باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

رسانه‌های خارجی و مسئولان ایرانی درباره نقش سرلشکر سلیمانی در آزادسازی جرف‌الصخر چه گفتند+ فیلم

سرلشکر سلیمانی همان کسی است که اوباما رئیس‌جمهور آمریکا درباره او به العبادی نخست‌وزیر جدید عراق گفت: "او دشمن من است، اما من برای او احترام ویژه‌ای قائل هستم" و جان کری به محمدجواد ظریف گفته که "برای یکبار هم شده، مایل به دیدن سرلشکر سلیمانی است".

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ "سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان فردی تأثیرگذار در خاورمیانه شناخته می‌شود که با توانمندی‌های بالقوه (نفوذ سیاسی) و بالفعل (نفوذ میدانی) توانسته با قدرت در مقابل توسعه‌طلبی‌های شیطان بزرگ و امپریالیسم بین‌المللی آمریکا و گروه‌های تروریستی تغذیه شده توسط این کشور ایستادگی کند.  
 
روزنامه انگليسی Guardian در مورد سرلشکر قاسم سليمانی می‏‌نويسد: "حتی كسانی كه سليمانی را دوست ندارند، او را فردی با هوش می‌دانند. بسياری از مقامات آمريكا كه اين چند ساله را صرف متوقف كردن كار افراد وفادار به سليمانی كرده‌اند، می‌گويند مايل هستند او را ببينند و معتقدند كه مبهوت كارهای او شده‌اند".

نشریه آمریکایی Newyorker، به ابعاد قدرت و نقش سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس از زبان مسئولان آمریکایی و عراقی پرداخت و با بیان اینکه سردار سلیمانی به ندرت صحبت می‌کند، وی را دارای یک کاریزمای نهفته دانست.

طبق گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، این روزها در اخبار و تحولات مربوط به عراق نام و چهره یک شخصیت ایرانی در رسانه‌ها مرتب تکرار می‌شود: این شخص کسی نیست جز قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی ویژه قدس. در حالی‌که ایران به دولت عراق در مقابله با گروه افراطی داعش در این کشور کمک می‌کند، این روزها تصاویر متعددی از قاسم سلیمانی در صحنه‌ها منتشر می‌شود.



 





مشخصات جغرافیایی و توپولوژی "جرف‌الصخر"

 
جرف‌الصخر شهری در عراق است که در 60 کیلومتری جنوب غرب بغداد و 80 کیلومتری شهر فلوجه قرار دارد که جمعیتی معادل 80 هزار نفر را در خود جای داده است. 

در منطقه جرف‌الصخر یک مجتمع نظامی بزرگ به نام "الحکوم" قرار دارد.
 






نقش سرلشکر سلیمانی در آزادسازی جرف‌الصخر


روزنامه Washingtonpost نوشت: دولت عراق گفته است که در یک عملیات 2 روزه، جرف‌الصخر که یک شهر 80 هزار نفری حد فاصل 40 مایلی جنوب غرب پایتخت بوده را در یک عملیات 2 روزه آزاد کرده که در اشغال ماندن آن می‌توانست خطرات بسیاری برای کربلا داشته باشد و در این آزادسازی، ژنرال قاسم سلیمانی نیز حضور داشت.

 



این روزنامه همچنین به نقل از یک شبکه تلویزیونی عراق مدعی شد: گروه‌های "عصا‌الحق"، "بدر" و "کتائب‌ حزب‌الله" در این عملیات 2 روزه با سلاح‌های ایرانی حضور داشتند که به این موضوع افتخار می‌کردند و باعث آزادسازی جرف‌الصخر شدند.
 




 

خبرگزاری Reuters در مقاله‌ای با عنوان "ایران در شکست محاصره گروه تروریستی داعش در عراق نقش‌آفرینی کرده است"، نوشت: کمک‌های ایران نه تنها به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات بوده بلکه حمایت تجهیزاتی و تسلیحاتی و ارائه تخصص (محاوره) نیز انجام داده است.
 

سایت Iraqinews درباره آزادسازی جرف‌الصخر نوشت: در 24 اکتبر 2014 در قالب عملیات عاشورا با همکاری نظامیان عراقی و نیروهای شیعه، این شهر آزاد شد.  
 
روزنامه Washingtonpost درباره آزادسازی جرف‌الصخر اظهار داشت: با مشارکت دولت عراق، فرماندهی هادی‌العامری و قاسم سلیمانی تصرف مجدد شهر امکان‌پذیر شد.

 


سایت Awaniq درباره روزهای پس از آزادی جرف‌الصخر نوشت: در تاریخ 29/ 10/ 2014 دولت تصمیم به مسدود کردن مسیرهای جرف‌الصخر کرد تا این مسیر را از بمب‌های گروه IS (تروریست‌های داعش) پاکسازی کند.  
 
سایت Whatsupic درباره آزادسازی جرف‌الصخر نوشت:‌ ائتلاف ضد داعش هیچ نقشی در مبارزه با تروریسم ایفا نکرد، بلکه ژنرال سلیمانی و نیروهای عراقی شهر راهبردی جرف‌الصخر را آزاد کردند.
 




این سایت در ادامه تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی عراق نقش مهم فرمانده سپاه قدس در آزادسازی آمرلی و جرف‌الصخر را ستودند.
 
روزنامه Al-Mustaqbal درباره آزادسازی جرف‌الصخر نوشت: نیروهای ارتش عراق به کمک ژنرال قاسم سلیمانی توانستند با یک هجوم این شهر استراتژیک را از داعش پس بگیرند.

این روزنامه افزود: نظامیان و نیروهای عراقی به رهبری قاسم سلیمانی موفق به شکست‌دادن تروریست‌ها در منطقه جرف‌الصخر شدند. 


نظر مسئولان ایرانی چیست؟



مقدم‌فر: سردار سلیمانی در آزاد‌سازی "جرف‌الصخر" نقش تعیین‌کننده و مشورتی داشت

"حمیدرضا مقدم‌فر" مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره آزادسازی شهر "جرف‌الصخر" و نقش سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در آزادسازی این شهر اظهار داشت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش بوده و جریان داعش به عنوان یک جریان دست‌ساز آمریکایی و صهیونیستی، عراق و سوریه را هدف قرار داده است.


 
 

وی افزود: وظیفه ما این است که به کشورهایی که در مقابل گروه‌های تروریستی و دست‌‌پرورده به نیابت از نظام سلطه می‌جنگند، کمک کنیم و همچنین وظیفه ما کمک به مظلومان جهان بوده و این کمک مشورتی و مستشاری است.  
 
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با اشاره به انتقال تجربیات و کمک مشورتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: سردار "قاسم سلیمانی" رسالت خطیر کمک مشورتی به مظلومین و نهضت‌های آزادی‌بخش و ضدتروریسم را بر عهده دارد، البته ارتش و نیروهای مردمی عراق، نقش اصلی را در آزادسازی شهر داشتند اما سردار سلیمانی نقش تعیین‌کننده و مشورتی داشت. 



سردار کوثری: سردار سلیمانی تجارب خود را در اختیار مقاومت قرار می‌دهد


سردار "محمد اسماعیل کوثری" رئیس کمیته دفاعی-امنیتی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره نقش "سردار سرلشکر قاسم سلیمانی" در آزادسازی "جرف الصخر" و "آمرلی" اظهار داشت: مستشاران ما کمک فکری به عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان می‌کنند و برادرمان سردار سلیمانی با تجارب بسیار بالایی که دارد، آن را در اختیار مقاومت قرار می‌دهد.




وی افزود: سردار سلیمانی الگویی برای ملت‌ها و آزادی‌خواهان جهان شده و هنگامی که طراحی انجام می‌شود، با حضور در صحنه‌های عملیاتی نقش آفرینی می‌کند.  
 
رئیس کمیته دفاعی-امنیتی مجلس شورای اسلامی با برشمردن خصوصیات اخلاقی و ساده‌ زیستی سرلشکر سلیمانی خاطرنشان کرد: وی تجارب خود را در اختیار نیروهای با انگیزه عراق و سوریه قرار می‌دهد. 

در مجموع در مورد جرف‌الصخر باید گفت که با آزادی این شهر نگرانی و خطر عمده دفع شده و مردم هوشیار عراق نه تنها با آزادسازی این شهر مناطق جنوبی را ایمن کردند بلکه اطراف شهر نیز پاکسازی شده و نماد داعش به زیر کشیده و نماد عراق (پرچم این کشور) جایگزین آن شده است.

"سید صادق خرازی" سفیر پیشین ایران در لندن و سازمان ملل در صفحه فیس‌بوک خود نوشت:

سرلشکر سلیمانی همان کسی است که اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره او به العبادی نخست‌وزیر جدید عراق گفت: "او دشمن من است، اما من برای او احترام ویژه‌ای قائل هستم" و جان کری وزیر خارجه آمریکا به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته که "برای یکبار هم شده، مایل به دیدن سرلشکر سلیمانی است".


می‌توان تأثیر و نقش سرلشکر قاسم سلیمانی را در آزادسازی جرف‌الصخر این گونه بیان کرد:
 
1-کمک مستشاری (کمک تخصصی و فکری)
 
2-ایمن‌سازی مناطق جنوب عراق از لوث وجود داعش
 
3-همگرایی نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی
 
4- آزادسازی 200 کیلومتر مربع از خاک عراق
 
5- افزایش روحیه نیروهای ارتش عراق برای آزادسازی مناطق بیشتر  
 

اراده فرمانده سپاه قدس بر این است که با قدرت در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کند و کمک‌های مستشاری و فکری نیز در این راستا قرار دارد.

در این پروسه ارتش عراق نیز به خوبی نقش‌آفرینی کرده و امید است با پیروزی جرف الصخر، مناطق دیگر از جمله استان الانبار نیز آزاد شود و حملات هوایی در استان الانبار تدبیر خوبی بوده که نیازمند یک عملیات زمینی منسجم است تا پیش‌زمینه پیروزی‌های بزرگ‌تر را پدید آورد.


بمباران مواضع داعش در استان الانبار


بمباران مواضع داعش در استان الانبار



گزارش از محمد زرچینی

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۰:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
سردار اقامون سید علی وتموم ایرانی ها را رو سفید وسربلند کردی سرباز اقا امام زمان لقبت مبارکت باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۵
خدا حفاظت کنه سردارایرانی. وشیعه. به کوری چشم ال سعود. اونا از این سردارا ندارن. فقط بلدن کودکای بی گناه یمن رو با هوا پیما از هوا بزنن. مثل جد لعنتیشون عمر سعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۴
دمت گرم سردار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۴
سلام به امام زمان (عج )سرباز وفادارش.هر روز برای فرج آقا و سلامتیشون و همچنین سلامتی موفقیت سربازش هزار صلوات میفرستم .سردار سلامت و سربلند تر باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
سلام سردار سلام افتخار جهان تشییع .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
سلام سردار سلام افتخار جهان تشییع .
-
سرباز ولایت
۲۲:۳۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۳
دمت گرم حاجی گل کاشتی.آمریکا بداند ما از این حاجی ها خیلی داریم که گوش به فرمان رهبرشان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۳:۳۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
خداوکیلی وقتی چهره مبارکش رو میبینم لذت میبرم خدا پشت وپناهت سردار شما مایه سربلندی جمهوری اسلامی ایران هستی
Iran (Islamic Republic of)
yaghobi
۱۹:۱۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
زنده باد حاج قاسم سلیمانی ماتا حاج قاسم وحاج قاسمها رو داریم هیچ ابایی از دشمنانمون نداریم خدایا به فضل وبزرگواری خودت حاج قاسم وامثال وی که به اسلام خدمت میکنندرا همچنان درپناه خودت حفظ بفرما این افراد زندگی خودشون رو فدای امنیت مردم ودین اسلام کرده اندخدا نگهدارشون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
خدا حفظشون کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
خدا حفظت کند
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۳:۵۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
يكي از سربازان بزرگ حضرت مهدي (عج) در مبارزه باظالمان است خداوند حافظ و نگهدارش باشد.
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی
۰۹:۱۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
دست بلند انتقام از آستین فرزند خلف انقلاب حاج قاسم بیرون آمده تا حرمله های زمان را به سزای عملشان برساند این بزرگ مرد الگویش سردار قیام حسین علیه السلام است و مثل قاسم بن الحسن مرگ با شیرین تر از عسل اما خدا را به خون به ناحق ریخته سید الشهدا قسم می دهیم که امثال حاج قاسم را برای انقلاب جهانی امام زمان نگه دارد آمین .
Iran (Islamic Republic of)
محسن ابراهیمی
۰۸:۵۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
ارزوی سلامتی برای ایشان وهم رزمانش
Singapore
على
۰۸:۵۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
درودخدابرحاج قاسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
سلام و درود خدا بر سردار رشید سپاه اسلام .
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۰۸:۳۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
سلام و درود و احترام فراوان بر سردار بزرگ اسلام و مبارز خستگي ناپذير در صحنه وفاداري و عشق به ولايت علي (ع) ، حاج قاسم سليماني.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۸:۲۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
حاج قاسم ، اين رزمنده قديمي و هم سنگر شهيدان بزرگ انقلاب ، خود را متعهد و وفادار به راه و اصول شهيدان و ولايت مي داند و بخاطر همين است كه تبديل به مرد ميدان و عمل شده است .
آخرین اخبار