بزرگ‌مردان کوچک/

رهبر 13 ساله

رهبر ما آن طفل 13 ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است با نارنجک خود را زیر تانک انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید...

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت، مرور خاطراتشان و شیوه زندگی آن‌ها برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.

آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.

از همین رو برای درک بهتر شیوه زندگی این عزیزان و رشادت‌های این بزرگان بر آن شدیم که در سلسله گزارشاتی به شناخت شهدای نوجوان این خطه بپردازیم.

باشد که در تفهیم روحیه مقاومت برای نسل‌های آینده تلاش بیشتری صورت گیرد...

شهید محمدحسین فهمیده

خبر را که رادیو اعلام کرد، خیلی‌ها باور نمی‌کردند. یک نوجوان 13 ساله با فداکاری و بستن نارنجک به کمر خود، در مسیر تانک دشمن قرار گرفته و ضمن انفجار و انهدام تانک دشمن، خودش هم به شهادت رسیده است.

کمی بعد سخنان امام خمینی(ره) نام «محمدحسین فهمیده» را به عنوان یک قهرمان ملی در تاریخ دفاع مقدس ثبت کرد:   

«رهبر ما آن طفل 13 ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است با نارنجک خود را زیر تانک انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید.»
 
حسین متولد اول اردیبهشت 1346 در روستای سراجه قم بود. سال 1356 با خانواده‌اش به کرج مهاجرت کرد و بیست و پنجم شهریور ماه 1359، یک هفته پیش از آغاز رسمی جنگ، همراه نیروی مقاومت بسیج به جبهه خرمشهر اعزام شد.

از آنجا که در روزهای نخستین از شرکت او در خط مقدم جلوگیری می‌شد، او با تلاش فراوان برای حضوردر خط مقدم اجازه گرفت.
 
حسین در غروب سی و یکم شهریور ماه، از نخستین روزهای اعلام تجاوز نظامی ارتش عراق، همراه با محمدرضا شمش به جبهه رفت. این دو، یک بار در هفته اول مهر ماه زخمی شده و به بیمارستان ماهشهر اعزام شدند.

چند روزی پس از بهبودی با ترخیص از بیمارستان و بازگشت به جبهه، به خط مقدم اعزام شدند اما حسین فهمیده بار دیگر در بیست و هفتم مهر ماه، طی مقاومت در برابر حمله‌های دشمن دوباره زخمی شد.

او سرانجام در 8 آبان ماه 1359 در "کوت شیخ"، نزدیک ایستگاه راه آهن خرمشهر، شهید شد و بقایای بدنش در بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.

محمد حسین فهمیده در بهشت زهرا(س)، قطعه 24، ردیف 44 شماره 11 به خاک سپرده شده است.


روحش شاد و یادش پررهرو و گرامی باد  



انتهای پیام/
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، شهید ، فهمیده ، روایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار