اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت منتشر شد

كتاب «اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت» از سوي مؤسسه فرهنگي هنر مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛كتاب «اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت» نوشته جواد جعفري از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت و با همكاري گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت در تابستان ۱۳۹۳ چاپ و راهي بازار شد.

در مقدمه اين كتاب مي‌خوانيم: عقيده مهدويت، از عقايدي است كه تمام مسلمانان با داشتن اختلاف مذهبي، بر آن اتفاق‌نظر دارند؛ چراكه موعود كتاب آسماني مسلمانان و بشارت پيامبر آخرالزمان حضرت محمد مصطفي صلي‌الله عليه و آله است. مطرح كردن انديشه مهدويت مي‌تواند چشم‌انداز حركت امت اسلامي را مشخص نمايد.


هر فرد، گروه، تشكل و جامعه‌اي مي‌تواند در سايه توجه به مهدويت، وظيفه خود را بشناسد و براساس آن، عملكرد خود را بسنجد. مي‌توان با نگاه به اين وعده بزرگ الهي و نبوي، فصلي مشترك براي گفت‌وگوي بين مذاهب اسلامي ايجاد نمود و مسلمانان را بيشتر به هم نزديك كرد؛ چراكه بسياري از موضوعات مهدويت ميان همه مذاهب اسلامي مشترك است.

متأسفانه گروه‌هايي كه با وحدت مسلمانان، منافع شيطانيشان به خطر مي‌افتد، همواره به‌دنبال ايجاد تفرقه‌اند و چنين وانمود مي‌كنند كه عقيده مهدويت در نظام فكري شيعه، فصل مشتركي با اهل تسنن ندارد و امام مهدي شيعه عجل‌الله تعالي فرجه تنها در نام «مهدي» با اهل‌سنت مشترك است. گروه‌هاي تكفيري وهابيت از اين دسته‌اند. صورت خوش‌بينانه اين است كه چنين افرادي، افزون بر بي‌اطلاعي از روايات شيعه، كمترين آگاهي هم از منابع روايي اهل‌تسنن ندارند؛ زيرا اگر نيم‌نگاهي به اين كتاب‌ها بيندازند، خواهند ديد بسياري از مسايل مهدويت ميان شيعه و سني مشترك است.

اين كتاب شامل سه فصل شخصيت‌شناسي امام مهدي عجل‌الله تعالي فرجه، قيام امام مهدي عجل‌الله تعالي فرجه و حكومت امام مهدي عليه‌السلام است كه فصل نخست دربردارنده مطالبي همچون «نام امام»، «نسب امام»، «اوصاف ظاهري امام»، «جانشيني امام» و «سيره امام» مي‌شود.

«حتمي‌بودن قيام»، «نزديكي قيام»، «آخرالزمان‌بودن قيام»، «دوران قبل از قيام»، «نشانه‌هاي قيام»، «ياران قيام»، «محل قيام» و «فروآمدن حضرت عيسي عليه‌السلام هنگام قيام» از موضوعات مطرح‌شده در فصل دوم اين كتاب است.

حكومت امام مهدي عجل‌الله تعالي فرجه عنوان سومين فصل كتاب اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت است كه به بررسي و تبيين موضوعاتي از قبيل «عدالت فراگير»، «نعمت بي‌سابقه» و «طبيعت سرسبز» پرداخته است.

نويسنده در بخش پاياني كتاب بعد از بيان مطالب موجود درباره اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت نتيجه‌گيري دارد كه قسمتي از آن به اين شرح است: «از مطالب اين سه فصل به روشني معلوم شد كه احاديث فريقين در ارائه تصوير منجي آخرالزمان، شبيه يكديگرند؛ به عبارت ديگر، احاديث شيعه و سني در معرفي شخص امام موعود، بيان اوضاع زمان قيام و ارائه تصوير جهان در دوران حكومت ايشان، گوياي حقيقتي واحد است.

البته موارد ميان احاديث شيعه و سني بسيار بيش از اين است و چنان‌كه در مقدمه نيز بيان شد، در اين نوشتار تنها احاديث معتبر اهل‌سنت ملاك قرار داده شد تا بهانه‌اي در دست مخالفان تفرقه‌افكن نباشد و ضعف و عدم اعتبار روايات را بهانه شبهه‌افكني قرار ندهند».

كتاب «اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت» نوشته جواد جعفري از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر و با همكاري گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت در تابستان ۱۳۹۳ با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۹۶ صفحه و با قيمت ۲۳۰۰ تومان منتشر شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار