ع) تربیت نمود.

ولادت عالم بزرگ شیعه "سید بن طاووس" (589 ق)
علی بن موسی بن جعفر معروف به سیدبن طاووس، نوه‌ی دختری شیخ طوسی، از اعاظم شیعه‌ی امامیه و عالمی فقیه و جلیل القدر، ادیب، شاعر، خطیب، عابد، زاهد و جامع کمالات عالیه‌ی اخلاقی می‌باشد. وی در نزد اساتید بزرگ زمان تحصیل کرد و به مدارج بالای علمی دست یافت. وی شاگردان فراوان و تالیفات متعددی دارد. علامه‌ی حلی و پدرش و نیز دو فرزند وی از جمله شاگردان بارز او و اللهوف، المزار، فرج المهموم و... از کتب آن عالم فرزانه می‌باشند.

آغاز هفته بین‌المللی علم، فضا، صلح
سازمان ملل متحد نهم تا چهاردهم نوامبر هر سال را به عنوان هفته بین المللی علم وصلح نام نهاده است. در این هفته سعی می شود بر استفاده صلح آمیز از آموزه های علمی و فنی و بهره گیری از آنها در جهت گسترش صلح در جهان تاکید شود. یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت صلح جهانی یوده است.


برچیده شدن بساط امپراتوری آلمان پس از شکست در جنگ جهانی اول (1918 م)
پس از شکست آلمان در جریان جنگ جهانی اول و پایان جنگ، قرارداد وِرْسای، بدون توجه به عدم توانایی آلمانِ مغلوب در اجرای تعهدات ناشی از آن، به ملت آلمان، تحمیل گردید. تقریباً تمام مواد قرارداد ورسای بر ضد آلمان و متضمن محدودیت‌ها و شرایط خفت‌آوری بود که دشوارترین آن‌ها پرداخت غرامت سنگین جنگی به کشورهای فاتح از طرف کشوری بود که قسمت اعظم امکانات صنعتی و اقتصادی خود را از دست داده بود. شرط اولیه استعفای ویلْهِلْمْ دوم، قیصر آلمان و الغاء رژیم سلطنتی در آلمان هم، قبل از امضای قرارداد متارکه جنگ، از طرف ویلسون عنوان شد و در نتیجه پافشاری او بود که به دنبال خاتمه جنگ جهانی اول، رژیم سلطنتی آلمان ملغی گردید. در نهایت، با استعفای پادشاه آلمان در نهم نوامبر 1918 م، یک حکومت جمهوری در آلمان بر سر کار آمد و رهبران سوسیالیست در رأس آن قرار گرفتند. با آغاز حکومت جمهوری در آلمان که به جمهوری وایمار شهرت یافت، نخستین مجمع ملی یا مجلس مؤسسان این جمهوری تشکیل شد و تشکیلات دولتی این حکومت در شهر وایمار آلمان مستقر گردید. به موجب قانون اساسی جمهوری وایمار، یک حکومت جمهوری فدرال با دو مجلس قانون‌گزاری به وجود آمد و دوران ریاست جمهوری نیز هفت سال تعیین گردید.

تجاوز هوایی آلمان به تونس در جریان جنگ جهانی دوم (1942 م)
پیاده شدن آلمانیها از راه هوا در تونس آغاز شد و به این ترتیب پس از عملیات جنگی در جزیره کرت که در روز 20 مه 1941 میلادی توسط چتربازان آلمانی انجام شد، عملیات تونس دومین باری بود که در آن چتربازان آلمانی رل عمدهای داشتند. پیاده شدن چتربازان آلمانی درست روز تصرف الجزیره بدست متفقین و فردای پیاده شدن متفقین در سواحل الجزایر بود.

تصرف الجزایر توسط متفقین در جنگ جهانی دوم (1942 م)
جنگ" الجزایر "که در جریان جنگهای بین الملل دوم در شمال آفریقا، از جمله مهمترین جنگها محسوب میشود، با پیروزی کامل نیروهای متفقین) آمریکا و انگلستان (پایان یافت. این جنگها از روز 8 نوامبر همان سال آغاز شد و گرچه نیروهای فرانسوی برای جلوگیری از تصرف الجزایر با متفقین به سختی جنگیدند، با این وصف، در این روز الجزایر توسط متفقین تصرف شد.

کودتای ناپلئون بُناپارت در فرانسه و تشکیل حکومت کنسولی (1799 م)
رواج فساد در سال‌های پایانی حکومت هیأت مدیره در فرانسه پس از انقلاب کبیر این کشور و ایجاد بحران‌هایی که بر اثر هرج و مرج داخلی و جنگ‌های خارجی بروز کرده بود، زمینه را برای انقلاب تازه‌ای فراهم می‌ساخت. این بار بیم آن می‌رفت که انقلاب بعدی به یک جنگ داخلی بین نیروهای متخاصم تبدیل شود. از این رو، مجلس قانون‌گزاری که به مجلس پانصد نفری معروف بود، تغییراتی در ترکیب هیأت مدیره داد، ولی بحران ادامه یافت.

در چنین شرایطی بود که ناپلئون بُناپارت، ژنرال ارتش فرانسه، با آماده‌سازی مقدمات قبلی و با همدستی برخی مقامات حکومتی، وارد پاریس شد و در روز نهم نوامبر 1799 م، با یک کودتای نظامی، زمام امور را به دست گرفت. مجلس پانصد نفری ابتدا در برابر ناپلئون مقاومت کرد، ولی سربازان ناپلئون، نمایندگان مخالف را از تالار جلسه بیرون کردند و باقی‌مانده نمایندگان که مرعوب شده بودند، طرح پیشنهادی ناپلئون برای تشکیل یک حکومت کنسولی را پذیرفتند. به موجب این طرح، هیأت مدیره پنج نفری به هیأت کنسولی سه نفری تبدیل شد و ناپلئون بُناپارت در مقام کنسول اول، مقدمات اعلام امپراتوری خود در سال 1804 م را فراهم آورد، و این نقطه پایان انقلاب فرانسه بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار