در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

سه هدف عمده طرح تحول نظام سلامت/ غیر واقعی بودن تعرفه ها نظام سلامت ما را سال ها رنج می داد/ عزم بسیار جدی وزارت بهداشت در برخورد با متخلفین + فیلم و تصاویر

محمد آقاجانی معاون وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت و محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری (شنبه 17 آبان ماه) به بررسی مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران محمد آقاجانی معاون وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت ومحمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری (شنبه 17 آبان ماه) به بررسی مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت پرداختند.

در ابتدای این برنامه محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با کلیت و لزوم طرح تحول نظام سلامت و همچنین در رابطه با گام اول و دوم اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت بر اساس نیازی که در جامعه احساس می شد در طی یک فاز مطالعاتی 6 ماهه از 15 اردیبهشت ماه آغاز شد.

** طرح تحول نظام سلامت سه هدف عمده را تعقیب می کند

وی در ادامه اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت سه محور و هدف عمده تعقیب کرده و می کند که این 3 هدف عمده عبارت است از بحث محافظت مالی از مردم در قبال هزینه های سلامت که بار زیادی را بر دوش مردم و اقتصاد خانوار وارد کرده بود و مردم از این حیث دچار مشکلات زیادی بودند.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: همچنین بحث عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور برای آحاد مردم و بحث ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها به ویژه در بیمارستان های دولتی سراسر کشور دو هدف عمده دیگر طرح تحول نظام سلامت بود که این طرح با این سه هدف عمده و سایر اهداف فرعی طراحی و فاز اول آن نیز از 15 اردیبهشت امسال با 7 برنامه شروع شد.

** طرح تحول نظام سلامت در گام اول کاهش فرانشیز را تعقیب کرد

آقاجانی با بیان این که در مرحله اول طرح تحول نظام سلامت این طرح به دنبال کاهش فرانشیز بود که در همه بیمارستان ها نیز اجرایی شد گفت: برنامه کاهش فرانشیز در بیمارستان های دولتی کاهش پرداختی مردم در بیمارستان ها را هدف گرفت که بر این اساس از حدود 40 درصد پرداختی مردم بابت یک پرونده بستری پرداختی آن ها به 10 و 5 درصد برای شهروندان شهری و روستاییان کاهش پیدا کرد که این رقم در مرحله جدید به 6 و 3 درصد رسید.

دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: نکته بسیار مهم در برنامه کاهش فرانشیز تامین تمامی لوازم پزشکی، داروها و تجهیزات برای بیمارستان ها از جمله اقدامات تشخیصی و درمانی، آزمایشگاهی و تصویربرداری در درون بیمارستان هاست تا بیمار بابت آن هزینه ای خارج از بیمارستان از جیب پرداخت نکند.

وی در ادامه به مجموعه  برنامه های گام اول طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، برنامه مقیم شدن پزشکان متخصص در رشته هایی که بیمارهای اورژانسی و بیمارستان های بالای 64 تخت خواب دارند، برنامه حمایت از زایمان طبیعی به منظور ترویج زایمان طبیعی که متاسفانه آمار سزارین در کشور ما در برابر زایمان طبیعی حدود 54 درصد بوده و ما توانستیم با 5 روش در برنامه ترویج زایمان طبیعی این امر را مورد هدف قرار دهیم و بالحمدالله نتایج بسیار خوبی نیز به دست آورده ایم.

** راه اندازی 15 پایگاه امداد آمبولانس هوایی در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد همچنین بحث بیماری های خاص و صعب العلاج ، بحث ارتقای کیفیت هتلین بیمارستان های دولتی و بحث امداد آمبولانس هوایی را  در 44 نقطه کشور طراحی و در دستور کار داشتیم که امسال از این تعداد 15 پایگاه آن در 15 استان کشور راه اندازی شد و هم اکنون برنامه های گام اول طرح تحول نظام سلامت همچنان با قوت اجرایی ، پایش و پیگیری می شود.

آقاجانی یادآور شد: گام دوم در طرح تحول نظام سلامت بحث بهداشت، پیشگیری و تندرستی بود که مقدمات اجرایی آن فراهم آمده و در یکی دو هفته آینده جزئیات آن به تفسیر اعلام خواهد شد.

دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: بخش هایی از این طرح آغاز شده و بخش هایی در حال تکمیل و طراحی است و به زودی با گستردگی آغاز خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چقدر تعرفه ها به رقم واقعی خود نزدیک شده و آیا وزارت بهداشت می تواند این ادعا را داشته باشد که این تعرفه واقعی شده است یا خیر اظهار داشت: در نظام ارائه خدمات تعرفه ها برای سلامت نظام و کیفیت خدمات بسیار اهمیت دارند.

** غیر واقعی بودن تعرفه ها، بیماری مزمنی بود که نظام سلامت ما را سال ها رنج می داد

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سال ها بود که یک بیماری مزمن نظام سلامت ما را رنج می داد که هم گربیان مردم را گرفته بود و هم نظام سلامت به آن دچار شده بود و آن بحث غیر واقعی بودن تعرفه ها بود به این معنی که تعرفه ها روی کاغذ به گونه ای تصویب می شد که در عمل امکان پذیر نبود ، در بیمارستان های خصوصی مسیر دیگری طی می شد و در بیمارستان های دولتی کمبود شدید اعتبارات ناشی از غیر واقعی بودن تعرفه ها، کیفیت خدمات و  انگیزه پزشکان و متخصصان ما را  تحت تاثیر قرار می داد و به تبع مشکلات زیادی را متوجه مردم می ساخت لذا باید این اصلاحات اتفاق می افتاد اما بار آن نباید بر دوش مردم تحمیل می شد و خوشبختانه دولت محترم این موضوع را با همکاری شورای عالی بیمه سلامت طراحی کرد که ضمن این که تعرفه ها واقعی می شود باری بر دوش مردم تحمیل نشود و در واقع این دولت و سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت بود که بار آن را پذیرفتند ضمن این که دولت مشارکت بیشتری در هزینه سلامت می کند.

آقاجانی در ادامه در پاسخ به این که قیمت ها چقدر واقعی شدند اظهار داشت: تعرفه واقعی شاید به معنی تام و تمام کلمه نداشته باشیم، تعرفه ها  در واقع بر اساس منابع تعریف می شوند ،در هر نظام سلامتی  منابعی برای ارائه خدمات سلامت تعریف شده و تعرفه ها بر اساس این منابع تعریف می شوند لذا هر چه منابع برای نظام سلامت پیش بینی شود تعرفه ها منطقی تر و نسبت به هزینه ها نزدیک تر می شود و خوشبختانه گام بلندی که شورای عالی بیمه سلامت با همکاری وزارت بهداشت و وزارت رفاه برداشتند این تعرفه ها را تا حد بسیار زیادی منطقی کرده البته ادعای این که هیچ مشکلی در نظام تعرفه گذاری وجود ندارد مطرح نیست قدر مسلم نیاز به ترمیم در سال های آتی هم دارد اما حرکت یک حرکت جهشی و بسیار موثر بوده و تعرفه ها با تکیه بر منابع موجود قابل قبول کرده و دولت منابع بسیار خوبی برای این امر اختصاص داد و بر اساس این تعرفه گذاری هم بیمارستان های دولتی و هم بیمارستان های خصوصی می توانند به خوبی اداره شوند و هم رضایت مندی مردم و پزشکان را به دنبال داشته باشد.

در ادامه برنامه محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به این سوال که تمهیداتی در نظر گرفته شده تا  مردم شکایات خود را از جامعه پزشکی اطلاع رسانی کنند ابتدا توضیح بفرمایید که چه مواردی مصداق تخلف است اظهار داشت: لازم است در این موضوع به مقداری عقب تر برگردیم، سازمان نظام پزشکی و جامعه فرهیخته پزشکی مطالبه ای را داشته اند بنده گمان می کنم بحث قیمت واقعی را ما باید بیشتر بگوییم و در واقع تعرفه گذاری واقعی را می توان پاسخ دولت به مطالبه ما عنوان کرد.

وی ادامه داد: حدود 30 سال است که ارزش نسبی در ایران رواج پیدا کرده البته قرار بوده هر سال این موضوع بازنگری شود اما متاسفانه انجام نشد.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: 10 سال است که جامعه پزشکی مطالبه مستمری در خصوص عدالت بین رشته ای و بین خدماتی را داشت  که محقق نشد همچنین 20 سال است که جامعه پزشکی مطالبه اجرای قانون را داشت ولی این امر نیز محقق نشد.

جهانگیری یادآور شد: قانون بیمه همگانی سال 1373 مصوب و 74 اجرایی شد ولی قیمت واقعی هیچ گاه احصاء نشد و تا به امروز این را درخواست داشتیم که الحمدالله با تدبیری که دولت تدبیر و امید داشت و همچنین حمایت شخص ریاست محترم جمهور و حمایت های وزارت بهداشت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این خصوص انجام دادند پاسخ به مطالبات تا حدود بسیار خوبی از نظر جامعه پزشکی انجام شد.

وی با بیان این که جامعه پزشکی ما جامعه فرهیخته و سپاسگزاری است گفت4 سال متوالی است که در همین دوره اخیر  پیگیر این کار در شورای عالی بیمه بودیم به صورتی که 3 سال حاضر شدیم که ارزش ریالی خدمات افزایش پیدا نکند و ارزش نسبی  بین خدمات اصلاح شود اما این اتفاق باز هم در دولت های قبل نیفتاد لذا یکی از موارد این است که نظام سلامت و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت تدبیر و امید سلامت مردم ما در صدر اولویت قرار  گیرد.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: در مرحله اول طرح تحول نظام سلامت مردم و در مرحله سوم علاوه بر مردم جامعه پزشکی هم لحاظ شدند این کار عظیم باعث شد که جامعه پزشکی متعهدانه جلو بیاید و سازمان نظام پزشکی هم این طرح را تضمین می کند.

جهانگیری بیان کرد: ما به سقف طرح مصوب پایبند هستیم البته هنوز معتقدیم که هنوز مشکلاتی وجود دارد اما پذیرفته ایم که در برابر دولت و در برابر مردم این سقف را بپذیریم.

وی تصریح کرد: نحوه پرداخت باید به صورت شفاف باشد یعنی پرداخت خارج از بیمارستان ها به هر صورتی تخلف محسوب می شود در قبال هر پرداختی یک صورت حساب رسمی باید به بیمار ارائه شود قطعاً همه باید این صورت حساب را پرداخت کنند و باید این کار صورت بگیرد و این کار انجام نشود تخلف صورت گرفته است.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور گفت: با تمهیداتی که با همکاری وزارت بهداشت در نظر گرفتیم ستادهایی را در سراسر کشور به راه انداخته ایم که هم به صورت تلفنی و هم اینترنتی به مطالبات مردم رسیدگی می کند تلفن 1690 از همه جای کشور به صورت مرکزی در تهران در دسترس همه مردم است.

آقاجانی با بیان این که اگر درباره هر خدمتی در کشور قیمت ها اصلاح نشود مشکل بازارهای غیر رسمی شکل می گیرد تصریح کرد: حرکت باید منطقی باشد و زیر ساخت ها به درستی تعیین و اعلام شود در گذشته کنترل قیمت های درمانی در نهایت منتج به نتیجه نشد که دلیل اصلی آن عدم تعیین زیر ساخت ها بود 28 انجمن تخصصی و فوق تخصصی 6 ماه است که دارند با این کتاب حرکت می کنند همه اجزای نظام سلامت در تهیه این کتاب نقش داشته اند و ضامن اصلی اجرای این کتاب شرافت جامعه پزشکی است.

آقاجانی با اشاره به این که عزم وزارت بهداشت و به ویژه سازمان نظام پزشکی در رابطه بابرخورد با متخلفین بسیار جدی است گفت: همه پافشاری می کنیم تا قوانین به خوبی اجرایی شود.

** در اجرای گام سوم همراهی جامعه پزشکی رقم خواهد خورد

وی با تاکید بر این که مطمئناً اجرای گام سوم طرح سلامت همراهی جامعه پزشکی را رقم خواهد زد ادامه داد: امیدواریم حتی یک پرونده هم تشکیل نشود.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: 6 ماه فاز مطالعاتی را انجام دادیم به گونه ای که با قاطبه پزشکان به شور نشستیم تا بتوانیم تعرفه های منطقی را داشته باشیم.

آقاجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که 1700 خدمت جدید در چه حوزه ای تعریف شده است اظهار داشت: پشتوانه این طرح باید جامعه پزشکی باشد.

** انضباط مالی، مهم ترین نتیجه گام سوم

وی با اشاره به این که بیش از 1700 خدمت تعرفه نداشتند اما اکنون تعرفه شامل حال آن ها شده است ادامه داد: یکی از مهم ترین نتایج گام سوم، انضباط مالی است.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایجاد انضباط مالی مستلزم اجرای جدید تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی دانست و عنوان کرد: 1700 خدمت در طی 20 سال به نظام سلامت ارائه داده شده بود اما به دلیل عدم اجرایی تعرفه و عدم بازنگری در کتاب ارزش ها تعرفه شامل آن ها نمی شد.

آقاجانی با اشاره به این که تعرفه دار شدن خدمات فاقد تعرفه را در دستور کار قرار دادیم خاطر نشان کرد: تکنیک های نوین پزشکی را در همه حیطه ها در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به بحث کاهش پرداختی مردم گفت: کاهش پرداخت مردم از اهداف مهم این طرح به حساب می آید.

** پرداختی مردم با کاهش درصد فرانشیز ثابت مانده است

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در بیمارستان های دولتی رقم ریالی پرداختی مردم را با کاهش درصد فرانشیز ثابت نگه داشته ایم گفت: 10 درصد را به 6 درصد کاهش داده ایم.

آقاجانی با اشاره به جلوگیری از پرداخت خارج از صورتحساب توسط بیماران گفت: این مسئله سبب محافظت مردم شده است تا آن ها پول بیشتری را پرداخت نکنند.

وی با اشاره به این که در بیمارستان های خصوصی پرداختی مردم به طور محسوس با اجرای دقیق تعرفه ها کاهش یافته است اظهار داشت: در بیمارستان های دولتی رقم ریالی پرداخت مردم را ثابت نگه داشته ایم به گونه ای که خارج از پرونده پرداخت صورت نمی گیرد این در حالی بود که گاهی اوقات چند صد هزار یا چند میلیون تومان بابت جراحی پرداخت می شد.

** کاهش 25 درصدی حضور مردم در پاراکلینیک های خصوصی

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در بیمارستان های خصوصی همه تعرفه ها پیش از این متغیر بود گفت: در پاراکلینیک های خصوصی پرداختی مردم 25 درصد کمتر شده است.

آقاجانی با بیان این که 300 خدمت تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته است اضافه کرد: مردم کل تعرفه را در این رابطه پرداخت می کردند.

وی از مدیران عامل بیمه های تکمیلی و پایه قدردانی کرد و اظهار داشت: مدیران عامل این بیمه ها علی رقم محدودیت مالی با ما نیز همراهی کردند.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که بیمه های تکمیلی تعرفه های جدید را در بیمارستان های خصوصی مورد حمایت قرار می دهند گفت: 80 درصد مردمی که بیمه تکمیلی دارند فقط در غالب قرارداد بیمه فرانشیز هزینه ها را پرداخت می کنند.

آقاجانی افزود: حلقه حفاظتی مناسب برای همه مردم ایجاد شده است.

جهانگیری در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه احکام و قوانینی در رابطه  با شیوه برخورد با متخلفین در نظر گرفته شده است گفت: مراحل خاصی را تدوین کرده ایم.

وی با اشاره به خواسته جامعه پزشکی سازمان نظام پزشکی گفت: به نمایندگی از جامعه پزشکی شورای عالی نظام پزشکی مصوبه خوبی را به اجرا گذاشت به گونه ای که برای سال 93 کتاب ارزش نسبی را در اولویت کارهایمان قرار دادیم.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این که شورای عالی نظام پزشکی دستور نظارتی را برای اجرای آن مصوب کرد اظهار داشت: با بررسی های انجام شده 99 درصد جامعه پزشکی در این رابطه با ما نیز همراهی لازم را داشتند.

جهانگیری با اشاره به برنامه 3 ساله برای رسیدن به اهداف مورد نظر پیرامون تعرفه ها ادامه داد: وزارت بهداشت، نظام پزشکی و کل جامعه پزشکی با ما همکاری و همراهی لازم را داشتند تا این که این برنامه مورد تایید قرار گرفت.

** رسیدگی 10 روزه به شکایات مردم

وی با اشاره به این که جامعه پزشکی بر این امر مصر بودند که از سوی آن ها خلف وعده صورت نگیرد افزود: در تمام استان ها ستادی را به منظور بررسی شکایت مردم تشکیل دادیم به طوری که ظرف ده روز شکایت باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

** بررسی شکایات از طریق دادسراهای نظامی و وزارت بهداشت

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این که باید در رابطه با شکایات مردم به قطعیت برسیم افزود: از دو طریق به بررسی شکایات می پردازیم که یکی از مسیر دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی و دیگری از طریق وزارت بهداشت و کمیسیون های ماده 11 و تعزیرات حکومتی است.

جهانگیری با اشاره به این که اگر کمتر از 1 هزارم درصد تخلفی صورت گرفته باشد برخورد جدی با موضوع خواهیم کرد گفت: اولین خطا با شدید برخورد مواجه خواهد شد مثلاً محرومیت از طبابت و یا جریمه های خاص و درج در پرونده خواهد بود.

وی با تاکید بر تکریم جامعه پزشکی و صیانت از آن ها خاطر نشان کرد: جامعه پزشکی نباید تخطی کنند.


** نحوه اجرای تعرفه ها را نظارت می کنیم

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر این که نحوه اجرای تعرفه ها را نظارت خواهیم کرد افزود: باید پرداخت ها به موقع انجام شود.

جهانگیری اظهار داشت: از مردم خواهش می کنیم با دلیل و منطق شکایت داشته باشند و ما هم نیز همه موارد را مورد لحاظ قرار می دهیم تا حقوق مردم و پزشکان رعایت شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که طراحی سامانه هوشمند نظارت درمان چه تحولی در نظام سلامت ایجاد خواهد کرد افزود: حقوق مردم و جامعه پزشکی با ایجاد این سامانه باید در جایگاه خود مورد لحاظ قرار بگیرد.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این که 35 هزار تماس با این سامانه انجام شده است گفت: 90 درصد مردم با این سامانه تماس گرفتند تا ببینند چنین سامانه ای وجود دارد یا خیر.

جهانگیری با بیان این که 10 درصد تماس ها فعال بود ادامه داد: 5 درصد آن در خصوص تعرفه ها و تخلف صورت گرفته بود.

وی با بیان این که از مردم خواهش می کنیم با این سامانه فقط در خصوص تعرفه ها تماس بگیرند.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این که بهتر است مردم از سایت هم نیز استفاده کنند اظهار داشت: مردم در خصوص مشکلات درمانی با شماره 1950 و درباره دارو و تجهیزات پزشکی می توانند با شماره 1490 تماس بگیرند.

جهانگیری با اشره به این که اگر مردم سوالی پیرامون بیمه سلامت داشتند می توانند با سامانه 1666 تماس بگیرند افزود: سامانه ی تامین اجتماعی 142 است که مردم می توانند برای پیگیری سوالاتشان با آن تماس بگیرند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار