مزایده گازهای همراه نفت برای تولید برق تا دو هفته آینده/ متوسط قیمت ۳سنت

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با تشریح شرایط مزایده و اختصاص گاز همراه نفت برای تولید برق و دیگر مصارف توسط بخش خصوصی گفت: قیمت پایه متوسط این گاز ۳ سنت در هر متر مکعب قرار داده شده و تنها تا پایان سال ۹۸ به سرمایه‌گذاران تحویل داده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، علی کاردر اظهار داشت: قطعا در یک یا دو هفته آینده شرایط دقیق فروش گازهای همراه نفت را که در حال حاضر فلر می‌شوند و می‌سوزند را برای اختصاص به بخش خصوصی برای تولید برق یا دیگر محصولات آگهی خواهیم کرد.

وی افزود: برای خرید گاز فلر ما یک قیمت پایه اعلام می‌‌کنیم و شکل کار هم به صورت مزایده رسمی خواهد بود. مقادیر گازی که در نقاط مختلف می‌توانیم ارائه کنیم را اعلام خواهیم کرد و تا حدودی مشخصات فنی گاز را نیز ارائه خواهیم کرد.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با بیان اینکه در جاهایی که امکان دادن مجوز برای بهره‌برداری از زمین‌های تحت تملک شرکت ملی نفت را داریم اعلام خواهیم کرد، گفت: البته این زمین‌ها تنها برای بهره‌برداری از پلنت‌ها و در زمان بهره‌برداری به شرکت‌ها اختصاص خواهد یافت و زمین تحت تملک شرکت‌‌ ملی نفت باقی می‌ماند و در جایی که زمین نداریم هم خود متقاضیان باید زمین را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: گرفتن مجوز محیط زیست و دیگر مجوزها و همچنین عقد قرارداد با وزارت نیرو برای فروش برق تولید شده از گازهای همراه هم بر عهده خود متقاضیان است.

کاردر تصریح کرد: البته تبدیل گاز فلر به برق فرض اولیه ما است اما اگر متقاضیان قصد داشته باشند کار دیگری با این گاز انجام دهند و به عنوان مثال واحدهای GTL یا mini LNG احداث کنند نیز از نظر ما بلامانع است.

وی ادامه داد: البته بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بتوانند پلنت‌های بزرگ احداث کنند و با تجزیه گاز، میعانات گازی آن را جدا کنند چون چنین کاری بسیار گران از آب در می‌آید و احتمالا به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: متقاضیان طبق روال 5 درصد از بهای مزایده را نیز به عنوان سپرده شرکت در مزایده ضمانت می‌گذارند و هر کس قیمت بالاتری نسبت به قیمت پایه ما داد برنده می‌شود.

متوسط قیمت گاز فلر: 3 سنت در هر متر مکعب

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در ادامه گفت: قیمت پایه گاز با توجه به میزان ترشی گاز متفاوت است اما به طور متوسط قیمت پایه گاز حدود 3 سنت در هر متر مکعب است که البته برای گازهای ترش‌تر قیمت پایه قدری از این هم کمتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بعضی سرمایه‌گذاران به ما گفتند که علاقه دارند و می‌توانند واحدهای GTL یا mini LNG احداث کنند اما اینکه در عمل می‌توانند این واحدها را احداث کنند یا نه به توانایی فنی آنها باز می‌گردد.

کاردر با بیان اینکه ما گاز همراه نفت را تا پایان سال 98 به این واحدها اختصاص می‌دهیم، اضافه کرد: اگر احیانا واحدهای خود وزارت نفت برای استفاده از گازهای همراه نفت دیرتر به مدار آمد ممکن است بتوانیم تحویل گاز به متقاضیان را ادامه دهیم اما تعهد قطعی ما تا پایان 98 است.

وی افزود: ما قیمت پایه متوسط 3 سنت را برای این گذاشته‌ایم که احداث این واحدها و بهره‌برداری کوتاه مدت از آنها برای سرمایه‌گذاران اقتصادی شود؛ البته متقاضیان بخش خصوصی خودشان باید محاسبه کنند که با چه میزان گاز کار برای آنها اقتصادی است.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت تصریح کرد: ما از این طرح به دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه می‌خواهیم تا جای ممکن جلوی سوختن گازهای همراه نفت را بگیریم چنانکه خیلی افراد مدعی بودند که می‌توانند از این گاز استفاده کنند و ما هم این شرایط را گذاشتیم تا اگر کسی واقعا می‌تواند بیاید از این گاز استفاده کند؛ اما اگر با این شرایط هم کسی نتوانست مشخص است چنین توانمندی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: استفاده از گاز ترش برای ژنراتورها یا توربین‌ها تکنولوژی نیاز دارد اما اگر این تکنولوژی در داخل ایران توسعه پیدا کند بسیار مطلوب است و امکان وارد کردن آن هم وجود دارد.

کاردر اضافه کرد: البته عده‌ای مدعی هستند که چرا گاز را مجانی نمی‌دهید اما نمی‌شود هیچ منبعی را مجانی در اختیار قرار گذاشت و قاعده بازار خرید و فروش است.

به گزارش فارس، با توجه به سرمایه‌گذاری کلان مورد نیاز برای احداث واحدهای جمع آوری گازهای با ارزش همراه نفت مشهور به NGL بسیاری از کارشناسان انرژی پیشنهاد کرده‌اند که این گازها حتی به طور موقت برای تولید برق در اختیار بخش خصوصی برای تولید برق قرار بگیرد. با این وجود برق تولید شده از سوی بخش خصوصی به وسیله گازهای فلر باید از سوی وزارت نیرو خریداری شده یا به تولیدکنندگان مجوز صادرات این برق اعطا شود.
برچسب ها: وبگردی ، گاز ، نفت ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.